نگرش قرآن به خیر و برکت
کد خبر: 3743216
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۳

نگرش قرآن به خیر و برکت

گروه معارف - از مهم‌ترین خواسته‌های بشر «خیر» و «برکت» است که همه انسان‌ها با هر عقیده و اندیشه دینی خواستار این دو در زندگی خویش هستند و در محاورات روزمره خودشان از این کلمات «خیر و برکت» استفاده می‌کنند.

نگرش قرآن به خیر و برکت 

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، از مهم‌ترین خواسته‌های بشر «خیر» و «برکت» است که همه انسان‌ها با هر عقیده و اندیشه دینی خواستار این دو در زندگی خویش هستند و در محاورات روزمره خودشان از این کلمات «خیر و برکت» استفاده می‌کنند.
در متون اسلامی اسباب معنوی برکت در کنار اسباب مادی آن قرار گرفته‌اند از طرفی روایات ما را به عبادت، نماز،… تشویق می‌کنند و آن‌ها را مبادی و توسعه در زندگی معرفی می‌کنند و از طرف دیگر دامداری، کشاورزی، تجارت و کار را پشتوانه و مایه برکت و توسعه می‌دانند. برخوردار شدن از برکات بستگی به اعمال و رفتار دریافت‌کنندگان دارد.
برکت به معنای خیری است که در چیزی مستقر و لازمه آن شده باشد، مانند برکت در نسل که به معنای فراوانی اعقاب یا بقای نام و دودمان است و برکت در غذا که به معنای سیر کردن مردم بیشتری است، و برکت در وقت که به معنای گنجایش داشتن برای انجام کاری است که آن مقدار وقت معمولا گنجایش انجام چنان کاری را ندارد.
چیزی که هست از آنجا که غرض از دین تنها و تنها سعادت معنوی و یا حسی منتهی به معنوی است، بنابراین مقصود از برکت در لسان دین آن چیزی است که در آن خیر معنوی و یا مادی منتهی به معنوی باشد.
معنای برکت مانند امور نسبی به اختلاف اغراض مختلف می‌شود، چون خیریت هر چیزی به حسب آن غرضی است که متعلق به آن می‌شود، مثلا طعامی که انسان می‌خورد بعضی غرضشان از خوردن آن سیر شدن است و بعضی غرضشان از خوردن آن تنها حفظ سلامت است، چون غذای مورد نظرشان را در میان همه غذاها نسبت به مزاج خود سالم تَر تشخیص داده، بعضی دیگر غذائی را که می‌خورند منظورشان استشفاء به آن و بهبودی کسالتی است که دارند، بعضی دیگر نظرشان از فلان غذا تحصیل نورانیتی است در باطن که بدان وسیله بهتر بتوانند خدای را عبادت کنند، پس وقتی عمل واحدی چند جور غرض متعلق به آن می شود برکت در آن نیز معنایش مختلف می شود، ولی جامع همه آن معانی این است که خداوند خیر منظور را با تسبیب اسباب و رفع موانع در آن غذا قرار داده و در نتیجه غرض از آن حاصل شود.

مقصود از بركت آن چیزى است كه در آن خیر معنوى باشد
حجت‌الاسلام محمود شربیانی، امام جمعه شهرستان عجب‌شیر در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: از آنجا كه غرض از دین تنها سعادت معنوى و یا سعادت حسى است كه به سعادت معنوی منتهی می‌شود، بنابراین مقصود از بركت در زبان دین آن چیزى است كه در آن خیر معنوى و یا مادى منتهى به معنوى باشد.
وی سرآغاز همه برکات را خداون متعال دانست و افزود: منشأ و سرآغاز همه خیرات و برکات در نظام آفرینش، خداوند متعال است و همه آفریده‌ها، چه بدانند و چه ندانند، چه بخواهند و چه نخواهند، به اندازه ظرفیت و شایستگی خود از برکات الهی برخوردارند.
حجت‌الاسلام شربیانی، با استناد به آیه 71 سوره ابراهیم خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: اگر شکرگزار باشید، بر شما فزونی می دهم.
امام جمعه عجب شیر، یادآور شد: برکت امری نسبی است و در هر چیزی به حسب هدفی است که در آن چیز نهفته است.
حجت‌الاسلام شربیانی، ضمن بازگو نمودن یکی از عوامل دخیل در رسیدن به تقوا اظهار کرد: یکی از عوامل بسترساز برای رسیدن به مقام تقوا و ایمان، استغفار است. وقتی انسان استغفار می‌کند، خود را تحت پوشش غفران الهی می‌برد و از پیامدهای خطا،‌ اشتباه و گناهانش در امان می‌ماند.
وی با اشاره به فرموده امام جعفرصادق(ع) افزود: امام جعفرصادق(ع) می فرمایند: از برکت وجود ما، درختان بارور شوند و میوه‌ها برسند و نهرها جاری شوند و از برکت ما باران از آسمان ببارد و گیاه از زمین بروید.
حجت‌الاسلام شربیانی تاکید کرد: خیری که در برکت وجود دارد، سرانجام به خیر معنوی می انجامد؛ یعنی ممکن است خیر، معنوی باشد، مثل خیر و برکت در دین و تقرب به خدا و ممکن است مادی باشد، مثل فراوانی مال و فراوانی فرزندان که باز هم معنویت را افزون کند.

برکت آن چیزی است که در جامعه مفید واقع شود
حجت‌الاسلام رحیم همزبان، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت‌‌و گو با ایکنا، اظهار کرد: برکت در هر چیزی به معنای آن است که آن چیز نقش مفید و سازنده و کاملی در زندگی فرد ایفا کند و در مسیر تکاملی شخص و یا جامعه مفید واقع شود.
وی، برکت را به معنای پایداری خیر الهی در چیزی دانست و افزود: برکت به معنای پایداری خیر الهی در چیزی و رشد و افزایش آن، درخواستی است که هر انسان مومن از خدا دارد.
وی با استناد به آیه 96 سوره اعراف خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: اگر مردم شهرها ایمان آورده و به تقوا گراییده بودند، قطعا برکاتی از آسمان و زمین بر ایشان می گشودیم.
حجت‌الاسلام همزبان، با اشاره به فرموده ثامن الحجج امام رضا(ع) ادامه داد: امام رضا(ع) می‌فرمایند: رزق و روزی کم را ناچیز مشمارید، زیرا این کار شما را از نعمت‌های فراوان محروم می سازد.
وی از برکت به عنوان يكی از امور معنوی برای انسان در قران گفت و اظهار کرد: يكی از امور معنوی برای انسان که در قرآن اشاره شده، بركت است كه اگر عوامل آن رعايت شود، آثار مثبت بي شماری دارد. بركت امری است مهم تر از ثروت، ضمن اينكه ثروت ممكن است موقتی يا فقط مختص به مال باشد اما بركت پايدار است و تنها به مال تعلق نمی گيرد بلكه به زوايای مختلف زندگی مانند عمر و زمان را دربرگيرد.
این استاد حوزه و دانشگاه، یادآور شد: در قرآن هر جا سخن از برکت به میان آمده، به خداوندش نسبت داده شده است که این می تواند دلیل بر منحصر بودن خداوند متعالی در توانایی ایجاد برکت باشد، به عبارت دیگر، قرآن کریم برکت را در ذات خداوند می داند و بس.
وی افزود: برکت در زندگی اعتقادی است که برای ما مسلمانان اهمیت زیادی دارد به طوریکه دعا برای زیاد شدن خیر و برکت از جمله کارهایی است که انجام می دهیم تا رونق و برکت بیشتری وارد زندگی ما شود.
حجت‌الاسلام همزبان، ضمن بازگو نمودن عوامل دخیل در دستیابی به برکت تاکید کرد: هر چه ایمان و عمل انسان کامل‌تَر باشد بیشتر از مواهب دنیوی بهره‌مند می‌شود، بنابراین برای دستیابی به برکت هر چیزی وجود ایمان و تقوا ضروری است و کمال تقوا و ایمان به معنای کمال برکات است.

انتهای پیام

captcha