علت اعلام زودهنگام اسامی راه‌یافتگان به مرحله نهایی مسابقات قرآن/ جانبداری از متسابقان
کد خبر: 3743099
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۵
حجت‌الاسلام مقنی بیان کرد:

علت اعلام زودهنگام اسامی راه‌یافتگان به مرحله نهایی مسابقات قرآن/ جانبداری از متسابقان

گروه مسابقات ــ مدیر کمیته فنی چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم ضمن دفاع از اعلام نتایج مرحله مقدماتی پیش از آغاز پخش تلویزیونی آن، گفت: در اعلام تعداد فینالیست‌ها در هر رشته تلاش داشته‌ایم تا جانب متسابقان را داشته باشیم.

علت اعلام نتایج مرحله مقدماتی مسابقات سراسری قرآن / جانبداری متسابقان در اعلام نتایج

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مرحله مقدماتی چهل و یکمین دوره بخش آوایی مسابقات سراسری قرآن کریم هفته گذشته به کار خود پایان داد.

این مرحله از مسابقات که تغییرات بسیار زیادی را به خود دید در قالب برنامه‌های تلویزیونی ضبط و تولید شد تا از روز 10 شهریورماه به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما برود.
در حالی که از قبل اعلام شده بود که نتایج این مسابقات تا پخش آخرین برنامه تلویزیونی اعلام نمی‌شود تا جذابیت برنامه‌ تولیدی حفظ شود، اما چند روز پس از پایان ضبط مرحله مقدماتی، امور رسانه‌ای مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، نتایج و افراد راه‌‌یافته به فینال مسابقات را اعلام کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین علی مقنی، مدیر کمیته فنی چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در پاسخ به سوالی در مورد چرایی اعلام نتایج مرحله مقدماتی مسابقات، گفت: بعد از اینکه مرحله مقدماتی مسابقات پایان یافت، از سوی متسابقان و حتی برخی از داوران، سیستم برگزاری مسابقات بسیار تحت فشار قرار گرفت تا نتایج اعلام شود.
وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی چنین وضعیتی شده بود یا خیر؟ بیان کرد: براساس شکل برگزاری مسابقات، هر شرکت‌کننده از نتیجه خود براساس کارنامه‌ای که دریافت کرده بود، اطلاع داشت، اما از اینکه چند نفر قرار است به فینال برسند، مشخص نبود و بیشتر پیگیر این موضوع بودند. ما نیز تعداد را اعلام کردیم تا افراد آماده حضور در مرحله فینال باشند.
مدیر کمیته فنی مسابقات سراسری قرآن با اشاره به اینکه از ابتدا بنابر این شده بود که نتایج بعد از پخش تلویزیونی اعلام شود، افزود: سال قبل مسابقات به این صورت بود که فاصله‌ای بین مرحله مقدماتی و نهایی وجود نداشت و گاهی چند ساعت فاصله بین نیمه‌نهایی و نهایی وجود داشت. واقعیت امر این است که افرادی که امسال در مرحله کشوری حضور داشتند، از قبل باید آماده باشند تا حتی اگر فردا مسابقات نهایی برگزار شود، رقابت خود را برگزار کنند. بنابر این مبنای کار بر همین بود که متسابق این آمادگی را داشته باشد. بنابر این اگر نتایج بعد از پخش اعلام می‌شد، هیچ مانعی وجود نداشت، اما فشارهایی که وارد شد، باعث شد تا در نهایت نتایج را اعلام کنیم.
مقنی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که قبلاً اعلام شده بود، نتایج تا پس از پخش تلویزیونی رسانه‌ای نمی‌شود تا جذابیت برنامه‌های تولیدی حفظ شود، اما اکنون که اعلام شده است وضعیت جذابیت برنامه‌های تولیدی که بخشی از آن ناشی از همین مشخص نبودن اسامی فینالیست‌ها خواهد بود، چه می‌شود؟ گفت: در بحث جذابیت مسابقات باید این موضوع را مدنظر داشت که متسابق قرائت خود را انجام داده و نتیجه خود را نیز دیده است. در این روش بیشتر دوست داریم فضای عمومی درگیر مسابقات باشد، الان عموم مردم نمی‌دانند، نتایج چگونه است، بنابر این این جذابیت برای آنها وجود دارد. افرادی که می‌خواهند مسابقات را دنبال کنند، هنوز این جذابیت که مسابقات در چه سطحی بوده است و تلاوت‌ها چگونه صورت گرفته است، وجود دارد.
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که روند تولید برنامه مسابقات در زمان ضبط و آیتم‌های در نظر گرفته شده برای پخش بر این اساس که حتی خود شرکت‌کننده نیز تا آن زمان از نتایج اطلاعی نداشته، چیده شده است، اما اکنون با اعلام نتایج این بخش از زحمات می‌تواند نادیده گرفته شود، گفت: تولید برنامه نیز جزء حواشی و برای جذابیت‌بخشی به برنامه بوده است، یعنی اگر این آیتم‌هایی که بر اساس اعلام نشدن نتایج تهیه شده است نیز وجود داشته باشد، برای عموم مردم است و همانگونه که گفته شد عموم مردم چندان در جریان نتایج نیستند.
مدیر کمیته فنی چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با بیان اینکه با اعلام نتایج ممکن است بخشی از جذابیت‌های برنامه از بین برود، بیان کرد: با این وجود این موضوعی نیست که مسابقات را تحت الشعاع قرار دهد و آن را به حاشیه ببرد. اصل این است که مسابقات به نحو احسن برگزار شده و مشکل فنی وجود نداشته است. مهم این است که هیچ اعتراضی وجود نداشته است. البته شاید برخی نسبت به تعداد نفرات حاضر در فینال اعتراض داشته باشند، اما به لحاظ فنی مشکلی وجود نداشته است.
مقنی در پاسخ به این سوال که هماهنگی با تولیدکنندگان شبکه قرآن و کمیته تبلیغات مسابقات برای اعلام نتایج صورت گرفته است یا خیر، افزود: اعلام نتایج به آنها مربوط نبوده و کار کمیته فنی مسابقات است. کمیته فنی در وضعیتی ترجیح داده است، نتایج را اعلام کند. کمیته تبلیغات و شبکه قرآن در جریان اضطراب متسابقان نیست. در چنین فضایی بوده است که نتایج اعلام شده است. ضمن اینکه کمیته تبلیغات، منویات کمیته فنی را اعلام می‌کند.
مقنی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد حضور تعداد نفرات در مرحله فینال و در رشته‌های مختلف نیز بیان کرد: در شیوه‌نامه‌ای که نوشته و اطلاع‌رسانی هم شد، بین 10 تا 15 نفر اعلام شده بود و رئیس مرکز امور قرآنی نیز بین 12 تا 15 اعلام کرده بودند. این عدد متغییر به این جهت اعلام شده است که اگر نمرات در وضعیتی باشد که بعد از یک نمره خاص، دیگر نتوان کسی را اضافه کرد، این اجازه را داشته باشیم. یعنی اگر از نفر چهاردهم به بعد شکست نمره بیشتر شد، بتوانیم براساس آیین‌نامه، این تعداد نفر را به فینال ببریم.
وی با بیان اینکه مدل مسابقات بنا بر چابک‌سازی بوده است، گفت: اینکه فینال مسابقات در یک رشته با حضور 20 نفر برگزار شود، آیا بحث چابک‌سازی را ابطال نمی‌کند؟ و اینکه در قرائت، 16 نفر آمده است و در حفظ کل 13 نفر به این علت است که در قرائت حد نصاب 85 بوده و شکست نمرات نیز از این عدد بوده است. در سایر رشته‌ها نیز شرایط آیین‌نامه در نظر گرفته شده است. در تواشیح اعلام شده بود، پنج گروه به فینال می‌آیند، اما در نهایت شش گروه که حد نصاب را به دست آورده بودند به فینال مسابقات آمدند.
مدیر کمیته فنی چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در پایان با اشاره به اینکه در اعلام فینالیست‌ها جانبداری متسابقان دیده شده است، عنوان کرد: در رشته قرائت می‌توانستیم حد نصاب 86 را در نظر بگیریم که تعداد فینالیست‌ها به هشت یا هفت نفر برسد، در حفظ کل و سایر رشته‌ها نیز این نگاه وجود داشته است. ضمن اینکه همه این تصمیم‌گیری‌ها بر مبنای یک نفر نبوده است، بلکه مشورت کارشناسان و اساتید نیز در آن لحاظ شده است. اینکه یک هفته نمرات اعلام نشد به دلیل بررسی مسائل بوده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha