روشنگری از زوایای پنهان ادغام اتحادیه‌های قرآنی از سال 87/ سکوت دبیر شورای توسعه؛ عامل زیاده‌خواهی‌ها
کد خبر: 3743362
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۷
رئیس هیئت مدیره‌ و مدیرعامل اتحادیه موسسات قرآنی مطرح کردند؛

روشنگری از زوایای پنهان ادغام اتحادیه‌های قرآنی از سال 87/ سکوت دبیر شورای توسعه؛ عامل زیاده‌خواهی‌ها

گروه موسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ در نشست خبری رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل اتحادیه موسسات قرآنی ـ مردمی کشور که صبح امروز برگزار شد، زوایای پنهانی از دلایل ادغام نشدن اتحادیه روشن شد.

روشنگری از زوایای پنهان ادغام اتحادیه‌های قرآنی از سال 87/ سکوت دبیر شورای توسعه؛ عامل زیاده‌خواهی‌ها

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری مرتضی طلایی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه موسسات قرآنی ـ مردمی کشور و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین کوششی، مدیرعامل اتحادیه و عضو هیئت رسیدگی به امور موسسات، صبح امروز، یازدهم شهریورماه در محل این اتحادیه برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری مرتضی طلایی، رئیس هیئت مدی‍ره به بیان پیشینه‌ای از موضوع ادغام اتحادیه‌های قرآنی پرداخت و گفت: زمزمه‌های ادغام از سال 1387 آغاز و در گوشه و کنار به آن پرداخته شد. طرح این موضوع، ابتدا توسط اتحادیه تشکل‌های قرآنی انجام شد و در سه مجمع در سال‌های 1386 تا 1388 اتحادیه موسسات با موضوع ادغام مخالفت کرد؛ چراکه مجمع اجازه این کار را نمی‌داد، اما دوستان پیگیر موضوع بودند و در این مدت، گفت‌وگوهای زیادی با رسانه‌ها داشتند و‌ محسنات طرح ادغام را بیان کردند.
طلایی در ادامه به شروع دوران ریاستش در اتحادیه اشاره و اظهار کرد: من شخصاً اعتقاد داشتم، ادغام به نفع موسسات قرآنی است و با همکاری حجت‌الاسلام کوششی موضوع را پیگیری کردیم. اولین نشست از مجموعه نشست‌ها با موضوع ادغام را برگزار کردیم و از سال 1389 عملاً بررسی موضوع ادغام، فعالانه شکل گرفت.
وی در ادامه به برگزاری جلسات بسیار زیاد برای پیگیری و تحقق ادغام اشاره کرد و افزود: نهادهای بالادست اتحادیه‌های قرآنی در قالب شورای توسعه فرهنگ قرآنی در این فاصله و تا این اواخر، حدود چهل‌ویک جلسه را با موضوع ادغام برگزار کرده است. یک هیئت رسیدگی هم انتخاب شد که بخشی از موضوع و مراحل بعد را دنبال کرد. این هیئت هم حدود هشتاد جلسه برگزار کرد. سرانجام همه این جلسات، منتج به تدوین اساسنامه اتحادیه مدغم در استان‌ها شد. این فرآیند پنج‌سال به طول انجامید که طولانی شدن آن به‌خاطر مسائل مختلف بود.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه قرآنی کشور تصریح کرد: پس از اینکه اساسنامه استان‌ها تصویب شد، اساسنامه کشوری نیز قانونی و مقدمات برای ورود به برگزاری انتخابات اتحادیه‌های استانی فراهم شد. در این مسیر، اتفاقاتی در استان‌های کردستان، مازندران و خراسان رضوی رخ داد و دوستان ما در اتحادیه تشکل‌ها به دنبال عدم تایید آن بودند که نتیجه نداشت. سرانجام انتخابات تمام استان‌ها برگزار شد تا نوبت به استان تهران رسید. باز عزیزان به دلایلی به مجمع، ایراداتی وارد کردند و مجمع نیز ناگزیر از برگزاری مجمع تکمیلی شد تا انتخابات تهران برگزار شود.
طلایی با بیان اینکه در حال حاضر در هر استان یک اتحادیه بیشتر وجود ندارد و تمام موسسات فعال در استان‌ها زیر نظر این اتحادیه قرار دارند، اذعان کرد: یکی از موضوعاتی که دوستان ما در اتحادیه تشکل‌های قرآنی بیان می‌کردند، این بود که این تشکل حدود 900 موسسه فعال ثبت نشده دارد که مجوز نگرفته‌اند. برای این موضوع، هیئت تصویب کرد، این موسسات بررسی تا برای آنها مجوز صادر شود. جالب است که از آن روز تاکنون، بالغ بر یک‌سال می‌گذرد، اما اتحادیه تشکل‌ها تنها چهل پرونده را برای دریافت مجوز معرفی کرده است. این نمونه‌ای از بهانه‌جویی‌هایی است که با آن مواجه بوده و هستیم.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این نشست خبری به نزدیک شدن به زمان برگزاری اتحادیه کشوری اشاره کرد و گفت: با نزدیک شدن به این زمان، اختلاف نظرهایی در رابطه با اساسنامه مطرح شد که شورای توسعه فرهنگ قرآنی، بررسی آن را به هیئت رسیدگی به موسسات و هیئت نیز به یک کمیته تخصصی ارجاع داد تا مشکلات حل و فصل شود. این جلسه روز 28 اردیبهشت 95 تشکیل شد و 17 مورد اختلافی که به آن اشاره شده بود، مورد توافق قرار گرفت و فرآیند تصویب طی شد. بنابر این موارد اختلافی با موضوع اساسنامه حل و فصل شد. اما دوستی که خود را پرچمدار قرآن می‌داند و در شهر خود نیز رأی نیاورد، اعلام کرد ما روی اساسنامه ایراد داریم که باید اصلاح شود.
طلایی در ادامه به دو مورد از اشکالاتی که مسئولان اتحادیه تشکل‌های قرآن بر آن تاکید داشته‌اند، اشاره و اظهار کرد: به‌زعم آنها یکی از اشکالات این است که در اساسنامه قید شده اعضای هیئت‌مدیره کشوری از بین اعضای مجمع انتخاب می‌شوند. مسئولان اتحادیه ادعا داشتند که باید اجازه داده شود تا افرادی بیرون از مجمع در انتخابات هیئت مدیره شرکت کنند. نکته دیگر تعداد بود که به آن اشکال داشتند. در این زمینه نقطه نظرات متفاوت بود ما مدلی شبیه مجلس برای استان‌ها پیشنهاد دادیم با این حال این دو پیشنهاد که وجاهت قانونی نداشت، آنها را از طریق سازمان دارالقرآن برای دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی ارسال کردیم. در پاسخ به این درخواست‌ها به مسئولان اتحادیه تشکل‌ها اعلام کردیم که نباید برای روند ادغام مانع ایجاد کنیم، ما ادغام را انجام دهیم، اگر پیشنهادی رسید آن را بررسی کنیم. یعنی اگر شورای توسعه، اساسنامه را تصویب کرد، اصلاح را برعهده مجمع بگذاریم. در عین حال و با کمال تأسف در همین فاصله، جلسات متعددی برگزار و وعده‌های مالی داده شد تا فضا را به سمت و سوی مدنظر خودشان مدیریت کنند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه از نظر اتحادیه موسسات قرآنی ـ مردمی کشور نه در گذشته و نه در حال، هیچگاه مخالفتی برای ادغام نداشته‌ایم، گفت: در عین حال، همیشه تلاش بر تسریع روند ادغام داشته‌ایم تا موسسات از بلاتکلیفی خارج شوند. موضوع دیگری که وجود دارد در مورد منابع مالی است. شواهد زیادی در مورد توزیع منابع مالی داریم و لذا از سازمان بازرسی درخواست ورود داریم. باید میزان دریافتی و پرداختی‌های دو اتحادیه کشوری بررسی شود تا مشخص شود، میزان بودجه‌ای که باید عادلانه توزیع می‌شد، چگونه توزیع شده است؟
رئیس هیئت مدیره اتحادیه قرآنی کشور همچنین با بیان اینکه بنابر گلایه ندارد، اما چرا در شورای توسعه نسبت به موضوع مهمی که از دغدغه‌های مقام معظم رهبری است و ماموریت‌های سنگینی را در فرمایشات خودشان مبنی بر قرار دادن قرآن در متن زندگی مردم بر روش دوش مسئولان قرار داده‌اند، کوتاهی می‌شود، افزود: تعجب در این است که چرا شورای توسعه پس از هفت سال، همچنان نسبت به موضوع ادغام با سیاست سکوت و‌ کجدار و مریز برخورد می‌کند. این موضوع قابل بررسی در یک جلسه است، اما چرا هفت سال به طول انجامیده است؟
طلایی همچنین به برخی اتفاقات رخ داده در مجمع اتحادیه قرآن در اواخر مردادماه 97 در مشهد اشاره و بیان کرد: اگر خود شما مدعی هستید 900 موسسه دارید، پس چرا دعوت و فراخوان عام به همه موسسات ندادید؟ و‌ تنها 200 موسسه را انتخاب کردید؟ پس چرا هفت سال وقت همه صرف شد تا به اینجا برسیم، اگر ادغام بد بود شما خواهان ادغام بودید؟ حالا که به سرانجام رسیده، دلیل این مخالفت چیست؟ ما از دبیرخانه شورای توسعه و هیئت رسیدگی انتظار داریم، بدون اغماض و‌ ملاحظات نسبت به اتحادیه کشوری به دنبال ادغام باشند و از بلاتکلیفی خارج شوند. این بلاتکلیفی باعث شده است، سی و یک استان ضربه بخورند. اگر این موضوع درست نشود، چیزی جز ضربه زدن به موسسات را نخواهیم داشت.

وی در بخش پایانی صحبت‌هایش با بیان اینکه ما تابع تصمیمات شورا و هیئت رسیدگی به امور موسسات هستیم تا ادغام به سرانجام برسد، گفت: مستنداتی داریم که همین دوستان در اساسنامه به دنبال این بوده‌اند که تمام اختیارات را در اختیار داشته باشند. ما اعتقاد داریم تمام اختیارات باید به موسسات داده شود. ما نمی‌توانیم با سیستم دولتی تحقق اهداف قرآنی را محقق سازیم. توسعه فرهنگ قرآنی به دست مردم صورت خواهد گرفت نه سیستم دولتی.
گزارش ایکنا حاکی است، در ادامه این نشست خبری، حجت‌الاسلام والمسلمین کوششی، مدیرعامل اتحادیه موسسات قرآنی ـ مردمی کشور به برخی نقض‌ها که باعث شده است تا به امروز ادغام صورت نگیرد، اشاره و اظهار کرد: من ۱۰ مورد از این نقض‌ها که از طرف اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت صورت گرفته است، احصا کرده‌ام. البته منظور ما از اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت، کل اتحادیه نیست، بلکه تنها دو یا سه نفر هستند که مانع ادغام هستند. با توجه به روح اتحاد و ضرورت اتحاد، هرکسی که بر طبل تفرقه بکوبد، قطعاً بداند حرکت شیطانی است و این از معارف خود قرآن است.
وی با بیان اینکه جامعه قرآنی امروز نیازمند اتحاد و همدلی برای اثرگذاری بیشتر است، تصریح کرد: مسئولان اتحادیه تشکل‌ها، مصوبه‌ای که خودشان امضا کرده‌اند، نقض می‌کنند. آنها اساسنامه اتحادیه‌های استانی را با سماجت ستاره‌باران کردند تا تغییر نکند، اما در اجرا و زمانی که دیدند منافعشان تأمین نمی‌شود به دنبال تغییر بودند. بنابر این اولین مورد نقض بعد از ابلاغ مصوبه هیئت رسیدگی با امضای اعضا و خود آقایان بود. بعد از ابلاغ مصوبه با ادارات ارشاد در استان‌ها مکاتبه شد تا ادغام برگزار نشود.
کوششی با بیان اینکه آنها تنها عضوی از هیئت رسیدگی هستند و به چه حقی یک طرفه در راستای لغو ادغام حرکت و مکاتبه می‌کنند؟ گفت: مورد دوم، کارشکنی و مانع‌تراشی در روند ادغام به بهانه‌های مختلف بود. دو بار مکاتبه با وزیر ارشاد در راستای این کارشکنی بوده تا مطالب نادرست را مطرح کنند. مکاتباتی با مدیران موسسات وابسته به استان‌ها برای عدم حضور در مجمع داشتند و در ادامه نیز طرح ادعای تقلب در انتخابات را مطرح کردند.
کوششی در مورد اتهام تقلب در انتخابات اظهار کرد: استان‌ها موسسات زیادی ندارند که فرآیند نظارت در انتخابات پیچیده باشد. استان تهران با ۴۰۰ موسسه بیشترین موسسه را در کشور دارد که امر انتخابات در این استان با حضور ده‌ها ناظر و عامل برگزار شده است. دوستان هر جایی که به مقاصد مدنظر نرسیدند یک تقلب تراشیدند در حالی که تمام این انتخابات توسط هیئت رسیدگی تصویب و تایید شد و هیچ‌کدام از گزارشاتی که ارایه دادند نیز ثابت نشد.

مدیرعامل اتحادیه موسسات قرآنی ـ مردمی کشور بیان کرد: یکی دیگر از موارد نقض این بود که اعلام کردند، کاندیداها برای حضور در انتخابات حتماً باید مدرک کارشناسی داشته باشند؛ چراکه ادعا داشتند، اکثر مدیران موسسات اتحادیه ما با مدرک کاردانی مجوز گرفته‌اند، اما در اجرای مصوبه شروع به استثنا قائل شدن کردند. رفتار این افراد به‌گونه‌ای بوده است که الان امضا کرده یک ساعت دیگر نقض می‌کنند. در حالی که این‌گونه عمل کردن درست نیست.
وی‌ گفت: بعد از اینکه ادغام استان‌ها صورت گرفت، نوبت به اتحادیه کشوری رسید در اینجا، اتحادیه‌های کشوری وابسته به یک بخش نبودند تا یک‌طرفه و از سوی همان بخش دعوت شوند با وجود اینکه اعلام کردیم باید مشترک دعوت کنیم‌ و اتحاد را نمایان کنیم، اما آنها یک‌طرفه دعوت کردند و کمیته استانی تعیین کردند تا آن کمیته مطالبات را دنبال کند. در ادامه نیز همین کمیته را که انتخاب خودشان بود نیز رد کردند.
کوششی با بیان اینکه مسئولان اتحادیه تشکل‌ها چندین بار در جلسه هیئت بحث خروج از اتحادیه را مطرح کردند، گفت: هیئت رسیدگی حق دست زدن به اساسنامه را ندارد و نمی‌تواند مصوبات شورای توسعه فرهنگ قرآنی را دست کاری کند، اما اینها اعلام کردند، موارد را تغییر دهیم.
وی با تاکید بر اینکه اگر این موارد تغییر نکند امکان حضور دو نفر از مسئولان اتحادیه غیر ممکن خواهد شد، عنوان کرد: مگر اخلاق و قانون و وجدان اجازه می‌دهد، چهار هزار موسسه قرآنی در کشور برای دو نفر معطل شوند. من اعتقاد دارم اگر هیچ‌کدام از ما نباشد نه تنها هیچ اتفاقی نخواهد افتاد، بلکه شاید وضعیت بهتر شود.
مدیرعامل اتحادیه موسسات قرآنی ـ مردمی به موضوع برجام و‌ ایامی که آمریکا اعلام کرده بود از برجام خارج خواهد شد و آن را پاره خواهد کرد اشاره و اظهار کرد: زمانی که برجام پاره شد، یکی از آقایان ادعا کرد، اگر خواسته‌ها برآورده نشود از ادغام خارج خواهد شد. چندین بار تهدید به خروج کردند و در نهایت کار غیر قانونی را انجام دادند و به جایی نیز نخواهند رسید.
گزارش ایکنا حاکی است، کوششی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این نشست خبری به اظهارات مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی اشاره و‌ بیان کرد: اینکه گفته شده است، شورای توسعه تصویب کرده است که ادغام متوقف شود و جلسات هیئت برگزار نشود تا همه چیز رفع تکلیف شود، کاملاً دروغ است و انتشار مصوبات شورای توسعه نشان داد که آن گفته‌ها دروغ بوده است.
این عضو هیئت رسیدگی به امور موسسات قرآنی خطاب به مدیران اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت بیان کرد: مگر چه منافعی دارد که شما تا این حد خواهان ماندن هستید؟ آیا همه اینها دلیل بر انحصارطلبی نیست؟ اینکه افرادی خود را متولی امور قرآنی کشور بدانند در حالی که نهادها و دستگاه‌های قانونی هستند و کار خودشان را می‌کنند، سهم مهلکی برای فعالیت‌های قرآنی خواهد بود.

روشنگری از زوایای پنهان ادغام اتحادیه‌های قرآنی از سال 87/ سکوت دبیر شورای توسعه؛ عامل زیاده‌خواهی‌ها
کوششی در ادامه تشکیل اتحادیه واحد کشوری را وظیفه اتحادیه‌های استانی بیان کرد و گفت: با توجه به اینکه اتحادیه‌های استانی شکل گرفته است آنها می‌توانند اتحادیه کشوری را شکل دهند و هیچ‌کسی نمی‌تواند، مانع این امر شود.
وی‌ در بخش دیگری از صحبت‌های خود یکی از معضلات را سکوت دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در این زمینه عنوان کرد و گفت: شورای توسعه فرهنگ قرآنی بر ادغام تاکید دارد، اما دبیرخانه و شخص دبیر کوتاهی کرده است. در حالی دبیر شورا سکوت می‌کند که مطلع‌ترین فرد از ابتدا تا انتهای موضوع ادغام است. با این وجود، ایشان همیشه سکوت کرده و موضع خود را اعلام نمی‌کند که به اعتقاد من این یکی از موانع اصلی ادغام است و زیاده‌خواهی برخی را در پی داشته است.
وی‌ در ادامه به نامه معاون قرآن وزیر ارشاد به شورای توسعه نیز اشاره و اظهار کرد: نگارش این نامه جای تأسف دارد. تا پیش از این احساس می‌شد در وزارت ارشاد مدیریت سیستمی است نه سلیقه‌ای، اما ظاهراً اینگونه نیست. ایشان به علت خلا فکری نسبت به این موضوع به چهار سال پیش برگشتند و همه جلسات و ... را با یک نامه نادیده گرفته‌اند. انتظار می‌رفت، ایشان حداقل به سوابق نگاه کنند. نگارش این نامه یعنی شورا و اتحادیه‌ها و همه را زیر سوال برده است. این نامه یک اقدام خام و ناپخته بوده است.
مدیر‌عامل اتحادیه موسسات قرآنی ـ مردمی در ادامه صحبت‌هایش ضروری‌ترین موضوع را ادغام سریع اتحادیه‌ها عنوان کرد و گفت: هیچ‌کس نمی‌تواند مانع آن شود و اگر کسی مانع آن شود، حتما جای سوال دارد.
کوششی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه دو‌ گلایه از دبیرخانه شورای توسعه دارد، اظهار کرد: اولین‌ گلایه این است که توزیع اعتبارات قرآنی بین اتحادیه‌ها را جانبدارانه انجام می‌‌‌دهند. از آن گذشته به کرات به اتحادیه تشکل‌ها بودجه داده‌اند، اما تنها یک‌بار به ما بودجه داده‌اند. در همین رابطه سه عضو از اعضای کمیته تخصیص اعتبارات صندوق مشارکت که بودجه‌ها را توزیع می‌کنند، عضو اتحادیه تشکل‌ها هستند، اما اتحادیه موسسات هیچ عضویتی ندارد. آیا تمام اعضای شورای توسعه از این واقعیت با خبر هستند و می‌دانند سه عضو کمیته، عضو هیئت و مدیرعامل تشکل‌ها هستند؟
کوششی در ادامه به نقش رسانه‌ها در روشنگری نسبت به این موضوعات نیز اشاره کرد و گفت: ما انتظار داریم، رسانه‌ها واقعیت‌های موجود را منعکس کنند و مسئولان نیز به حقایق توجه کنند. موسسات هم این مطالبه را داشته باشند تا هر چه زودتر نسبت به ادغام اقدام کنند. 

عضو هیئت رسیدگی به امور موسسات در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بیان این موضوع که از اعضای هیئت رسیدگی خواسته بودم تا مصوبه‌ای داشته باشند و براساس آن اعضای هیئت حق ورود به هیئت مدیره اتحادیه را نداشته باشند، پرداخت و در ادامه افزود: این درخواست به جهت اینکه بتوانیم در تصمیم‌گیری‌ها دچار جانبداری نشویم و حق و اخلاق رعایت شود، مطرح شد که مورد قبول واقع نشد. اگر این موضوع صورت می‌گرفت، بسیاری از مسائل حل می‌شد.
وی در بخش دیگری از این نشست خبری از سه نفر از مدیران اتحادیه تشکل‌های قرآنی‌ که بیشترین مانع‌تراشی برای برهم زدن ادغام را داشته‌اند، نام برد و گفت: من اعتقاد دارم، موضع این سه نفر موضع کل اتحادیه نیست. ضمن اینکه سوال اصلی این است که اصرار بر ماندن برای چیست؟ من معتقد هستم در بین مدیران موسسات قرآنی در استان‌ها مدیران توانمندی حضور دارند که می توانند در کسوت مدیران قرار بگیرند و بهتر از ما عمل کنند. در همین راستا و با توجه به این شواهد، حتی پیشنهاد دادم هیئت مدیره‌های اتحادیه در اتحادیه جدید حضور نداشته باشند، اما قبول نکردند. وقتی عده‌ای اصرار بر ماندن داشته باشند چه معنایی می‌تواند داشته باشد.
وی‌ در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا که برای ادعای توزیع نامتعادل بودجه بین دو اتحادیه، آیا اسنادی دارید؟ گفت: ما در سال ۱۳۹۳ دو میلیارد و سیصد میلیون تومان دریافت کردیم که آنها نیز این رقم را دریافت کردند. در یک مورد دیگر دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی اعلام کرد که دو میلیارد دیگر به اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت داده شده است.
کوششی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایکنا در مورد صادر نشدن مجوز در هیئت برای موسساتی که وابسته به اتحادیه تشکل‌ها هستند یکی از مواردی است که مدیران اتحادیه از آن به عنوان علت شکست در انتخابات یاد می‌کنند، شما این‌موضوع را قبول دارید یا خیر، گفت: بهتر است بر طبل اختلاف استان‌ها نکوبند؛ چراکه استان‌ها با هم اختلافی ندارند. اتفاقاً در یکی از استان‌ها که دوستان ما در اتحادیه رأی نیاوردند، موسسات وابسته به وزارت ارشاد از موسسات وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی بیشتر بودند، این یعنی من و ایشان و افراد دیگر کاره‌ای نیستیم و موسسات براساس تشخیص خود رای می‌دهند. ضمن اینکه بسیاری از موسسات دو مجوز دارند.‌
وی در مورد آینده جلسات هیئت رسیدگی به امور موسسات گفت: جلسات باید برگزار شود و اگر روز گذشته برگزار نشده است، طبیعی است؛ چرا که قبلاً نیز شاهد لغو جلسات هیئت بوده‌ایم؟ اگر اعضای هیئت برای همیشه در جلسات حضور نیابند، جای تعجب خواهد داشت؛ چراکه شورا مصوب کرد که جلسات ادامه داشته باشد. خود شورا مصوب کرده است که هیئت به کار خود ادامه دهد.
کوششی بیان کرد: من در آخرین جلسه هیئت رسیدگی اعضا را به قرآن قسم دادم، اگر شما امکان حضور در هیئت مدیره جدید را داشتید، باز هم خواهان لغو ادغام بودید، اما هیچ جوابی داده نشد.
مدیرعامل اتحادیه موسسات قرآن و عترت کشور در پایان در پاسخ به این سوال که چه راهکاری برای این‌ موضوع دارید؟ گفت: راهکار من این است که دوستان از موضع غیر قانونی و غیر مستدلی که وجود دارد، خارج شوند و از طریق هیئت، کار را جلو‌ ببرند، اگر اینگونه نشود، استان‌ها خود کار را جلو‌ خواهند برد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha