اساس تربیت در اسلام قبل از ولادت آغاز می‌شود
کد خبر: 3743198
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۳
آیت‌الله فاضل‌لنکرانی:

اساس تربیت در اسلام قبل از ولادت آغاز می‌شود

گروه فعالیت‎های قرآنی - استاد سطح عالی حوزه با اشاره به اینکه اساس تربیت در اسلام از قبل از ولادت آغاز می‌شود، افزود: اهمیت رفتار‌های مثبت والدین در منزل از جمله انس آن‌ها با قرآن و این گونه رفتار‌ها که از سفارشات اسلام است عاملی برای انس کودکان با دین و معارف قرآنی است.

انس والدین با قرآن، فرزندان را نیز قرآنی می‎کندبه گزارش ایکنا از قم، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی امروز، 10 شهریور در دیدار مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم و نیز مدیرکانونهای زبان این استان با بیان اینکه اساس تربیت در اسلام از قبل از ولادت آغاز می‌شود، اظهار کرد: اگر در جهات علمی، معنوی، اخلاقی و ادبی یک برنامه‌ریزی دقیق روی کودکان داشته باشیم، این آینده خیلی محکم و مطمئن خواهد بود.
وی با اشاره به تحقیقات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در زمینه احکام کودک افزود: در این مرکز فقهی راجع به احکام کودک هشت جلد ۶۰۰ صفحه‌ای داریم که بزرگ‌ترین دایره المعارف کودک است و از جهت دینی، فقهی و تربیتی، تمام احکام مربوط به کودکان آنجا مطرح شده است ولی یک بخش مربوط به فقه کودک داریم که راجع به محرم و نامحرم بودن، فرزند خواندگی ، کارهای زیادی کردیم و کتابهایی هم منتشر شده است.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه هیچ دینی مثل اسلام به کودک توجه نکرده است، گفت: هیچ دینی و هیچ قانونی به اندازه‌ قانون اسلام برای کودک برنامه‌ریزی نکرده است درحالیکه ما از این سرمایه غافل هستیم و توجه نداریم.
وی یادآورشد: مسئولان نظام و بویژه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقعاً باید یک برنامه‌ مدوّنی داشته باشند تا وقتی خانواده ها برای ثبت نام فرزند خود در شناسامه به ثبت احوال می روند، این دستور و این برنامه را به عنوان روش تربیتی به او بدهند.
فاضل لنکرانی با اشاره به تاثیرپذیری فرزند از پدر و مادر از دوره جنینی عنوان کرد: صداهایی که بچه می‌شنود، حتی در ایامی که در شکم مادر قرارداد، همه این عوامل روی روح وروان بچه ها تأثیرگذار هستند، روی روح بچه تأثیرگذار است، نمازی که پدر و مادر در خانه می‌خوانند، قرآنی که پدر و مادر در خانه می‌خوانند، حتی روابط بین پدر و مادر را ما فکر می‌کنیم بچه تعقل ندارد و نمی‌فهمد، اما خیلی عجیب است، تا این قسمت اسلام آمده که حتی اگر مرد و زن، زن و شوهر، در اتاق خودشان بخواهند با هم ارتباط داشته باشند بچه در آن اتاق نباشد، در روایات داریم که این تأثیرگذار است.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار بیان کرد: بیماری اوتیسم دارای منشا تربیتی است؛ زمانی که مرد و زن می‌خواهند باهم ازدواج کنند، باید آموزش های تربیتی لازم را در نحوه ارتباط و برخورد با یکدیگر دریافت کنند.
استاد حوزه علمیه قم بر استفاده و بهره گیری از ظرفیت حوزه علمیه قم تاکید کرد و گفت: در زمینه تربیت افراد نباید به این مساله اکتفا کنیم که فرزند در سن هفت سالگی به مدرسه می رود و بعد یاد می گیرد بلکه تا همین هفت سالگی باید بچه‌ را در یک سری مسیرهای تربیتی قرار داد.
انتهای پیام

captcha