کتاب «ردیف پیانو استاد مرتضی محجوبی» منتشر شد
کد خبر: 3743352
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴

کتاب «ردیف پیانو استاد مرتضی محجوبی» منتشر شد

گروه هنر ــ کتاب «ردیف پیانو استاد مرتضی محجوبی» نوشته بهار برخوردار از سوی نشر فرهنگ و هنر منتشر شد.

به گزارش ایکنا، کتاب «ردیف پیانو استاد مرتضی محجوبی» که شامل ردیف موسیقی دستگاهی ایران به روایت استاد مرتضی محجوبی (۱۲۷۹-۱۳۴۳) توسط بهار برخوردار و برای ساز پیانو به نگارش درآمده است، منتشر شد.

نگارنده این کتاب، مبنای نگارش آن را این ردیف موسیقی ارزشمند ایرانی و دستنوشته‌های باقیمانده از زنده‌یاد مرتضی محجوبی معرفی کرده است و این موسیقیدان فقید، شیوه نت‌نگاری مختص خود را داشته که با روش نت‌نگاری بین‌المللی و متداول کاملاً متفاوت بوده است.

براساس مطالب مندرج در این کتاب، ردیف پیانوی استاد محجوبی، علیرغم ارزشمندی آن به دلیل نامأنوس بودن روش نت‌نگاری آن، مهجور واقع شده و تاکنون علاقه‌مندان به موسیقی ایرانی از آن بی‌بهره بوده‌اند. از این رو، در ابتدا این کتاب نگارنده به تحقیق و پژوهش در مورد نحوه نت‌نویسی استاد پرداخته است.

بهار برخوردار سپس دست‌نوشته‌های ردیف پیانوی استاد محجوبی را به خط نت موسیقی بین‌المللی که برای همه هنردوستان قابل درک است برگردانده و نهایتاً نت‌نویسی کامپیوتری آن را انجام داده که حاصل آن کتاب 366 صفحه‌ای حاضر، مشتمل بر 7 دستگاه و 5 آواز است.

این کتاب اولین و تنها کتاب از ردیف پیانوی استاد مرتضی محجوبی به خط نت موسیقی بین‌المللی است و از هفته‌های آغازینِ پس از انتشار، با استقبال خوبی از طرف علاقه‌مندان و اساتید موسیقی ایرانی روبرو شده و در روز چهارشنبه 31 مرداد هم، طی مصاحبه زنده‌ نگارنده که با برنامه رادیو کتاب از رادیو فرهنگ داشته است، به معرفی بیشتر آن پرداخته است.

یکی از ویژگی‌های مهم این کتاب علاوه بر نوشته شدن به صورت حامل مضاعف برای ساز پیانو؛ قابلیت اجرای نت‌های دست راست آن (نت‌های کلید سل) به وسیله کلیه سازهای سنتی است. دیگر ویژگی این کتاب دو زبانه بودن آن است؛ بدین معنی که پیشگفتار و فهرست کتاب علاوه بر زبان فارسی به زبان انگلیسی هم آورده شده تا توضیحات مربوط به تکنیک‌های لازم برای پیانو‌نوازی ایرانی و نحوه کوک شدن ساز پیانو و همچنین نت‌نگاری استاد محجوبی برای غیرفارسی زبانان علاقه‌مند به موسیقی کلاسیک ایرانی قابل استفاده باشد.

تألیف کتاب «ردیف پیانو استاد مرتضی محجوبی» در مجموع 5 سال زمان برده و یکی از بزرگترین خلأهای موجود در پیانو‌نوازی ایرانی و آموزش تکنیک‌های آن را برطرف ساخته است. این کتاب توسط انتشارات هنر و فرهنگ منتشر شده و امکان تهیه آن از سایت www.pianoirani.ir به همراه ارسال سریع و رایگان به سراسر ایران فراهم است.

انتهای پیام

 

captcha