وضعیت مبهم چاپخانه‌ها/ از کاغذهای وارداتی تا به‌روز نبودن دستگاه‌های چاپ
کد خبر: 3743175
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹
به‌مناسبت روز صنعت چاپ/بخش اول

وضعیت مبهم چاپخانه‌ها/ از کاغذهای وارداتی تا به‌روز نبودن دستگاه‌های چاپ

گروه فرهنگی - نایب رئیس اتحادیه صنعت چاپ خراسان رضوی با بیان اینکه امکان فعالیت در صنعت چاپ با ارز آزاد غیرممکن و سخت است، اظهار کرد: افزایش قیمت‌ها منجر به کمتر شدن مراجعه کنندگان می‌شود و خیلی از چاپخانه‌ها که سه شیفت کاری داشته‌اند، در حال حاضر به یک شیفت و نیم رسیده‌اند.

مرکب به صورت حداقلی در ایران تولید می‌شودمحمدرضا توسلی، نایب رئیس اتحادیه صنعت چاپ خراسان رضوی در گفت وگو با خبرگزاری ایکنا از خراسان رضوی، با بیان اینکه امکان فعالیت در صنعت چاپ با ارز آزاد غیرممکن و سخت است، اظهار کرد: خیلی از مواد اولیه که در صنعت چاپ استفاده می‌شود، در ایران تهیه نمی‌شود و یا کفاف نمی‌دهد؛ به عنوان مثال در صد حداقلی مرکب در ایران تولید می‌شود ولی مقدار زیادی از آن وارداتی است.

افزایش 4 برابری قیمت کاغذهای بسته بندی
وی با اشاره به اینکه قیمت مواد اولیه صنعت چاپ با توجه به نوع نرخ ارزی که به آن تعلق می‌گیرد متغیر شده است، بیان کرد: کاغذهای بسته‌بندی نزدیک 4 برابر و نیز «زینک» که یکی از موارد مهم چاپ است که باید فرمت و شکل کار روی آن پیاده شود و در انتها به ماشین بسته شود تا بتوانند کاغذ را چاپ کنند افزایش قیمت داشته‌اند.

وضعیت مبهم زینک و مرکب
نایب رئیس اتحادیه صنعت چاپ خراسان رضوی با بیان اینکه زینک و مرکب وضعیت مبهمی به خود گرفته وافزایش قیمت داشته است، عنوان کرد: افزایش قیمت‌ها در مواداولیه‌ای که برای  تولید کاغذ و مقوا لازم است موادی که جزو ملزومات چاپخانه هاست از جمله زینک باعث تغییراتی در قیمت تمام شده تولیدات می‌شود و اجرت را ناخود آگاه بالا برده و کنترل قیمت مشکل شده است.

کاهش شیفت کاری چاپخانه‌ها
توسلی افزود: افزایش قیمت‌ها منجر به کمتر شدن مراجعه کنندگان می‌شود و خیلی از چاپخانه‌ها که سه شیفت کاری داشته‌اند، در حال حاضر به یک شیفت و نیم رسیده‌اند و همین فقط باعث کم شدن راندمان چاپخانه‌ها می‌شود اما کیفیت به شکل گذشته است.

وی در خصوص اینکه درصد محدودی از کاغذ در ایران تولید می‌شود و بیشتر کاغذهای روزنامه، تحریر، گلاسه و مقوا وارداتی هستند، گفت: خرید لوازم التحریر مساله‌ای است که همه قشر با آن سرو کار دارند، اگر قیمت کاغذ تغییرات زیادی بکند، مردم برای تهیه کردن کتاب، دفتر و... دچار مشکل می‌شوند.

صنعت تولید کاغذ در ایران از گذشته‌های دور وجود دارد
نایب رئیس اتحادیه صنعت چاپ خراسان رضوی درباره به روز بودن وسایل صنعت چاپ در ایران، بیان کرد: صنعت تولید کاغذ در ایران از گذشته‌های دور وجود دارد و در سالیان پیش دستگاه‌های جدیدی هم به آن اضافه شده است اما مساله‌ای که وجود دارد  تولید خمیر کاغذ است اگر بخواهیم کاغذ خوب تولید کنیم مجبور به وارد کردن خمیر کاغذ هستیم.

توسلی با اشاره به اینکه مقداری از خمیر کاغذ در ایران تولید و استفاده می‌شود، عنوان کرد: در بعضی مکان‌ها از گندم و نیز در مازندران از چوب برای تولید خمیر کاغذ استفاده می‌شود. در واقع در ایران تولید خمیر کاغذ وجود دارد اما کفاف مصرف فعلی ایران را تولیدات ایران نمی دهد و بعضی از اقلام اولیه مورد نیاز اصلا در ایران تولید نمی‌شود.

فعالیت صد چاپخانه فعال در استان خراسان رضوی
وی در خصوص تعداد چاپخانه‌های فعال در استان خراسان رضوی گفت: حدودا تعداد 200 چاپخانه عضو اتحادیه هستند اما تعداد 100 چاپخانه به صورت فعال هم کار چاپ وهم بسته بندی را انجام می دهند.

به روز بودن در صد کمی از دستگاه‌های صنعت چاپ
نایب رئیس اتحادیه صنعت چاپ خراسان رضوی در خصوص میزان به روز بودن وسایل صنعت چاپ گفت: در این صنعت دو نوع دستگاه وجود دارد؛ یکی برای ساخت کاغذ و دیگری برای چاپ کردن اما دستگاه‌هایی که برای خمیر کاغذ است، مقداری از آن قدیمی است و در کل وسایلی که مربوط به صنعت چاپ است در حد چند درصدی به روزهستند و بیش تر دستگا‌ها مربوط به قبل است.

توسلی افزود: با توجه با بالا بودن قیمت ها، خریدن دستگاه های جدید برای چاپخانه داران توجیه اقتصادی ندارد مگر اینکه دولت شرایطی را به وجود آورد که ارز دولتی به آن ها تعلق بگیرد و یا بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذار تسهیلات مناسب با مدت زمان بیشتر به افراد بدهند.

انتهای پیام

captcha