اجرای طرح «مائده ولایت» همزمان با عید غدیرخم در گیلان
کد خبر: 3742731
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸

اجرای طرح «مائده ولایت» همزمان با عید غدیرخم در گیلان

گروه فرهنگی - دبیرجبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان گیلان با اشاره به اجرای طرح «مائده ولایت» همزمان با عید سعید غدیرخم در استان، گفت: عید غدیر نیز همچون عید نوروز موضع صله رحم و پذیرایی خانوادگی با نیت بزرگداشت غدیر باشد.

اجرای طرح «مائده ولایت» همزمان با عید غدیرخم در گیلان

به گزارش ایکنا از گیلان، حجت الاسلام سعید مهدوی امروز در جمع خبرنگاران ضمن تبریک فرارسیدن عیدغدیر خم، اظهارکرد: همانطور که از آموزه های دینی و متون روایی برمی آید روز غدیر به عنوان بزرگترین عید جامعه بشری معرفی شده چراکه روز اعلام ولایت انسان کامل و به تعبیر قرآنی روز اتمام نعمت و اکمال دین است.

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان گیلان افزود: بر هر انسانی لازم و واجب است این عید را بزرگ بدارد و بزرگداشت عید غدیرخم از مهم ترین مصادیق تعظیم شعائر الهی است.

وی با بیان اینکه در این باب روایات زیادی در رابطه با آداب بزرگداشت عیدغدیر واردشده، گفت: برگزاری مراسم عقد اخوت بین مومنین، برگزاری مراسمات دعا و نیایش، انفاق و پرداخت صدقه، روزه مستحبی و بسیاری از آداب دیگر که در متون روایی از معصوم برای بزرگداشت این روز وارد شده است.

حجت الاسلام مهدوی ادامه داد: از جمله در فضیلت اطعام مومنین در اینروز امام رضا(ع) فرمودند هر کس در روز غدیر مومنی را پذیرایی نماید و اطعام دهد مانند این است که تمامی انبیاء و مرسلین را پذیرایی کرده است.

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان گیلان افزود: امام صادق(ع) روز غدیر را روز طعام نامیدند و اگر مومنین استان گیلان مردم ولایتمدار این خطه بخواهند در آن روز به شیوه های مختلف پذیرایی کنند یقینا از آثار وضعی نورانی نذورات و اطعام خود و فرزندان و جامعه خویش را بهره‌مند می کنند.
وی افزود: استدعای این حقیر این است که همچون عید نوروز عید غدیر موضع صله رحم و پذیرایی خانوادگی با نیت بزرگداشت غدیر راداشته باشند و چقدر خوب است که در عین اینکه سفره های خانوادگی که در فضاهایی مثل بوستان ها و پارک های شهری پهن می کنند بر حسب مقدورات شان چند وعده غذا بیشتر برای پذیرایی از همشهریان پیش بینی کنند.

حجت الاسلام مهدوی گفت: ستاد مردمی بزرگداشت عید غدیر، جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در استان چند سالی است برای احیای این سنت و منسک سفارش شده از جانب اهل بیت با کمک و حمایت های تشکل ها و مجموعه های دینی و مردمی و خیرین عاشق عصمت و طهارت در گوشه و کنار استان به پذیرایی و اطعام مومنین می پردازد.

دبیرجبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان گیلان یادآورشد: امسال نیز به لطف الهی با همت و عزم مومنانه تشکل های مردمی در گوشه و کنارشهرما این سنت الهی و اظهار عشق ولایی به مولا امیرالمومنین علی(ع) انجام می‌پذیرد و البته مراکز پذیرایی اطعام غدیر با حرکتی با عنوان «مائده ولایت» بیشتر از سال گذشته در سطح استان اتفاق می‌افتد.

وی تاکیدکرد: بعنوان مثال طبق آنچه که به اطلاع ستاد رسیده در میدان فرهنگی شهر رشت شهرداری مجموعه ای از دوستان و مومنین در روز عید غدیر هزاران وعده غذا را پیش بینی کرده اند.

حجت الاسلام مهدوی اضافه کرد: از سال گذشته در بوستان ملت دو عزیز پاره تن ملت از شهدای گمنام را میزبان شده ایم بنابراین است که توسط یک موسسه خیریه تحت عنوان موسسه خیریه احسان گستران علوی، مراسم جشن ولایت در جوار شهدای گمنام به همراه پذیرایی و اطعام حاضران نیز داشته باشیم.

وی افزود: البته مجموعه ها و هیئت های مذهبی و مساجد در گوشه و کنار محلات رشت پیگیر پخت، پذیرایی و توزیع غذای نذری نیز خواهندبود و بسیاری از مساجد دیگر در سراسر استان پذیرای مردم ولایتمدار گیلان خواهندبود که حقیقتا آمار و اطلاعات دقیق آن‌را باید بعد از عید غدیر جمع اوری کرد چون بسیاری از مجموعه ها و محافل مردمی در گوشه کنار شهر خالصانه و گمنام به اطعام مومنین در شب و روز غدیر می پردازند و حتی بخشی از مجموعه های مردمی با برپایی ایستگاه های صلواتی پذیرایی های عمومی خواهندداشت و این فقط منحصر در شهرستان رشت نیست بلکه در شهرستان‌های دیگر نیز بصورت جزئی یا گسترده می‌پردازند. انتظار می رود مردم ولایت‌مدار استان گیلان در جهت مشارکت و ایجاد نهضت نذورات برای اطعام مردمی اقدامات بیشتری کنند.

حجت الاسلام مهدوی گفت: چون در روز غدیر یکی از آداب بزرگداشت غدیر انفاق و کمک به فقرا می‌باشد ستاد مردمی بزرگداشت غدیر در کنار احیای منسک اطعام، منسک کمک به فقرا را نهادینه می‌کند همچون جشن ولایت در بوستان ملت که با همکاری موسسه مردمی احسان گستران علوی می‌باشد برای جمع اوری کمک های مردمی جهت تقدیم هدایا به محرومین و ایتام می پردارد.

انتهای پیام

captcha