مذاکره با شورای فقهی بانک مرکزی برای اجرای برخی سیاست‌های پولی/ تکذیب افزایش سود بانکی
کد خبر: 3742921
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۸
همتی در بیست و نهمین همایش بانکداری اسلامی عنوان کرد:

مذاکره با شورای فقهی بانک مرکزی برای اجرای برخی سیاست‌های پولی/ تکذیب افزایش سود بانکی

گروه اقتصاد ــ رئیس کل بانک مرکزی صبح امروز در بیست‌ و نهمین همایش بانکداری اسلامی، تصریح کرد: به خاطر قانون بانکداری اسلامی برخی از ابزارها قابل اجرا نیست؛ مثلا ابزار ریپو در بانک‌های جهان باعث کنترل تورم شده و ما هم در حال مشورت با شورای فقهی هستیم تا بتوانیم چنین سیاست‌های پولی را اجرا و تورم را کنترل کنیم.

بیست و نهمین همایش بانکداری اسلامیبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی امروز شنبه 10 شهریورماه، در بیست و نهمین همایش بانکداری اسلامی که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما در حال برگزاری است، اظهار کرد: بنده سخنرانی در این همایش را به این شرط پذیرفتم که چنین همایش‌هایی کمتر شود؛ چرا که صرف برگزاری چنین‌ همایش‌هایی فایده ندارد و باید به فکر عمل کردن باشیم. همه ما مفتخریم که جمهوری اسلامی ایران از اولین کشورهایی است که به حذف ربا متعهد شد و حداقل‌هایی را در این مورد رعایت کرده  که یکی از این حداقل‌ها برگزاری چنین همایش‌هایی است اما نباید به این حداقل‌ها اکتفا کنیم و باید با اصلاح قانون عملیاتی بانکداری بدون ربا و ارتقاء آن سطح بالاتری از بانکداری اسلامی را در کشور محقق کنیم.

وی ادامه داد: عدم توجه به الزامات بانکداری شرکتی به خصوص توسط سهامداران و بردن بانک‌ها به سمت عدم حرفه‌ا‌ی‌گری بحث مهمی است و باید به آن توجه جدی صورت گیرد و یکی از برنامه‌های بنده، پیگیری این امر مهم است؛ بانک باید به صورت حرفه‌ای اداره شود و اگر این چنین اداره شده بود وضعیت کنونی نظام بانکی را شاهد نبودیم.

همتی تاکید کرد: ما همواره چیزی که ادامه داده‌ایم را مورد انتقاد قرار می‌دهیم. مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با هیئت دولت به مسائل مهمی اشاره کردند که باید در سیستم بانکی اجرایی کنیم. بنده معتقدم اتفاقات بازار ارز محصول ناترازی در ترازنامه‌ای بانک‌ها و اصرار ما بر تداوم نقدینگی است و هیچ تلاشی برای کم‌کردن نقدینگی وجود ندارد و تا این وضعیت ادامه دارد، فشار بر بازار ارز ادامه پیدا خواهد کرد.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: دولت آمریکا برای محروم‌کردن ایران از درآمدهای نفتی تلاش جدی می‌کند و به فکر ایجاد مشکل برای تملک دارایی‌هاست، به همین دلیل سیاست جدید ارزی را با هماهنگی سران سه قوه اجرایی کردیم و حداقل شاهد تثبیت بازار ارز بودیم و امیدواریم نتایج آن را به شکل بهتری ببینیم.

همتی عنوان کرد: حفظ منابع ارزی برای بنده مهم‌ترین هدف است و جلوگیری از اتلاف منابع ارزی بر هر چیزی اولویت دارد و خوشبختانه این بازار به میزان بیشتری تقویت‌ شده و امیدواریم براساس فرموده مقام معظم رهبری امکانات ارزی کشور را روز به روز بیشتر کنیم و سیاست ما این است که در حال حاضر از منابع بانک مرکزی برای دخالت در بازار ارز استفاده کنیم.

وی ادامه داد: نکته دیگر در فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد نا ترازی ترازنامه بانک‌ها بود؛ مشکلات اقتصادی ما از همین‌جا سرچشمه می‌گیرد و تا نتوانیم بانک‌ها را اصلاح و این ناترازی که باعث افزایش نقدینگی شده را از بین ببریم، مشکلات اقتصادی کشور قابل حل نیست. عمده افزایش نقدینگی کنونی به خاطر سود‌های بانکی و وجود شبه پول در کشور است و این نقدینگی به سرعت بالایی در حال افزایش است و متاسفانه برخی بانک‌ها هم در این مورد مقصر هستند.

همتی تأکید کرد: این شرایط قابل ادامه نیست و حتما با کمک خود بانک‌ها آن را اصلاح خواهیم کرد. بنده در یک ماه اول تقریبا 90 درصد وقتم را به مسائل ارزی اختصاص دادم و فرصت چندانی برای جلسه با مدیران بانک‌ها در این زمینه نداشتم اما حتما توجه جدی به آن خواهم داشت و مطمئنا با بانک‌هایی که بخواهند در اقتصاد کشور اخلال ایجاد کنند برخورد خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: اگر می‌خواهیم اقتصاد کشور درست باشد باید بانک‌ها منظم باشند. ما هر ساله می‌گوییم مشکل کشور نقدینگی است، آیا قرار است 10 سال دیگر هم این را تکرار کنیم؟ این روند، کل نظام را با خود به پایین می‌کشد بنابراین نباید اجازه ادامه آن را بدهیم. فرمایشات مقام معظم رهبری برای ما حجت بود که فرمودند جلوی نقدینگی، بنگاه‌داری بانک‌ها و هزینه‌های سنگین بانک‌ها را بگیرید و این وظیفه شرعی ما است.

همتی ادامه داد: بنده با خیلی‌ها مشورت کردم، دیدگاه‌ها متفاوت است اما نقاط مشترکی هم وجود دارد که باید در زمینه بانکداری اسلامی از آنها استفاده کنیم. به خاطر قانون بانکداری اسلامی برخی از ابزارها قابل اجرا نیست؛ مثلا ابزار ریپو در بانک‌های جهان باعث کنترل تورم شده و ما هم در حال مشورت با شورای فقهی هستیم تا بتوانیم چنین سیاست‌های پولی را اجرا و تورم را کنترل کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: غیر از این راه‌‌های دیگر برای کنترل تورم و روش‌های سنتی برای کنترل تورم و خروج رکود دیگر جواب نمی‌دهد. بدهی بانک‌ها بسیار زیاد شده و این خطرناک است که باید کنترل شود. همه این مسائل نیازمند استفاده از نظرات کارشناسان برای یافتن راهکار است و درب بانک مرکزی هم برای استفاده از همه نظرات باز است.

همتی در پایان گفت: اخیرا صحبت‌های زیادی در مورد افزایش سود بانکی می‌شود که باید عرض کنم که این صحبت‌ها صحت ندارد و ما حرفی در این مورد نزدیم. البته شاید به این سمت برویم که سپرده دو و سه ساله را دوباره رایج کنیم ولی باید تأکید کنم که این اقدامات در بانک مرکزی در حال انجام است و قبل از اجرایی شدن با کارشناسان مشورت خواهیم کرد.

captcha