تعطیلی ۴ چاپخانه در خراسان رضوی به جهت افزایش قیمت‌ها
کد خبر: 3743475
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۸
به ‌‌مناسبت روز صنعت چاپ/ بخش چهارم

تعطیلی ۴ چاپخانه در خراسان رضوی به جهت افزایش قیمت‌ها

گروه فرهنگی - رئیس اتحادیه چاپ و نشر خراسان رضوی گفت: در نتیجه افزایش قیمت‌ها و عدم توانایی چاپخانه داران برای تجهیز مجموعه‌های خود به وسایل جدید، ۴ چاپخانه در چند ماه اخیر اعلام تعطیلی کردند و بقیه آن‌ها نیز با ظرفیت ۳۰ یا ۴۰ درصد در حال کار هستند.

تعطیلی 4 چاپخانه در خراسان رضوی به جهت افزایش قیمت‌هاعلی مغانی در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص کمبود مواد اولیه مانند کاغذ و مقوا و... در صنعت چاپ، اظهار کرد: بخش خصوصی علت وجود این مشکل و همچنین راه حل آن را می داند اما مساله این است که در این صنعت یک نظر برای همه اجرا می‌شود. در واقع علت وجود مشکل در همه صنایع این است که بدنه صنعت، اصناف و بخش خصوصی در حل مسائل هیچ نقش و نظری ندارند. معمولا در امور دولتی مشورت با بخش خصوصی کاملا از بین رفته است.
وی با اشاره به انحلال شورای سیاستگذاری صنعت چاپ گفت: این شورا از سال 90 تا حدود 5 سال بعد به فعالیت خود ادامه می داد و به صورت خیلی جدی به مسائل چاپ و بسته بندی رسیدگی می‌کرد. این شورا طی هر 15 روز، با حضور بالاترین مقام دولتی کشور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با مشارکت دیگر مسئولان مشکلات چاپ و نشر را به طور جدی تحلیل و بررسی می‌کرد. متاسفانه این شورا با داشتن آیین نامه ای که مصوبه وزیر وقت بود، در دولت تدبیر و امید کمرنگ شد. 

تقسیم ارز دولتی به صورت رانتی
مغانی تصریح کرد: دلیل وجود این مشکلات از جمله کمبود مواد اولیه، تقسیم ارز دولتی به صورت رانتی است. چرا با وجود تعاونی های مطبوعات، چاپخانه‌ ها و ناشران ارز مربوط به تهیه کاغذ و مواد اولیه به این تعاونی‌ها اعطا نمی‌شود. در این صورت مواد اولیه هم به شکلی راحت‌تر به دست مصرف کننده می‌رسد و هم مشکلات انبار کردن آن پیش نخواهد آمد.
رئیس اتحادیه چاپ و نشر خراسان رضوی با تاکید بر لزوم بسته بندی کالاهای صادراتی ادامه داد: صادرات غیرنفتی به بسته بندی نیاز دارد. چگونه می توان از کالایی که بسته بندی ندارد، بر مبنای فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از کالای ایرانی و اقتصاد مقاومتی اهتمام ورزید؟
وی در خصوص افزایش قیمت مواد اولیه صنعت چاپ و نشر گفت: در سال‌های گذشته قیمت خریداری هر بند کاغذ 70 هزار تومان بود؛ این در حالی است که اکنون قیمت این کالا به 185 هزار تومان رسیده است. همچنین مقوایی که برای محصولات دارویی با قیمت 4000 تومان خریداری می شد، هم اکنون با قیمت 18 هزار تومان به فروش می‌رسد. نمونه دیگر این است که هر کیلو مرکب که با قیمت 25 هزار تومان خریداری می شد، اکنون با قیمت 75 هزار تومان خریداری می‌شود.
مغانی اضافه کرد: در نتیجه افزایش قیمت‌ها و عدم توانایی چاپخانه داران برای تجهیز مجموعه های خود به وسایل جدید، 4 چاپخانه در چند ماه اخیر اعلام تعطیلی کردند و بقیه آن‌ها نیز با ظرفیت 30 یا 40 درصد در حال کار هستند.

رقابت نابرابر میان چاپخانه‌های دولتی و خصوصی
وی عنوان کرد: امروز اینکه دولت در بسیاری از فعالیت های مرتبط با بخش خصوصی و اقتصادی وارد شده، امری متداول است؛ بنابراین چاپخانه‌ها که جزئی از این مساله هستند نیز شامل یک بخش دولتی شده اند. این بخش دولتی مالیات ارزش افزوده نمی پردازد و به طور نابرابری با بودجه دولت با بخش خصوصی وارد رقابت شده است.
رئیس اتحادیه چاپ و نشر خراسان رضوی اظهار کرد: این برنامه هیچ تاثیر مثبتی بر روند تولیدات صنعتی و فرهنگی نداشته و اساسا هیچ زیرساختی نه تنها برای صنعت چاپ بلکه برای تولید نیز، وجود ندارد. 

هزینه سربار تولید 128 درصد است که سودی برای تولیدکننده ندارد
مغانی تصریح کرد: هزینه سربار تولید چه برای چاپ، چه برای بسته بندی و یا تولید بهاری و... 128 درصد محاسبه می شود. تا زمانی که هزینه سربار تولید کاهش پیدا نکند، تولید برای تولیدکننده سودی نخواهد داشت.
وی با اشاره به نحوه و میزان تسهیلات بانکی و کمک آن به صنعت چاپ افزود: یکی از شروط اعطای وام‌های بانکی، نداشتن چک برگشتی است؛ این در حالی است که 80 درصد چک‌های واحد‌های تولیدی مربوط به ادارات بیمه و دارایی می‌شود که اکثر این چک ها برگشت خورده است؛ پس بحث وام‌های بانکی کاملا منتفی است.
رئیس اتحادیه چاپ و نشر خراسان رضوی عنوان کرد: یکی از قوانینی که در مجلس تصویب شد، این بود که بانک‌ها می‌توانند 6 درصد جریمه دیرکرد را به بدهکاران ببخشند؛ این کلمه «می توانند» موجب شده تا این موضوع برای بانک ‌ها، قانون تلقی نشود. در واقع وقتی اجرای یک قانون بر عهده خود آن‌ها گذاشته شود، بانک ها منفعت خود را ترجیح می‌دهند.
مغانی یادآور شد: حدودا یک سال است که بدنه صنعت چاپ، یعنی بخش ماشین آلات از وزارت ارشاد اسلامی به وزارت صنعت، معدن و تجارت منتقل شده است؛ در حال حاضر پس از گذشت این مدت، هنوز مسئولان مربوطه نتوانسته اند این مساله را مصوب کنند. در حال حاضر وزارت ارشاد اسلامی مسئولیت این موضوع را به دلیل منتقل شدن وظیفه تامین ماشین آلات به وزارت صنعت، معدن و تجارت قبول می‌کند و از طرف دیگر وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز به دلیل تصویب نشدن این موضوع، مسولیتی را پذیرا نیست.
رئیس اتحادیه چاپ و نشر خراسان رضوی تصریح کرد: چندی پیش قرار بود دستگاه دست دوم تولید کاغذ که با وزن 500 تن خریداری شده بود، وارد شود. حدودا یک ماه و نیم است که با مشکل اخذ مجوز برای وارد کردن این وسیله درگیر هستیم؛ در حالی که مجوز آن می توانست در مدت 24 ساعت صادر شود.
مغانی عنوان کرد: وارد کردن این دستگاه نه تنها نیازی به ارز دولتی ندارد بلکه با ورود این ماشین 150 کارگر وارد اشتغال مستقیم و بیش از 15 هزار نفر وارد اشتغال غیرمستقیم خواهند شد.
وی خاطر نشان کرد: ما در کشور، اولین شهری هستیم که شهرک چاپ و نشر را ایجاد کردیم؛ تاکنون بیش از 50 واحد در این شهرک مستقر شده که بخشی از این زمین‌های آن زیر دکل برق مستقر شده است و علی رغم تلاش‌های فراوان شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی، بعد از 3 سال هنوز این زمین‌ها تکمیل نشده است.

انتهای پیام

captcha