آنان هیچ گزير و گريزی از انجام تعهدات‌شان ندارند/ برنامه موشکی ایران به هیچ وجه قابل مذاکره نیست
کد خبر: 3742812
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳
قاسمی در واکنش به اظهارات وزیر خارجه فرانسه:

آنان هیچ گزير و گريزی از انجام تعهدات‌شان ندارند/ برنامه موشکی ایران به هیچ وجه قابل مذاکره نیست

گروه سیاسی ــ سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه فرانسه گفت: در اين شرايط آنان را هیچ گزير و گريزی از انجام تعهدات‌شان و ايران و ايرانی را نيز تا عدم انجام تمامی تعهدات آنان هيچ گزير و گريزی جز بی‌اعتمادی نیست.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از اداره کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه فرانسه اظهار کرد: جمهوری اسلامی ايران بارها مواضع روشن و شفاف خود را در خصوص نگرانی‌های بی مورد و ناشی از برداشت‌های نادرست و از سر نا‌آگاهی برخی كشورها اعلام داشته است.

قاسمی تصریح کرد: مذاکرات برجام که به توافقی مستحکم و بین‌المللی انجامید نشانی از حسن نیت ایران و پایبندی به اصل گفتگو و تلاش در جهت بهره‌گيری از روش‌های منطقی و مسالمت‌آمیز بود که می‌توانست مبنايی اصولی و خردمندانه برای سنجش میزان حسن نیت و پایبندی کشورهای غربی به تعهدات خود باشد که با خروج يكجانبه یکی از مدعیان غوغاسالار، زياده‌جو و زياده‌گو و كاستی و كاهلی ديگران کارنامه غیر قابل قبولی از خود بجای گذاشته اند.

قاسمی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره نشان داده است كه از گفتگو و مذاكره هراس و واهمه‌ای نداشته و ندارد و به آن معتقد است، اما در شرايطی كه نتایج آن همه تلاش و كوشش همه‌جانبه ایران و دیگر قدرت‌های جهانی با قلدری و از سر زیاده‌خواهی توسط برخی شركای وزير امور خارجه فرانسه و به سادگی در برابر عدم توانايی آنان نقض می‌شود و دولت‌مردان اروپايی هم بيشتر تاکنون به اعلام مواضع سیاسی و تکرار آنها بسنده کرده و نتوانسته‌اند در جهت ارايه تضمين‌های لازم و كافی مورد انتظار اقدام چشمگیری برای حفظ یک توافق بین المللی - که به عنوان مهمترین دستاورد دیپلماسی عصر حاضر به شمار می‌رود - به عمل آورند، دليل، ضرورت، اعتبار و اعتمادی برای مذاکره آنهم برای موضوعات غيرقابل مذاكره باقی نمی‌ماند. وزير امور خارجه فرانسه می‌داند كه در اين شرايط و بر اساس تفاهمات انجام شده قبلی آنان را گزير و گريزی از انجام تعهدات‌شان نيست و ايران و ايرانی را نيز تا عدم انجام تمامی تعهدات آنان هيچ گزيری و گريزی از بی‌اعتمادی به آنان نیست.

قاسمی در پایان تاکید کرد: جهانیان و دولتمردان فرانسه نيز بخوبی می‌دانند سیاست منطقه‌ای ایران در راستای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم و افراط گرایی است و اگر چنین مبارزه‌ای خوشایند برخی کشورها که اساسا تنش‌زا و بحران‌سازند، نیست می‌توانند سیاست‌های خود را اصلاح کنند. در خصوص برنامه موشکی کشور هم مجددا تاکید می‌کنیم این برنامه دفاعی، بومی و مشروع است و برای حفظ و حراست از کیان کشور و مردم ایران حیاتی است و به هیچ وجه قابل مذاکره نیست.

انتهای پیام

captcha