حذف یارانه‌ چاپخانه‌های دولتی، رقابت نابرابر با بخش خصوصی را کمرنگ کرد
کد خبر: 3743322
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸
به‌‌مناسبت روز صنعت چاپ/ بخش سوم

حذف یارانه‌ چاپخانه‌های دولتی، رقابت نابرابر با بخش خصوصی را کمرنگ کرد

گروه فرهنگی - معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: با حذف یارانه چاپخانه‌های دولتی از ابتدای سال ۹۷، رقابت نابرابر میان چاپخانه‌های دولتی و خصوصی کمرنگ شد.

حذف یارانه‌ چاپخانه‌های دولتی، رقابت نابرابر با بخش خصوصی را کمرنگ کردیوسف امینی درگفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص تاثیر اقتصاد مقاومتی بر صنعت چاپ گفت: در سال‌های اخیر صنعت چاپ تحت تاثیر موضوع اقتصاد مقاومتی قرار گرفته؛ یعنی موضوعات نام‌گذاری در این سال‌ها طوری بوده که عمدتا به سمت نگاه اقتصادی جهت داشته است.
وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  که متولی محتوایی صنعت چاپ محسوب می‌شود، شامل دو اداره کل چاپ و اداره امور چاپخانه‌ها در وزارت است که مسائل مربوط به صنعت چاپ را پیگیری می‌کنند.
معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی عنوان کرد: در سال‌های اخیر شاهد عقد توافق نامه‌ای میان اداره ارشاد و وزارت صنعت، معدن و تجارت بودیم که باعث پررنگ‌تر شدن نقش این وزارتخانه در زمینه دستگاه‌های چاپ شد. اقدامات این وزارتخانه روی مسائل زیادی از جمله اشتغال‌زایی، اختصاص تسهیلات بانکی برای چاپخانه ها و صنایع وابسته و... تاثیرگذار بوده است.
امینی تصریح کرد: اقدامات زیادی نیز در خصوص افزایش اطلاعات و آگاهی مدیران و کارکنان چاپخانه‌ها صورت گرفته است و در این راستا سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای بین معاونت فرهنگی اداره کل ارشاد اسلامی خراسان رضوی با وزارت ارشاد و دانشگاه فردوسی مشهد منعقد شد که باعث اتفاق افتادن دو رویداد مهم شد.
وی افزود: یکی از این رویداد‌ها، برگزاری اولین جشنواره دانشجویی صنعت چاپ با همکاری دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی با هدف برقراری ارتباط مستقیم بین صنعت چاپ و چاپخانه‌ها بود تا دانشجویان مهندسی با این صنعت آشنایی بیشتری پیدا کنند.
معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: دومین رویداد حاصل از عقد آن تفاهم نامه، برگزاری یک دوره آموزشی مدیریت تخصصی بازرگانی (MBA)  با رویکرد صنعت چاپ، توسط دانشگاه فردوسی بود که شرکت کنندگان این دوره، تکنسین‌ها، کارکنان و مدیران چاپخانه‌ها بودند. این دوره با هدف افزایش سطح آگاهی این افراد برگزار شد.
امینی ادامه داد: بنابراین هم در زمینه نوسازی صنعت چاپ با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدامات خوبی صورت گرفته و هم در زمینه‌های افزایش سطح آگاهی کارکنان و افزایش بودجه این صنعت به وسیله اعطای تسهیلات بانکی و... پیشرفت قابل توجهی داشته‌ایم.
وی اظهار کرد: جشنواره صنعت چاپ هر سال در استان برگزار می‌شود که امسال هم احتمالا در پانزدهم شهریور ماه، این جشنواره برگزار خواهد شد. در این جشنواره از پیشکسوتان و فعالان این حوزه تقدیر به عمل خواهد آمد.
معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی عنوان کرد: مبنای عمل وزارت ارشاد اسلامی، مجموعه قوانین و مقررات تعیین شده است و مدیران این اداره نقشی در تعیین این قوانین ندارند؛ در نتیجه موضوع سلیقه‌ای نظر دادن مدیران در خصوص محتویات چاپ و دادن مجوز به چاپخانه‌ها کاملا منتفی است.
امینی عنوان کرد: سال گذشته حدودا بیش از 100 میلیارد تومان کالای ‌فرهنگی بغیر از کتاب و نشریات در چاپخانه‌های استان منتشر شده و به خارج از کشور صادر شده است. در واقع به اقتصاد مقاومتی نیز با کمک ارایه تسهیلات به این صنعت در استان اهتمام ورزیده شده است.
وی در خصوص تاثیر برنامه ششم توسعه بر افزایش کیفیت تولیدات صنعت چاپ و محصولات فرهنگی گفت: این برنامه‌ها بلندمدت هستند، یعنی نگاه آن‌ها باید یک زنجیره هماهنگ با همه مدیریت‌ها را شامل شود. بنابراین این برنامه با همکاری مجموعه‌های دولتی و وزارتخانه‌ها، کلیت توسعه صنعت را در نظر دارد که چاپخانه‌ها نیز بخشی از آن‌ است.
معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: در زمینه حمایت از تولیدات داخلی، یکی از موثرترین جایگاه‌ها، بسته بندی است که عمدتا مربوط به چاپخانه‌ها می‌شود؛ یعنی هر چقدر بسته بندی توسعه یابد و چاپخانه‌ها، هم از نظر سطح علمی کارکنان و هم از نظر کیفیت دستگاه‌ها باز بینی  و نوسازی شوند، قطعا در کیفیت تولیدات تاثیرگذار خواهد بود.

انتهای پیام

captcha