نگاهی به بیش از نیم قرن فعالیت کانون آموزش قرآن و تجوید/ غدیر با طعمی متفاوت در «میقات القرآن»
کد خبر: 3742756
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۴

نگاهی به بیش از نیم قرن فعالیت کانون آموزش قرآن و تجوید/ غدیر با طعمی متفاوت در «میقات القرآن»

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ کانون آموزش قرآن و تجوید میقات القرآن تهران امروز پایان پنجاه و دومین سالگرد تأسیس‌اش را با مدال افتخار خادمی رایگان قرآن در روز مبارک عید غدیر جشن گرفت.

نگاهی به بیش از نیم قرن فعالیت کانون آموزش قرآن و تجوید/ غدیر با طعمی متفاوت در «میقات القرآن»به گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیین پنجاه و دومین سالگرد تأسیس مؤسسه فرهنگی آموزش قرآن و تجوید میقات القرآن امروز، هشتم شهریورماه همزمان با روز غدیر خم برگزار شد.
در ابتدای این مراسم قاری نوجوان محمدامین نوروزی به تلاوت آیاتی از قرآن پرداخت و در ادامه گروه همخوانی بقیةالله(عج) از جلسه قرآن گلستان، آیاتی را همخوانی کردند، سپس محمدطاها نوروزی، مداح نوجوان به اجرای قطعه‌ای پرداخت و در بخش نخست از مسئولان برگزیده شعب تجلیل به عمل آمد.
در بخش آقایان از آیت‌الله انزابی در واحد نظامت شعبه مرکزی، مهدی سنگدل، معاون نظامت شعبه سلمان فارسی، اکبر رواشی، معاون نظامت شعبه حضرت ثامن الائمه(ع) و در بخش بانوان از مریم کارگران، واحد کتابخانه شعبه مرکزی، عصمت جعفری، واحد تدارکات شعبه سلمان فارسی و طاهره طیبی، واحد کتابخانه شعبه حضرت ثامن الائمه(ع) و در بخش کادرهای برگزیده شعب از آقایان اسدالله عبدل و خدارحم هزاره از واحد تدارکات شعبه مرکزی، امیرحسین جباری، واحد تبلیغات و صوت و تصویر شعبه سلمان فارسی و عرفان محمدی، واحد نوارخانه شعبه حضرت ثامن الائمه(ع) و بانوان زهره خان بابایی، واحد مشاوره شعبه مرکزی، مهدیه بورعی، روابط عمومی شعبه سلمان فارسی و ربابه آصفی، واحد تدارکات شعبه حضرت ثامن الائمه(ع) با اهدای هدایا تجلیل به عمل آمد.
همچنین هدایای ویژه به دو نفر از خادمان قرآن شعبه سلمان فارسی و حضور فعال در تمامی مراسم این شعبه چون مجتبی ذوالقدر و علی پورگلرخ اهدا شد.
در بخش دیگر این مراسم گروه سرود الزهرا(س) از شعبه حضرت ثامن الائمه(ع) به اجرای قطعه ای در وصف مولای متقیان حضرت علی(ع) پرداختند و سپس دانشنامه کارشناسی معلمان جدید مؤسسه همراه با اعطای تندیس، مدال و دانشنامه کارشناسی به سجاد زرگران، فاطمه خروطی و منیره دولتی از شعبه مرکزی، محمد طیبی و سمیه مروتی از شعبه حضرت ثامن الائمه(ع) انجام شد.
بنا بر گزارش ایکنا، سپس هدایای معلمان برگزیده اهدا شد و در این بخش مصطفی سعادت و مرتضی روستایی و نرگس بخشی پور از شعبه مرکزی، رسول اسدپور و زهرا کارگر از شعبه سلمان فارسی و مهدی غفاری و زهرا شهبازی از شعبه حضرت ثامن الائمه(ع) تجلیل شدند.
در ادامه گروه تواشیح رضوان از جلسه حصارک کرج به اجرای برنامه پرداختند و مسابقه قرائت تقلیدی در مرحله نهایی میان نوجوانان برگزار شد.
در این مسابقه سه گروه متشکل از سه نفر که به تقلید از مصطفی اسماعیل، محمدصدیق منشاوی و عبدالباسط به اجرای قطعه و فراز پخش شده از قاری مطروحه پرداختند که براساس قضاوت تیم داوری معراج یوسفی به تقلید از مرحوم عبدالباسط، کمیل رشیدی به تقلید از مصطفی اسماعیل و احمد رضایی به تقلید از استاد محمدصدیق منشاوی به عنوان برگزیدگان مشخص شدند.
در ادامه این مراسم گروه سرود نور از جلسه چهارده معصوم(ع) پاکدشت به همخوانی پرداختند و سپس مسابقه حضور ذهن میان حاضران برگزار شد و سپس سجاد زرگران از معلمان شعبه مرکزی به ذکر بزرگترین نعمتی که خداوند به انسان داده است با استناد به آیات و روایات پرداخت.
وی با استناد به کتاب حیات قلوب مرحوم علامه مجلسی، گفت: ایشان 14 آیه و در ذیل آن احادیثی را آورده اند که به بیان بزرگترین نعمت داده شده به انسان پرداخته که اینجا به بیان سه مورد آن اکتفا می کنم.
زرگران اضافه کرد: خداوند در آیه 69 سوره مبارکه اعراف «فَاذْکُرُوا آلاءَ اللَّهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ؛ حال آنکه خداوند نعمت های فراوانی به شما ارزانی داشته که باید آنها را به یاد آورید، شاید که رستگار شوید». بنابر روایات منظور از «آلاء» محبت اهل بیت(ع) است. همچنین در آیه هشتم سوره مبارکه تکاثر «ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ» که بنا بر احادیث «نعیم» مراد لباس و عطر و ... نیست بلکه بنا بر گفته امام صادق(ع) حب امیرالمؤمنین(ع) است.
وی با اشاره به آیه 20 سوره مبارکه لقمان، ادامه داد: خداوند نعمت هاى ظاهر و باطن خود را بر ما تمام كرده است و ما باید شکرگزار این نعمت ها باشیم.
زرگران اظهار کرد: راه های زیادی برای شکر لسانی و عملی است از جمله آن می توان به اینکه تمام ایام سال باید در سجده های بعد از نمازمان این شکرگزاری را به زبان بیاوریم و از سوی دیگر برای شکرگزاری عملی می توان به شناخت این بزرگواران، بررسی تواریخ زندگی ایشان، دفاع از حریم اهل بیت(ع) به ویژه در شرایط حاضر در فضای مجازی و ... اشاره کرد.
بخش سوم این مراسم همراه با قرعه کشی میان افرادی که پاسخ صحیح به سؤالات حضوری داده اند و همچنین افرادی که مزین به نام های حیدر، مرتضی، امیر و امیرعلی و علی بود که طی آن نیز هدایایی به منتخبان اهدا شد.
سپس مرتضی مخملباف، مدیر مؤسسه میقات القرآن به ارائه گزارشی از فعالیت 52 ساله مؤسسه پرداخت و گفت: این مؤسسه تا کنون دارای شش شعبه بانوان و آقایان در بخش مرکزی، شعبه سلمان فارسی در کرج با دو شعبه بانوان و آقایان و همچنین شعبه ای در خزانه، فلکه چهارم با دو شعبه بانوان و آقایان است.
وی با اشاره به فعالیت های شعبه مرکزی مؤسسه در قلمستان تهران، اظهار کرد: این شعبه روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ویژه آقایان و سایر روزها ویژه بانوان فعالیت می کند که از ساعت 9 صبح فعالیت مؤسسه آغاز و تا ساعت 21 ادامه دارد.
مخملباف عنوان کرد: دوره هایی چون آموزش قرائت قرآن، تجوید، اعتقادات، عربی و ادبیات عرب، بیان احکام و فقه از سطوح مبتدی تا عالی از جمله برنامه های مؤسسه است که در کنار آن نیز کلاس های تخصصی چون آموزش مداحی، سرود، تواشیح و مناظره نیز به علاقه مندان آموزش داده می شود.
وی ادامه داد: همچنین 12 جلسه آموزش قرآن نیز در سطح استان تهران و البرز تحت پوشش مؤسسه فعالیت می کند که در مجموع شعب و این جلسات قرآن 5900 قرآن آموز آقا و بانو فعالیت می کنند. همچنین این مؤسسه با احتساب شعب، دارای 645 کلاس است که باید بگویم تمامی دوره ها به صورت رایگان برپا می شود.
مخملباف ادامه داد: همچنین 492 نفر نیز به صورت رایگان با این مجموعه و شعب همکاری دارند و 388 نفر موفق به فارغ التحصیلی و گواهی نامه تدریس شدند که از این تعداد 356 نفر در کانون و شعب آن فعال هستند.
وی با اشاره به جلسه اعتقادی که روزهای شنبه بعداز ظهر در سالن همایش های مؤسسه برگزار می شود، اظهار کرد: در سال 96 حدود 46 جلسه اعتقادی ویژه بانوان و آقایان داشته ایم.
مدیر مؤسسه میقات القرآن ادامه داد: همچنین تاکنون در هشت موضوع بیش از 40 هزار جزوه و هچنین نزدیک به 35 هزار جلد کتاب از سوی مؤسسه چاپ شده است. اما درباره فعالیت این مؤسسه در فضای مجازی باید گفت در پایگاه اینترنتی مؤسسه بازدیدهایی بالغ بر 240 هزار نفر طی دو سال از راه‌اندازی این سایت داشته‌ایم. همچنین به حدود 20 هزار و 500 سؤال در حوزه های اعتقادی، اخلاقی و اجتماعی مخاطبان از طریق سایت پاسخ داده ایم.
وی ادامه داد: در کانال تلگرامی مؤسسه نیز دو هزار نفر و همچنین در کانال سروش نیز بیش از 400 نفر عضو داریم. باید بگویم برخی از جلسات مؤسسه و کلاس ها چون دوره اعتقادی روزهای شنبه به صورت ویدیوپروژکتور در چند شعبه پخش می شود.
حسن ختام این مراسم یادی از مؤسس کانون محمود مخملباف و دیگر گذشتگان که عضو این مؤسسه بودند، بود و نیز شهدای کانون آموزش قرآن و تجوید چون شهیدان برادران عباسی، محمدباقر توکلیان و عادل جباری.
یادآور می شود، مؤسسه فرهنگی آموزش قرآن و تجوید میقات القرآن در تهران، میدان قزوین، خیابان قزوین شرقی، خیابان شهید جوادیان، پلاک 167 قرار دارد.
انتهای پیام

captcha