جایگاه قرآن در بزرگ‌ترین وزارتخانه/ از معلمان بدون تخصص تا کشف علاقه دانش‌آموزان
کد خبر: 3743038
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۹

جایگاه قرآن در بزرگ‌ترین وزارتخانه/ از معلمان بدون تخصص تا کشف علاقه دانش‌آموزان

گروه فعالیت‌های قرآنی - قاری بین‌المللی قرآن با اشاره به اینکه قرآن در آموزش و پرورش جایگاه خود را پیدا نکرده است، ابراز کرد: وقتی شخصی بدون تخصص به عنوان معلم قرآن در مدارس تدریس می‌کند نمی‌توان انتظاری از این نهاد برای پرورش نخبه‌های قرآنی داشت، زمانیکه علاقه دانش‌آموزان در مدارس کشف شد می‌توان آنها را پرورش داد.

جایگاه قرآن در بزرگ‌ترین وزارتخانه/ از معلمان بدون تخصص تا کشف علاقه دانش‌آموزان

مهدی ساعد، قاری بین‌المللی قرآن کریم با حضور در دفتر خبرگزاری ایکنا همدان اظهار کرد: متولد سال 1360 در لالجین هستم، از 9 سالگی قرآن را آغاز نموده و براساس علاقه‌ای که به آواها و صداهای خوش داشتم همینطور برای خود آیات را با صوت می‌خواندم. دارای دو دختر و یک پسر به نام‌های ضحی، حسنی و علی هستم، دختران دو قلویم 5 ساله و پسرم 2 ساله است، علی پسرم را قبل از دخترانم از امام علی(ع) هدیه گرفتم.
وی ادامه داد: نام دخترانم را قرآنی انتخاب کردم، نام پسرم را هم با توجه به عنایت امام علی(ع) علی گذاشتم، در سال 92 که از سوی سازمان حج و زیارت به کربلای معلی دعوت شده بودم زیر ایوان نجف یکی از اعراب که دارای فرزندی بود نظرم را جلب کرد و پس از صحبتی که با او داشتم و پرسیدن نام فرزندش که علی بود از حضرت(ع) خواستم اگر فرزندی به من عطا کرد نامش را علی بگذارم که علی چند سال بعد بطور جالبی در شب میلاد امام علی(ع) زمانی که عازم مسابقات مسکو بودم به دنیا آمد که او را هدیه‌ای از جانب امیر(ع) می‌دانم.
ساعد با اشاره به چگونگی آموزش قرآن برای فرزندان تاکید کرد: اینکه والدین با اصرار بخواهند کودک خود را قرآنی کنند اشتباه است، آموزش قرآن به کودکان باید تدریجی، آهسته و مرحله به مرحله باشد البته برای بزرگسالانی هم که با قرآن آشنایی ندارند نیز همین روش پیشنهاد می‌شود.

آموزش و پرورش جایگاه خود را در بحث آموزش قرآن پیدا نکرده است
این قاری بین‌المللی قرآن با بیان اینکه اگر آموزش قرآن به صورت کاربردی و اصولی وارد آموزش و پرورش نشود در زمینه قرآن پیشرفتی حاصل نخواهد شد، افزود: متاسفانه فعالیت قرآنی آموزش و پرورش محدود به برگزاری مسابقات شده است در صورتیکه آموزش صحیح و کاربردی قرآن وظیفه این نهاد است.
ساعد با اشاره به اینکه انتقادات بسیاری بر آموزش و پرورش در حوزه قرآن وارد است عنوان کرد: آموزش و پرورش به عنوان بزرگ‌ترین وزارت‌خانه در کشور با بیشترین بودجه دریافتی از خزانه دولت، نتواسته آنگونه که باید در دو حوزه تربیت و تعلیم قدم بردارد.
وی با اشاره به اینکه قرآن در آموزش و پرورش جایگاه خود را پیدا نکرده است، ابراز کرد: وقتی شخصی بدون تخصص بعنوان معلم قرآن در مدارس تدریس می‌کند نمی‌توان انتظاری از این نهاد برای پرورش نخبه‌های قرآنی داشت، زمانیکه علاقه دانش‌آموزان در مدارس کشف شد می‌توان آنها را پرورش داد.

آموزش و پرورش ضریب درسی قرآن را افزایش دهد
وی ادامه داد: استان همدان در بخش دانش آموزی ظرفیت و پتانسیل بالایی در حوزه قرآن دارد که در میان می‌توان به علیرضا رحمانی و شیخ‌الاسلامی به عنوان مقام‌آوران برتر ملی در مسابقات قرآن، اشاره کرد اما در این بین آموزش و پرورش هیچ حمایتی از این استعداد‌های قرآنی و چهره‌های برتر قرآن در آینده، نداشته است.
این چهره قرآنی با بیان اینکه فضای قرآنی کشور آماده نیست عنوان کرد: اگر آموزش و پرورش ضریب درسی قرآن را در دورههای تحصیلی مختلف افزایش دهد و یا هم تراز با دروس دیگر قرار دهد، اندکی قرآن از حاشیه به کانون توجه خانواده‌ها و مسئولین باز خواهد گشت.
وی با بیان اینکه آموزش قرآن در جامعه ما متولی خاصی ندارد اضافه کرد: ما شاهد جهت‌دهی خاصی در فعالیت‌های قرآنی نیستیم اینکه فکری واحد تشکل‌های قرآنی را سامان دهد، اما متاسفانه برخی از مسئولین قرآنی همفکر نیستند.
ساعد با اشاره به اینکه قرآن بر روی دل اثر می‌گذارد عنوان کرد: در آموزش‌ها باید این مسئله در نظر گرفته شود، هر چقدر قرآن دولتی شود به حاشیه پیش رفته و هر چه مردمی‌تر، اثرگذاری آن بیشتر و کاربردی خواهد شد. طبق سخنان مقام معظم رهبری باید جلسات قرآنی برگزار شود که مردم بیایند، بنشیند و از آن جلسه و تلاوت استفاده کنند.

کادرسازی قرآنی در همدان صورت نگرفته است
وی با بیان اینکه متاسفانه در استان همدان کادرسازی قرآنی صورت نگرفته عنوان کرد: تشکل قرآنی حکومتی آنچنان که بایسته و شایسته است در یک بازه زمانی نمی‌تواند به ثمر برسد، جلسات مردمی قرآن خیلی نیازی به حمایت دولت ندارد، همین که بگذارند به فعالیت خود ادامه دهند کافی است.
ساعد با تاکید به اهمیت گردش نخبگان قرآنی خاطرنشان کرد: نسل فعالان قرآنی کم کم پیر می‌شوند و از مجموعه جدا می‌شوند برای جایگزینی این چهره‌های قرآنی نیاز به برنامه منسجم است.
وی اشاره‌ای به توزیع بودجه‌های قرآنی داشت و ادامه داد: اگر بودجه‌های قرآنی که بعنوان زیرمجموعه بودجه‌های فرهنگی به ادرات تخصیص داده می‎شود را به تشکل‌های قرآنی و جلسات مردمی اختصاص دهند این جلسات با صرف یک بیستم آن هزینه‌ها می‌توانند به نحو مناسبی برنامه‌های قرآنی خود را پیش ببرند.

حلقه گمشده فعالیت‌های فرهنگی قرآن است
این قاری برجسته قرآن یادآور شد: فعالیت فرهنگی و جریان سازی یک بعدی نیست دست همگی باید در یک دست باشد از دولتی‌ها گرفته تا هیئتی‌ها، تا بتوانند یک رویه متحد را دنبال کنند تا مصداق « وَلاَ تَفَرَّقُواْ» باشیم.
این فعال برجسته قرآنی اظهار کرد: حلقه گمشده فعالیت‌های فرهنگی در جامعه ما قرآن است. دست تمام قرآنی‌ها باید در دست همدیگر باشد تا برنامه‌های قرآنی اثربخش شود. ای کاش فعالان قرآنی همدان اتحادیه‌ای قرآنی تشکیل دهند، متحد شده و در آستانه محرم با ارتباط گرفتن با هیئت‌های عزاداری به انسجام برسند.
وی با بیان اینکه مجلس امام حسین(ع) یک فرصت است افزود: در مجلس امام حسین(ع) همه قشری وجود دارد از عارف تا عاصی که با وارد کردن بیشتر قرآن در این جلسات می‌توان شاهد تاثیرگذاری بیشتر قرآن بر عموم جامعه باشیم.
ساعد همچنین به تاثیر تلاوت آیات قرآن تاکید کرد و گفت: شنیدن و خواندن قرآن اصل است، اینکه قرآن تلاوت شود و افراد آن آیات را بشنوند، چرا که شنیدن باعث می‌شود اثر آن در جان بنشیند، با توجه به اینکه قوه شنوایی انسان تا چند ساعتی پس از مرگ نیز فعال است گویای اهمیت حس شنوایی در 5 حس انسان است.

استماع قرآن بر جان اثر می‌گذارد
وی با انتقاد به چاپ و تکثیر بسیار مصحف قرآن توسط سازمان تبلیغات ابراز کرد: به چاپ قرآن نیاز هست، اینکه در هر خانه قرآن وجود داشته باشد و هر فرد برای خود قرآنی به همراه داشته باشد اما آنچه که امروز در جامعه حائز اهمیت است آشنایی مردم با قرآن و همین تلاوت‌های قرآنی است.
ساعد با اشاره به وجود 5 سوره قرآن که با عبارت «قُل» آغاز می‌شود خاطرنشان کرد: تلاوت و استماع قرآن بر جان اثر می‌گذارد، اولین بهره‌بردار خود قاری قرآن است، که اگر آیات بر خود قاری اثر گذاشت بر دیگران هم اثر می‌گذارد که تلاوت خوب قاری بر مردم اثر گذاشته و نهایتا جامعه را قرآنی می‌کند.
این قاری بین المللی قرآن با ارائه راهکاری برای مردمی شدن جلسات قرآن خاطرنشان کرد: برگزاری محفل انس با قرآن، کرسی‌های تلاوت و جُنگ قرآنی می‌تواند بستری برای مردمی شدن فعالیت‌های قرآنی در استان باشد.

مجالس ترحیم بستری برای معرفی صحیح قرآن در جامعه
وی ادامه داد: تا وقتی نگاه ما به قرآن تنها در مجالس ترحیم باشد جامعه، قرآنی نمی‌شود. البته حتی می‌شود این مجالس ترحیم در شهر را به جامعه قرآنی سپرد تا قرآن و تلاوت خوب در دل مردم نفوذ کند البته سپردن مجالس ترحیم به قاریان و فعالان قرآنی شهر نیز آسیبی داشته و آن هم باعث مادی شدن قراء می شود که البته با نظارت سازمان تبلیغات می‌شود تا حدی از آن جلوگیری کرد، همانطور که حدیث داریم «وای بر قاری قرآنی که از قرآن ارتزاق کند».
ساعد هم‌چنین به خلأ برگزاری جلسات فعالان قرآنی با نماینده ولی فقیه در استان همدان اشاره کرد و گفت: آموزش قرآن در جامعه ما متولی خاصی ندارد، جلسه قاریان و فعالان قرآنی با امام جمعه نیاز جامعه قرآنی استان است تا با حمایت ایشان راهکاری برای متحد شدن آنان ارائه و عملی شود.
ساعد با اشاره به حضور خود در کشورهای مختلف برای شرکت در مسابقات بین المللی تصریح کرد:در مسابقات بین المللی مسکو و اندونزی حضور داشته و هم‌چنین سفرهای تبلیغی به عربستان در حج تمتع، به عراق، هند و چین داشته ام، در این بین اشتیاق مردم هند به قرآن ستودنی است.

«عدم کادرسازی»؛ عامل حضور شرکت کننده‌های ثابت در مسابقات قرآن
ساعد در پاسخ به این سوال که چرا هر ساله چهره‌های ثابت در مسابقات قرآنی اوقاف به چشم میخورد اظهار کرد: «عدم کادر سازی» عامل حضور شرکت کننده‌های ثابت در مسابقات قرآن در سالیان متوالی است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر جایگزینی برای قرآنیان شرکت‌کننده در مسابقات وجود ندارد افزود: عدم کادر سازی باعث شده است که دیگر نتوان چهرههای جایگزینی برای افراد قرآنی حاضر در مسابقات وجود داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه از نفرات برتر مسابقات قرآن در سطح ملی و بین‌المللی بهره‌برداری شود گفت: مقام آوران مسابقات قرآن پس از اتمام مسابقات به حال خود رها می‌شوند در حالی که می‌توان از این ظرفیت مهم با حضور هریک از آنها در استان‌های مختلف کشور در تربیت نسلی نو، پویا و فعال در عرصه قرآن بهره‌مند شد.
این قاری قرآن ادامه داد: از زمان آغاز مسابقات قرآن اوقاف تا به اکنون قرآء و حفاظ حاضر در مسابقات به ندرت توانسته‌اند جلساتی که باعث تربیت نسلی پویا از قرآنیان برای حضور در مسابقات شود برگزار کنند.

متسابقین ایرانی در مسابقات بین‌المللی مورد اجحاف قرار می‌گیرند
این قاری بین المللی قرآن ادامه داد: فعالان قرآنی در ایران واقعا درجه یک هستند، اما از منظر سیاسی، شرکت کنندگان ایرانی را در مسابقات مورد هجمه بی عدالتی قرار می‌دهند، در یکی از مسابقاتی که حضور داشتم در مسکو یک داور بحرینی مغرضانه در حال ایراد گرفتن از تلاوت بنده بود که چشم سایر داوران برای داوری نیز به ایشان بود، عقیده شان این است که یک فرد ایرانی در مسابقات نباید رتبه اول را کسب کند.
به گزارش ایکنا؛ جلسات ثابت آموزش قرائت قرآن توسط استاد ساعد در نقاطی از استان در حال حاضر برگزاری است، جلسه تلاوت قرآن در محل امامزاده عبدالله(ع) همدان، چهارشنبه‌ها از ساعت 9 الی 11 شب و جلسه‌ای دیگر در تالار قرآن دوشنبه هر هفته از ساعت 18 تا اذان مغرب برگزار می‌شود.
انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
France
|
۱۳۹۷/۰۷/۰۹ - ۰۱:۴۱
0
1
آموزش و پرورش کجا بیشترین بودچه کشور را می گیرد؟ وقتی از چیزی اطلاع ندارید برادر من مجبور نیستید که حرف بزنید
captcha