اگر گنج درونی مسجد کشف نشود، امام جماعت مقصر است
کد خبر: 3743535
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴
حاج علی اکبری بیان کرد؛

اگر گنج درونی مسجد کشف نشود، امام جماعت مقصر است

گروه جامعه ــ رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه ظرفیت مسجد در ایفای نقش اجتماعی بسیار والاست، اظهار کرد: اگر گنج درونی مسجد کشف نشود مقصر امام جماعت است و در پیشگاه الهی هیچ عذری برای این که یک امام جماعت نتوانسته مسجد خود را بارور و شکوفا کند، پذیرفتنی نیست.

اگر گنج درونی مسجد کشف نشود، امام جماعت مقصر استبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی مرکز رسیدگی به امور مساجد، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی اکبری، رئیس این مرکز، عصر یکشنبه ۱۱ شهریور‌ ماه در جمع ائمه جماعات نواحی شهید مدنی، شیخ کلینی و شهید مدرس اظهار داشت: برای داشتن یک برنامه‌ریزی قوی جهت بارور کردن ظرفیت مساجد حتما لازم است به مواردی همچون محل قرارگیری مسجد، نوع تعامل افراد با خانه خدا و حتی زیست شهری توجه لازم داشت.

وی افزود: مسجد نباید تنها به عنوان یک محل عبادت صرف باشد و در آن سه وعده نماز خوانده شود بلکه لازم است بر اساس آیات الهی یک مسجد در طراز اسلام ایجاد کنیم، مسجد می‌تواند اصل طهارت را در نهاد افراد قرار دهد قطعاً زمانی که انسان طاهر می‌شود از شرک، رذالت و بدی‌ها دوری می کند. مسجد در جایگاه والای خود پرچمدار تمام فضائل در جامعه است و می تواند تمام خوبی ها را در جامعه پیرامون خود نشر دهد.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: امام جماعت در مسجد به عنوان یک مدیر راهبری و خط نگهدار است، هنر یک امام مسجد این است که در میدان مقابله در برابر دشمن به خوبی ایستادگی کند نقش اجتماعی مساجد بسیار بالا است و باید بر اساس آیات الهی این نقش را شناسایی کنیم، بالاترین مقام در زیست طلبگی، امام جماعت مسجد است. باید به حال افرادی که در جایگاه یک امام جماعت مسجد که به عنوان خادم ارشد هستند غبطه خورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری با اشاره به دیدار شرکت کنندگان در دوره مدیریت تخصصی مسجد با آیت الله جوادی آملی بیان داشت: فرصت مناسبی پیش آمده تا کسانی که در دوره تخصصی مدیریت مسجد شرکت می‌کنند بتوانند از محضر آیت‌الله جوادی آملی بهره‌مند شوند، ایشان معتقدند که ائمه جماعات نمونه ای از جلوه های امامان متقین هستند.

وی با بررسی نقش مساجد در تاریخ معاصر ایران گفت: مساجد از زمان انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس و در آزمون هایی همچون فتنه های مختلف در بالاترین سطح قرار داشته اند، یکی از والاترین کارکردهای مسجد تربیت رجال الهی است. بدون شک رجال الهی کسی جز شهید نیست که از دامن مسجد و در کلاس یک عالم دینی رشد پیدا می کند و به بالاترین مقام انسانی می رسد.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اظهار داشت: باید بپذیریم که اصلی ترین خصوصیت مسجد این است که تمامی ظرفیت‌های موجود و بالقوه را به فعل تبدیل می کند و نمونه ای همچون مسجد که زیربنای آن سازمانی خدانهاد است وجود ندارد.
وی تصریح کرد: اگر گنج درونی مسجد کشف نشود مقصر امام جماعت است. بدون شک در پیشگاه الهی هیچ عذری برای این که یک امام جماعت نتوانسته مسجد خود را بارور و شکوفا کند پذیرفتنی نیست.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور اضافه کرد: باید بپذیریم که دست اندرکاران حوزوی و مرتبط با مسجد هنوز نتوانسته اند مسجدی در طراز صدر اسلام ایجاد کنند. باید امروز حوزه های علمیه بهترین های خود را به سوی مساجد می‌کنند تا از طریق آنها بتوانیم مساجد را در بالاترین سطح که همان طراز صدر اسلام است قرار دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری در پایان تاکید کرد: بنده اعتقاد دارم در هر شرایطی باید از کارکرد عقل استفاده کرد و به هیچ عنوان نباید عجولانه در مورد هیچ موضوعی تصمیم‌گیری کرد. در ساختار مساجد نیز باید با تعقل و دوراندیشی به سمت بهتر کردن فضا پیش برویم.

انتهای پیام

 

captcha