مبنای شکل‌گیری و توسعه تعاونی‌ها، همکاری و تعامل اجتماعی است
کد خبر: 3743579
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶

مبنای شکل‌گیری و توسعه تعاونی‌ها، همکاری و تعامل اجتماعی است

گروه سیاست و اقتصاد- عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: مبنای شکل‌گیری و توسعه تعاونی‌ها، همکاری و تعامل اجتماعی و وجود نهادخای خودجوش اجتماعی است.

مبنای شکل گیری تعاونی، همکاری و تعامل سالم میان افراد است

عبدالحمید معرفی، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، در رابطه با تعاون، اظهار کرد: سازماندهی اقتصادی مبتنی بر تقسیم کار خاصی است که در سه بخش تعریف می‌شود؛ بخش عمومی یا دولتی، بخش خصوصی و بخش تعاونی. تعاون زمانی معنا پیدا می‌کند که سازماندهی اقتصادی به بخش خصوصی واگذار نشده و دولت نیز متصدی آن نمی‌شود.
وی در خصوص عملکرد بخش تعاونی در کشور گفت: معمولا برای ما از لحاظ فرهنگی مشکل است که نهادهایی ایجاد کنیم که دولتی یا مبتنی بر منافع شخصی نباشند، در واقع پایه تشکیل بخش تعاونی این است که ما باید یاد بگیریم با هم همکاری کرده و به یکدیگر اعتماد کنیم و نهادهایی را به وجود بیاوریم که مبنای آن همکاری افرادی باشد که به شکل خودجوش در جامعه قصد کار مشترکی را داشته باشند.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: از نظر فرهنگی و تاریخی این مشکل همیشه وجود داشته است که در زمان تعامل با یکدیگر، این تعامل یا در قالب رقابت‌هایی بر مبنای نفع شخصی بوده که به همکاری منجر نمی‌شده، یا اینکه اگر هم می‌خواستیم یک همکاری شکل بگیرد، همیشه طرف سومی هم در نظر گرفته‌ایم که از نظر قانونی میان ما حکمیت کند که این طرف سوم همان دولت است. پس در تعامل‌ها، روابط یا به شکلی بوده که هرکس به دنبال منافع خودش بوده و یا فکر کرده‌ایم که اگر مسئله‌ای به شکل شخصی غیر قابل حل و عمومی است، خواستیم که دولت قانونی تعیین کند و در قالب آن بین ما حکمیت کند. اما اینگونه روابط کافی نیست و میان این دو، حد وسیعی وجود دارد تا افراد باهم وارد تعامل شوند و خودشان در چارچوب کلی قانون با هم همکاری کنند.
وی افزود: چون اینگونه نهادهای اجتماعی خودجوش وجود نداشته است، سازماندهی اقتصادی هم شکل نگرفته و بخش تعاملی، به‌عنوان مبنایی برای سازماندهی اقتصادی و تقسیم کاری که منجر به تولید یا توزیع می‌شود، در اقتصاد خود را نشان نداده است.

ساختار اقتصاد به تولید بها نمی‌دهد

معرفی با اشاره به دلیل اقتصادی عدم شکل گیری تعاونی در کشور تصریح کرد: ساختار اقتصاد ما معمولا به تولید بها نمی‌دهد و در نتیجه تعاونی کاری برای انجام دادن ندارد، تعاونی جایی شکل می‌گیرد که تولید مبنا باشد. اگر مبنای اقتصاد، تجارت، دلالی یا اقتصادی پولی که -بانک و بورس در آن اهمیت محوری داشته و اقتصادی رانتی و مبتنی بر واردات است- باشد، تعاونی معنی خود را از دست می‌دهد و در این شرایط اگر هرکس به دنبال منافع خود باشد، نتیجه بهتری می‌گیرد.
وی اضافه کرد: تعاونی زمانی شکل می‌گیرد که در یک تقسیم کار بخواهیم کار تولیدی واقعی انجام دهیم. ساختار اقتصادی ما همیشه به گونه‌ای بوده  که در جهت گسترش تعاونی نبوده، چون یک ساختار تولیدی نبوده است. در تولید به تقسیم کار نیاز داریم و باید با هم همکاری کنیم.
انتهای پیام

captcha