خمره قاجاری در گرمه کشف شد
کد خبر: 3743643
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵

خمره قاجاری در گرمه کشف شد

گروه اجتماعی - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌شمالی گفت: یک خمره سفالی دوره قاجار در زینبیه سرای سفید شهرستان گرمه کشف شد.

خمره قاجاری در گرمه کشف شد

به گزارش ایکنا از خراسان‌شمالی، به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، علی‌اکبر وحدتی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌ شمالی گفت: این خمره سفالی به همراه یک عدد پیه‌سوز در جریان کار خاکبرداری از محل ساختمان قدیمی این زینبیه از دل خاک بیرون آمد.
وی با بیان اینکه هم اکنون عملیات خاکبرداری متوقف و این موضوع در حال پیگیری است، گفت: با توجه به بافت معماری و قدمت بنای زینبیه سرای سفید و همجواری آن با بنای تاریخی نظرگاه علی (ع)، این خمره در محل مطبخ بنا قرار داشته و برای نگهداری مواد غذایی در آشپزخانه کاربرد داشته است.
وحدت افزود: بناهای تاریخی از جمله مساجد، تکایا، کاروانسراها و قلعه ها که کاربردهای عمومی دارند، خمره‌هایی نیز برای نگهداری مایعات آب، سرکه، شیره و همچنین غلات و حبوبات داشته اند.
وی گفت: با توجه به وجود بستر خاکستر و یک عدد پیه سوز به طور قطع خمره کشف شده در محل مطبخ بنا بوده و برای نگهداری غلات و مایعات کاربرد داشته است.

captcha