شرط وجوب امر به معروف، احتمال تأثیر است/ ظرافت کار را نادیده نگیریم
کد خبر: 3743293
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰

شرط وجوب امر به معروف، احتمال تأثیر است/ ظرافت کار را نادیده نگیریم

گروه اجتماعی ـ نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: ظرافت کار در احکام امر به معروف و نهی از منکر به نوعی گفته شده است که باید تاثیر داشته باشد و اگر تاثیر نداشته باشد وجوبش منتفی می‌شود یعنی شرط امر و نهی که واجب می‌شود این است که احتمال تأثیر بدهیم یعنی به گونه‌ای عمل کنیم که تاثیر داشته باشد.

شرط وجوب امر به معروف، احتمال تأثیر است/ ظرافت کار را نادیده نگیریم

به گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 11 شهریورماه در جلسه ستاد امر به معروف و نهی از منکر این استان به حدیثی از امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف اصلی انقلاب امام حسین(ع) همان طورکه خود حضرت فرموده‌اند امر به معروف و نهی از منکر است.
وی با ابراز امیدواری از اینکه جلسات ستادی امر به معروف و نهی از منکر، جلسه سخنرانی نباشد چون جمع حاضر نیازمند سخنرانی نیست، افزود: جلسات ستادی باید متمرکز باشند روی برنامه‌ریزی، هدف‌گذاری و اجرایی کردن آنچه لازم است در مورد امر به معروف و نهی از منکر انجام شود.

این کار ظرافت‌هایی دارد
آیت‌الله دژکام به ارائه پیشنهاداتی در باب چگونگی کار و فعالیت در ستاد امر به معروف و نهی از منکر پرداخت و گفت:‌ مسلماً فاصله زمانی میان جلسات قبل با زمان حال، موجب شده شرایط به کلی تغییر کند و امروز  قانون امر به معروف و نهی از منکر مصوب و ابلاغ شده است و با ترکیب خاصی که برای ستادهای استانی و شهرستانی در نظر گرفته شده است و ما باید به اجرایی شدن این قانون بیاندیشیم که این امر نگاه‌های خیلی عمیق اجتماعی، اجرایی و مدیریتی می‌طلبد.
وی با بیان اینکه در زمینه امر به معروف و نهی از منکر می‌خواهیم احکام شرعی را در جامعه پیاده کنیم اما این کار ظرافت‌هایی دارد، گفت:‌گاهی ما به حساب اجرا کردن این امر الهی شروع به کار می‌کنیم و بعد از مدتی می‌بینیم که نه تنها امر به معروف رو پیش نبرده بلکه به آن لطمه زده‌ایم.

به گونه‌ای عمل کنیم که تاثیر داشته باشد
امام جمعه شیراز اظهار کرد: این ظرافت کار در احکام امر به معروف و نهی از منکر به نوعی گفته شده است که باید تاثیر داشته باشد و اگر تاثیر نداشته باشد وجوبش منتفی می‌شود یعنی شرط امر و نهی که واجب می‌شود این است که احتمال تأثیر بدهیم یعنی به گونه‌ای عمل کنیم که تاثیر داشته باشد.
وی با تأکید بر اینکه این جلسات به صورت مستمر باشد و همه مسئولان استان خود را متعهد به شرکت در این ستاد بدانند، گفت: این فریضه واجب الهی است و یکی از فروع دین است که مورد توجه همه اعضای ستاد بوده و باید وقتی تعیین کنیم و در اولویت‌های مهم آن را قرار دهیم.
آیت‌الله دژکام بیان کرد: در یکسری از مراکز مانند دانشگاه‌ها برای راه‌اندازی ستاد امر به معروف و نهی از منکر تقاضای جدی بوده است که البته برای انجام این کار نیاز به ظرافتی خاص است.
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس همچنین تأکید کرد:‌نگاه ما در این زمینه باید عالمانه، مومنانه و مستمر باشد که استمرار آن سلیقه،علم، ایمان و باور می‌خواهد. کار بسیار ظریفی است اما به این معنا نیست که نمی‌خواهیم انجام شود بلکه می‌خواهیم با همین ظرافت انجام شود.

جلب همکاری کردن از مدیران و مسئولان
وی یادآور شد: گاهی برای پیشبرد این واجب الهی باید خدمت متولیان امر بروید و بگویید که ما دوست داریم سبک زندگی اسلامی و رفتارهای تمدنی ما قشنگ‌تر جلوه کند و شما کمک دهید و قطعاً کسی مخالف این امر نیست اما چون گاهی اوقات احساس می‌کنند جایگاهشان دیده نشده و احترامشان حفظ نمی‌شود و کار به مشکل می خورد. جلب همکاری کردن از مدیران و مسئولان باید به شکلی باشد که آن‌ها شوق و ذوق همکاری داشته باشند.
آیت‌الله دژکام با بیان اینکه وقتی به کسی می‌گوییم امر به معروف و نهی از منکر بکند در اصل ولایت الهی را به او  تفیض می‌کنیم یعنی مقامش بالا می‌رود، گفت: این ولایت الهی اگر بخواهد پیدا شود اول در خود شخص تواضع ایجاد می‌کند. در روایت داریم آمر به معروف و ناهی از منکر خلیفه خداست و اگر خلیفه خداست باید چقدر سر تواضع و شکر به زمین گذارد که خدا او را قبول کرده است و بنده خدا باید حواسش باشد.

کارهای غلط بیشتر جلوه کرده است
امام جمعه شیراز با تأکید بر اینکه یک طرح کلی در باب آموزش امر به معروف و روش‌های اجرایی آن باید داشته باشیم، گفت: نباید گفت هیچ تاثیری نداشته است. رفتار های غلط تاثیر منفی داشته و رفتارهای خوب اثر خود را گذاشته است. البته کارهای غلط بیشتر جلوه کرده است و باید این مورد را اصلاح کنیم اما اصل قضیه این نیست و در دوره‌ای که می‌خواهیم خبر خوب و امیدوارانه به مردم بدهیم نباید ناامید باشیم.
وی تأکید کرد: باید حسن تاثیر را باید بررسی کنیم؛ بنده چند کار پژوهشی در حوزه معنویت به سبک زندگی اسلامی شروع کردم و می‌گویم از تغییر وضع موجود نا امید نیستم چون کارهایی انجام شده و با اینکه به نظر نیامده بوده اما تاثیرگذار بوده است.
انتهای پیام

captcha