برخی مسئولین اعتقاد جدی به اسلامی کردن بانک‌ها ندارند
کد خبر: 3743154
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۴

برخی مسئولین اعتقاد جدی به اسلامی کردن بانک‌ها ندارند

گروه اقتصاد- یک استاد سطح عالی حوزه عنوان کرد: متأسفانه برخی مسئولین اعتقاد جدی به اسلامی کردن بانک‌ها ندارند.

برخی مسئولین اعتقاد جدی در اسلامی کردن بانک‌ها ندارند

حجت‌الاسلام و‌المسلمین دکتر حبیب‌اله شعبانی، استاد سطح عالی حوزه در گفت‌و‌گو با ایکنا از همدان اظهار کرد: اولین جرقه‌های بانکداری بدون ربا ۷۰ سال پیش توسط سید محمد باقر صدر زده شد.

وی افزود: در ایران، بانکداری اسلامی و بدون ربا پس از شکل گیری انقلاب، در سال ۶۲، با الهام از طرح بانکداری شهید صدر، در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، در سال ۶۳ نیز این قانون به اجرا درآمد.

حجت‌الاسلام شعبانی با بیان اینکه عمده فعالیت بانک‌ها در دو بخش تخصیص و تجهیز منابع است اضافه کرد: بانک‌ها در بخش تخصیص منابع با ارائه وام و در بخش تجهیز منابع با دریافت سپرده مردم مشغول به ارائه خدمات هستند.

این استاد سطح عالی حوزه با بیان اینکه نظام بانکداری ابتدا در غرب و سپس در کشور‌های اسلامی شکل گرفته است اضافه کرد: ماهیت وام و سپرده گذاری به عنوان دو فعالیت مهم بانک از سیستم بانکدای غرب برگرفته شده است.

حجت‌الاسلام شعبانی با بیان اینکه از دیدگاه حقوق دانان و فقها، ماهیت حقوقی سپرده گذاری به عنوان قرض به شمار می‌آید، ابراز کرد: از طرفی در سبقه اسلام، دریافت مازاد بر پول قرض، به عنوان قرض ربوی عملی حرام و ممنوع است.

وی با بیان اینکه سیستم بانکداری در دنیا به دو قسم بانکداری رایج و بانکداری بدون ربا یا اسلامی تقسیم می‌شود گفت: اگر بانکی به دنبال اسلامی شدن و حذف ربا از سیستم بانکی خود است باید تمام عملیات و شاکله اصلی معاملات خود را بر پایه چهارچوب اسلام تنظیم کنند.

 

عملیات پولی و بانکی در کشور نیازمند آموزش است

این استاد دانشگاه عنوان کرد: در سال 62 در راستای حذف ربا از نظام پولی و بانکی جمهوری اسلامی ایران، اصل 3 قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که طبق آن مقرر گردید سپرده گذاری‌ها در نظام بانکی مبنی بر قرض الحسنه صورت پذیرد.

حجت‌الاسلام شعبانی یادآور شد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، طبق اصل 3 قانون اساسی اوراق قرضه به دلیل دریافت سود از مردم، از سیستم بانکی حذف و اوراق مشارکت جایگزین شد.

این استاد سطح عالی حوزه با اشاره به اینکه عملیات پولی و بانکی نیازمند آموزش است بیان کرد:متأسفانه یکی از مشکلات بانک‌های کنونی، عدم اجرای قوانین بانکداری است به گونه‌ای که برخی «معاملات سوری» در بانک‌ها صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه نظارتی بر معاملات بانک‌ها صورت نمی‌گیرد ادامه داد: این معضل به دلیل عدم آگاهی کارکنان نظام بانکی از قوانین بانکداری و بی‌حوصلگی مشتریان نسبت به خوانش قرارداد‌های این حوزه است.

حجت‌الاسلام شعبانی گفت: در این راستا می‌توان از کارشناسان و مشاوران آشنا به قوانین بانکداری در بانک‌های کشور بهره‌مند شد که هنگام انجام عملیات بانکی اطلاعات کامل را در اختیار مشتری قرار دهد.

وی با بیان اینکه نرخ سود بانکی به شرایط اقتصادی کشور و تورم بستگی دارد گفت: صرف اینکه بانک وامی به مشتری دهد و از او سود دریافت کند، بانکداری ربوی نیست بلکه این مهم نیازمند مطالعه، تحقیق و بررسی حقوق دانان، اقتصاد دانان و صاحبان فن است.

حجت‌الاسلام شعبانی با اشاره به اینکه متأسفانه برخی مسئولین اعتقاد جدی در اسلامی کردن بانک‌ها ندارند اظهار کرد: بسیاری از مسئولین و دست اندر کاران حوزه بانکداری، به بانک دیدگاه اقتصادی دارند و بانک را بنگاه اقتصادی و منبع درآمد تلقی می‌کنند که این مهم نیازمند بررسی دقیق کارشناسانه است.

انتهای پیام

 

 

captcha