امیدواریم وزیر ارشاد در تصمیم خود تجدید‌نظر کند/ آسیب‌های توقف هیئت رسیدگی به مؤسسات/ در گیرودار شبهه‌افکنی‌های دوستان + اسناد
کد خبر: 3743664
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۷
قره‌شیخلو:

امیدواریم وزیر ارشاد در تصمیم خود تجدید‌نظر کند/ آسیب‌های توقف هیئت رسیدگی به مؤسسات/ در گیرودار شبهه‌افکنی‌های دوستان + اسناد

گروه موسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ دبیر هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی کشور با بیان اینکه توقف جلسات هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی تنها به مردم آسیب می‌‌رساند، مجدانه از وزیر ارشاد خواست تا در تصمیم خود تجدید‌نظر کند و نیز به شبهه‌افکنی‌های موجود در رابطه با مسئله ادغام اتحادیه‌ها پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و دبیر هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی کشور، صبح امروز، دوشنبه، 12 شهریورماه با حضور جمعی از خبرنگاران حوزه قرآن و عترت در محل سالن جلسات سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد.

پس از جریانات هفته‌های اخیر پیرامون ادغام دو اتحادیه قرآنی کشور «اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت» و «اتحادیه موسسات قرآنی ـ مردمی کشور»(ادغامی که فرآیند آن از حدود سال 87 آغاز شده است و با وجود آن‌که سال گذشته ادغام اتحادیه‌های استانی به پایان رسید، همچنان در کش‌وقوس منازعات مختلف است) و نیز موضوع توقف فعالیت «هیئت 9 نفره رسیدگی به امور موسسات قرآنی» به دنبال گفت‌وگو با دبیر این هیئت بودیم که بالاخره امروز با این نشست خبری حاصل شد، البته وی تا پیش از این از هرگونه مصاحبه اجتناب می‌کرد و در انتظار بود که شاید این مشکلات با جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی که طی هفته گذشته برگزار شد، رفع شود، اما فعلاً اتفاق جدیدی رخ نداده است.
اما در ابتدای این نشست خبری و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید توسط حسین بهبودی، مدیر اجرایی هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی؛ قره‌شیخلو در رابطه با مسائل به وجود آمده به موضوع ادامه یا توقف جلسات هیئت رسیدگی به امور موسسات قرآنی پرداخت و گفت: پس از آن دوگانگی که در مورد صدور مجوز مؤسسات قرآنی وجود داشت(بین سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در اسفندماه سال 93 تصمیم گرفت که این کار به صورت مشارکتی و با راه‌اندازی یک هیئت انجام شود که ریاست این هیئت برعهده معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، دبیرخانه هیئت در سازمان تبلیغات اسلامی مستقر و دبیر نیز با معرفی سازمان تبلیغات اسلامی و تأیید اعضای هیئت، مشخص شود.
وی ادامه داد: پس از این امر، بلافاصله مقدمات کار فراهم و جلسات آغاز شد. تقریباً بیش از یک سال طول کشید تا دستورالعمل‌ها، سامانه مربوطه و آئین‌نامه‌ها آماده شود و عملاً کار ما به صورت اجرایی و عملیاتی که مؤسسات بتوانند درخواست‌های خود را برای بررسی به هیئت ارسال کنند از اواسط سال 95 آغاز شد. شاید بتوان گفت یکی از هیئت‌های پرکار در کشور همین هیئت رسیدگی بوده؛ چراکه تا الان 82 جلسه تشکیل شده و مصوبات زیادی داشته و ما در دبیرخانه خود را موظف می‌دانستیم که عملیات اجرایی‌مان منطبق با مصوباتی باشد که در هیئت تصویب می‌شود.
قره‌شیخلو با بیان اینکه ما درواقع مجری مصوبات هیئت در دبیرخانه هستیم، اظهار کرد: در طول این حدود دوسالی که کار اجرایی شروع شده است، بیش از دو هزار درخواست در دبیرخانه مورد بررسی قرار گرفته است که جا دارد بنده در اینجا از همکاران خود در دبیرخانه تشکر و قدردانی کنم. همچنین، برگزاری جلسات هیئت، پیگیری مصوبات، هماهنگی جلسات و ... نیز از دیگر برنامه‌های اجرا شده در هیئت بود.
دبیر هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی با بیان اینکه یکی از مصوبات هیئت، بحث ادغام اتحادیه‌ها در کشور بود و 31 اتحادیه استانی در طول این فاصله شکل گرفت(در تمامی استان‌ها دو اتحادیه قرآنی وجود داشت که طی سال 96 ادغام صورت گرفت) که کار بسیار سنگینی بود، تصریح کرد: در طول این دو سال ونیم، هیچ منبع مالی برای رسیدگی به وضعیت دبیرخانه و هزینه‌های مربوطه انجام نگرفته است، فقط یک مورد در شورای توسعه مقرر شد تا مبلغ 50 میلیون تومان برای هزینه‌ها به ما کمک کنند که آن هم تنها بیست‌و‌پنج میلیون تومان یعنی 50 درصد مبلغ در نظر گرفته شده، پرداخت شد.
قره‌شیخلو با بیان این‌که یکی از مهمترین دستاوردها و مصوبات شورای توسعه، همین قانون راه‌اندازی هیئت رسیدگی بود، گفت: این روند در حال تداوم بود که در حدود یک ماه پیش مطلع شدیم که دوستان در وزارت ارشاد، مکاتبه‌ای را با شورای توسعه فرهنگ قرآنی کردند و نظر ایشان بر این بوده که این هیئت جایگاه قانونی ندارد و برای اینکه قانونی می‌شد، باید بعد از مصوبه شورای توسعه در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز تصویب می‌شد.
وی با بیان اینکه بنده کاری به درست یا نادرست بودن این مسئله از لحاظ حقوقی ندارم، افزود: عرض بنده این است که به هر حال شورای توسعه فرهنگی قرآنی یک مصوبه‌ای را به عنوان دستگاه بالادستی قرآن کشور تصویب کرده و تقریبا سه سال است که این کار در کشور انجام می‌شود. همه زیرساخت‌ها مطابق با این آئین‌نامه تغییر کرده و تقریباً بعد از سه‌سال همه کشور خود را با این آئین‌نامه تنظیم کرده‌اند. اشکال به مصوبه و اشکال قانونی برای هر دستگاهی مجاز است و می‌تواند با ارائه دلایل خود این اشکال را بگیرد، ولی اینکه ما کار را متوقف کنیم و اعلام کنیم که باید به همان چهارسال پیش بازگردیم، این امر قابل پذیرش نیست چون در این میان تنها قشری که آسیب خواهد دید، مردم و کسانی که متقاضی تأسیس مؤسسه هستند، خواهند بود.
دبیر هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی کشور ادامه داد: متأسفانه بعد از این اشکال به وجود آمده، بیش از یک ماه است که جلسات هیئت برگزار نشده و پرونده‌هایی داریم که منتظر هستند تا در صحن هیئت تعیین تکلیف نهایی شوند. همچنین، حدود 50 پروانه فعالیتی که همه کارهای آن نیز انجام شده و بنده امضا کرده و برای امضا به معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شده تا صاحبان آن‌ها بتوانند روند کار را پیگیری کنند، بیش از یک ماه است که آنجا مانده و هنوز امضا نشده است.

امیدواریم وزیر ارشاد در تصمیم خود تجدید‌نظر کند/ آسیب‌های زیاد توقف هیئت رسیدگی به مؤسسات/ در گیرودار شبهه‌افکنی‌های دوستان
قره‌شیخلو در ادامه افزود: این مسئله در جلسه اخیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور مطرح و بحث‌های مختلفی نیز به همراه ادله فراوان از طرف اعضا ارائه شد که در نهایت قرار بر این شد تا هیئت کار خود را ادامه دهد و کمیته‌ای تشکیل شود تا ادله وزارت ارشاد را بررسی کنند. طبیعتاً ما باید روال کار خود را ادامه دهیم تا اشکال مورد بررسی قرار گیرد و هر چیز جدیدی که جایگزین شد، در آن صورت همه موظف هستند که سیستم جدید را اعمال کنند، ولی اینکه کار متوقف شود، تنها مردم لطمه خواهند دید. در حال حاضر مردم ما با مشکلات مختلفی روبرو هستند و ما نباید در حوزه امور قرآنی مشکل جدید اضافه کنیم.
وی گفت: خواهش و انتظار بنده از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی که خود ایشان نیز یک شخصیت فرهنگی هستند، این است که در دستوری که داده‌اند، تجدید نظر کنند و به معاون قرآن و عترت اعلام کنند که کار جلسات هیئت را براساس مصوبه اخیر شورا پیگیری کنند و درخواست خود را نیز مجدانه پیگیری کنند که در این زمینه نیز هر اتفاقی رخ داد، مبنای ما همواره تمکین از قانون بوده و هم‌اکنون نیز اگر تصمیم جدیدی گرفته شود، باز تمکین خواهیم کرد، اما خواهش بنده این است که به کار مردم رسیدگی شود و طوری نشود که مردم از ما گله‌مند شوند.
قره‌شیخلو تصریح کرد: به هر حال اگر خدایی ناکرده به هر دلیلی ارشاد نخواهد که این قضیه حل شده و جلسات برگزار شود، اعضای دیگر شورا هستند و نظر همه بر این است که طبق مصوبه جلسه تشکیل و کار انجام شود ولی ما نمی‌خواهیم این اتفاق رخ دهد و تأکید داریم که دوستانمان در ارشاد در جلسه حضور داشته باشند و جلسه با حضور همه اعضا تشکیل شده و انجام وظیفه کند که امیدواریم این اتفاق برای روز شنبه هفته آتی رخ دهد و جلسه هیئت برگزار شود.

به گزارش ایکنا، وی در بخش بعدی سخنان خود به مسئله ادغام اتحادیه‌های قرآنی اشاره و اظهار کرد: ما در مجموعه سازمان دارالقرآن در بحث اتحادیه‌ها و مؤسسات به هیچ وجه ذی‌نفع نیستیم. هر اتفاقی که در رابطه با مسئله ادغام تاکنون رخ داده، بر اساس مصوبات هیئت بوده یعنی ما هیچ کاری را خارج از ضابطه و مصوبات هیئت انجام نداده‌ایم. ما مجری مصوبات هیئت هستیم و تمام اتفاقاتی نیز که تا به حال رخ داده مربوط به مصوبات هیئت بوده و ما تلاش کرده‌ایم که این مصوبات با کیفیت اجرا شود.
قره‌شیخلو افزود: در طول این سال‌ها که بحث ادغام مطرح بوده است، ما هیچ موقع قصد نداشته‌ایم که به این قضیه ورود پیدا کرده و خود یک سر دعوا باشیم، بلکه ما همواره تأکید داشته‌ایم که این مسئله یک بحث مردمی است و ما به عنوان یک دستگاه حاکمیتی تنها وظیفه نظارت داریم و خود مؤسسات هستند که باید مشکلاتشان را در اتحادیه‌ها حل کنند.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به جلسه روز 25 مردادماه که از سوی اتحادیه تشکل‌ها در مشهد تشکیل شد، گفت: رئیس هیئت مدیره این اتحادیه نیز در سخنرانی خود عواملی را شمارش کرده و در نتیجه‌گیری خود نیز به این نتیجه رسید که این ادغام یک ادغام سالم و منصفانه نیست و نباید صورت گیرد و منشأ این عوامل را نیز سازمان دارالقرآن الکریم معرفی کرد. اینجا من وظیفه خود می‌دانم که هم از کیان تشکیلات و سیستم خود دفاع کنم و هم مطالبی را که در این جلسه به صورت خلاف واقع و یا گزینشی ذکر شده، با مستندات تبیین و تشریح کنم.
وی تصریح کرد: نکته اولی که در این نشست مطرح شده، این است که مجموعه سازمان دارالقرآن الکریم با فشار، اصرار داشته که ادغام اتحادیه‌های استانی باید در اسرع وقت و سریع‌ترین زمان انجام شود که بنده شدیدا این امر را تکذیب می‌کنم؛ چراکه این مصوبه هیئت بود. طبق پیش‌نویسی که ما در هیئت آوردیم و زمان‌بندی که در نظر گرفته شد، قرار بر این بود تا هر هفته یک استان انجام شود. این مسئله در خود هیئت بحث و قرار بر این شد که چون این مسئله سال‌هاست مورد بحث قرار دارد و به دلیل اینکه در آن ایام به ماه‌های محرم و صفر نزدیک می‌شدیم، این قضیه در سه ماه مدیریت شود. بنابر این مصوب شد که هر هفته ادغام در سه استان انجام شود. اتفاقاً خود نماینده محترم تشکل‌ها در هیئت، جدول پیشنهادی خود را برای ما فرستاد که ما همین جدول را معیار قرار دادیم و با اصلاحاتی که روی آن صورت گرفت، همین جدول ملاک عمل شد. پس اینکه بگویند با فشار سازمان دارالقرآن ادغام خیلی سریع انجام شده و این سرعت نیز کیفیت را با آسیب رو‌برو کرده است، چنین چیزی وجود ندارد و بنده آن را تکذیب می‌کنم.

امیدواریم وزیر ارشاد در تصمیم خود تجدید‌نظر کند/ آسیب‌های توقف هیئت رسیدگی به مؤسسات/ در گیرودار شبهه‌افکنی‌های دوستان + اسناد
قره‌شیخلو ادامه داد: نکته دومی که در این نشست مطرح شده، این است که با فشار سازمان دارالقرآن بیش از ۹۰۰ مؤسسه‌ای که عضو اتحادیه تشکل‌ها بودند، نتوانستند در انتخابات اتحادیه‌های استانی شرکت کنند. وقتی بحث ادغام در هیئت مطرح شد، این بحث مورد توجه قرار گرفت که چه مؤسساتی و با چه ویژگی‌هایی می‌توانند، در مجمع عمومی شرکت کنند که در نهایت مصوبه هیئت این بود که تنها مؤسساتی می‌توانند در مجمع عمومی اتحادیه واحد استانی شرکت کنند که دارای روزنامه رسمی و ثبت در شرکت‌ها هستند، حتی اگر پروانه فعالیت آن‌ها نیز منقضی شده، می‌توانند در مجامع عمومی شرکت کنند. دوستان اتحادیه اصرار داشتند که ما 900 مؤسسه داریم که همه کارهای آن‌ها در ارشاد انجام شده، اما همین که ما قصد معرفی آن‌ها به ثبت را داشتیم، این مسئله با قضیه هیئت همزمان شده و ما نتوانستیم این‌ها را به ثبت معرفی کنیم و اصرار داشتند که این 900 مؤسسه نیز در مجمع عموی استان‌ها شرکت کنند. در هیئت بحث شد مؤسسه‌ای که هنوز هویت حقوقی پیدا نکرده و هنوز ثبت نشده و رسمیت ندارد، چگونه می‌تواند در مجمع شرکت کند و با مؤسساتی که ثبت شده و از لحاظ قانونی مشکلی ندارند، هم‌ردیف باشند که این مسئله در هیئت بررسی و رد شد و قرار بر این شد، تنها مؤسساتی بتوانند در مجمع شرکت کنند که ثبت شده و قانونی هستند. حتی پیشنهاد شد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری اتحادیه تشکل‌ها، تیمی قرار دهند تا اطلاعات ۹۰۰ مؤسسه در سامانه بارگذاری شود و هیئت رسیدگی نیز شبانه‌روزی تلاش کند که فرآیند مجوز آن‌ها انجام و به ثبت معرفی شوند. این کار نیز انجام شد ولی از تیرماه سال ۹۶ که این برنامه آغاز شد، از این 900 پرونده تنها 40 پرونده بر روی سامانه بارگذاری شده است. با این وجود اعلام می‌کنند که سازمان دارالقرآن مانع حضور ۹۰۰ مؤسسه قرآنی در انتخابات است!
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با بیان اینکه از همین‌جا بود که کارشکنی برخی آغاز شد، افزود: در تاریخ 24 تیرماه سال 96 مدیرعامل اتحادیه تشکل‌ها به همه استان‌ها نامه می‌زند که با عنایت به عدم صدور مجوز بسیاری از مؤسسات مربوط به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان‌ها به دلایل نامعلوم، لطفاً تا نهایی شدن وضعیت این مؤسسات جهت حضور حداکثری در فرآیند ادغام نسبت به هماهنگی و برگزاری جلسات مربوط ادغام اتحادیه اقدام نفرمایید! ما وقتی در جلسه به صورت شفاف بحث کردیم، اعضای هیئت نظر دادند، مصوبه شده و همگی نیز آن را امضا کردند، در این شرایط آقایان نامه به استان‌ها می زنند که به دلایل نامعلومی مؤسسات ما تعیین تکلیف نشده‌اند که بنده توضیح دادم. آیا این انصاف و صداقت است؟

امیدواریم وزیر ارشاد در تصمیم خود تجدید‌نظر کند/ آسیب‌های توقف هیئت رسیدگی به مؤسسات/ در گیرودار شبهه‌افکنی‌های دوستان + اسناد
وی با بیان اینکه این موضوع در جلسه هیئت رسیدگی مطرح و قرار بر این شد تا پس از این در رابطه با ادغام اتحادیه‌های استانی بنا بر وحدت و همدلی باشد، گفت: اما دوباره نامه‌ای به دفتر مقام معظم رهبری زده شد و این نامه نیز از آنجا به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارجاع شد که در این رابطه حجت‌الاسلام والمسلمین حشمتی، معاون وقت قرآن و عترت وزیر ارشاد طی ارسال نامه‌ای روند ادغام اتحادیه‌های استانی را تأیید و سخنان حسن محمدی در نامه ارسال شده را تکذیب کرد.

امیدواریم وزیر ارشاد در تصمیم خود تجدید‌نظر کند/ آسیب‌های توقف هیئت رسیدگی به مؤسسات/ در گیرودار شبهه‌افکنی‌های دوستان + اسناد
قره‌شیخلو با بیان اینکه در جلسه مشهد به چند استان اشاره شد که در روند ادغام اتحادیه آن‌ها تخلفاتی صورت گرفته که یکی از این استان‌ها نیز استان کردستان بود، تصریح کرد: آقایان در این جلسه مطرح کرده‌اند که در استان کردستان هیچ مؤسسه‌ای از اتحادیه تشکل‌ها نبوده است. بنده عرض می‌کنم اولا هر مؤسسه‌ای می‌توانسته با اراده خود در مجمع شرکت کند و اجباری در کار نبوده است. ثانیا این مؤسساتی که شما مطرح می‌کنید حضور پیدا نکردند، همان مؤسساتی بودند که اصلاً ثبت نشده بودند و طبق قانون نیز نمی‌توانستند در مجمع و انتخابات شرکت کنند.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم گفت: همچنین، در این سخنرانی به استان کرمانشاه اشاره و گفته شده که در این استان، شخصی که بیشترین رأی را آورده است، با فشار سازمان تبلیغات اسلامی حذف شده است. مصوبه ما این بود که کسانی که در دو اتحادیه مدیرعامل بودند، برای حضور در انتخابات جدید باید مدرک فوق دیپلم داشته باشند. شخصی که در کرمانشاه رأی آورده بود، مدیرعامل اتحادیه این استان بود که طبق قانون باید مدرک فوق دیپلم خود را ارائه می‌داد، اما پس از پیگیری که از دانشگاه کرمانشاه انجام شد، مشخص شد که این شخص دانشجوی مقطع کاردانی بوده و مدرک کاردانی خود را دریافت نکرده است. بنابراین اینکه این شخص با فشار سازمان تبلیغات حذف شده، درست نیست و عدم ارائه مدرک باعث این امر شده است.

وی ادامه داد: در رابطه با انتخابات استان خراسان رضوی نیز اعتراض کردند که خانمی که مدیرعامل شده است، صلاحیت و شرایط لازم را ندارد. گفتند که ایشان قراردادی با اداره‌کل ارشاد خراسان رضوی بسته و قرار بوده فعالیتی انجام دهد، اما پول را دریافت کرده و کاری انجام نداده است. ما اعلام کردیم که مستندات خود را به هیئت رسیدگی ارائه دهند تا بررسی شود که پس از گذشت دو سال هیچ مدرکی به هیئت ارائه نشد، بنابر این، این موضوع در هیئت تأیید و به اداره ثبت ارسال شد.
قره‌شیخلو بیان کرد: یکی دیگر از استان‌هایی که در جلسه مرداد 97 مشهد، به‌ آن اشاره شده، تهران است. استان تهران آخرین استانی بود که انتخابات آن انجام شد. صبح روز انتخابات در تهران بنده و حجت‌الاسلام حشمتی به عنوان دبیر و رئیس هیئت رسیدگی به امور موسسات دعوت بودیم. هنگامی که به آنجا مراجعه کردیم، مشاهده کردیم که جمعیت زیادی بیرون سالن هستند و دوستان در اتاقی در حال بحث با یکدیگر بر سر مسئله شرکت وکالتی برخی مؤسسات در انتخابات هستند. بنده متوجه شدم که این دوستان به کسانی که با وکالت در انتخابات شرکت کرده‌اند، اعتراض دارند. در این زمینه هیچ مصوبه‌ای در هیئت وجود ندارد که کسی حق شرکت با وکالت در انتخابات را ندارد. همچنین، موضوع وکالت مسئله‌ای‌ قانونی است، اما با این حال اعلام کردیم که شما انتخابات را برگزار کنید و سپس، اعتراض خود را برای بررسی به هیئت ارسال کنید که چنانچه اعتراض وارد و تخلفی رخ داده بود، انتخابات باطل می‌شود. پس از برگزاری انتخابات، اعتراض ایشان به هیئت رسیده و مورد بررسی قرار گرفت که مشخص شد از ۸۰ مؤسسه‌ای که دوستان ادعای وکالتی بودن آن‌ها را داشتند، فقط ۳۰ مؤسسه به این صورت بودند و حدود 50 مؤسسه دیگر مورد ادعا، همگی اصالتی بوده نه وکالتی. همچنین، از این ۳۰ مؤسسه نیز ۱۳ مؤسسه از طرف اتحادیه تشکل‌ها در انتخابات حاضر شده بودند که رأی این تعداد نیز در نتیجه نهایی انتخابات، تأثیری نداشته است.
وی با اشاره اتهام دیگری که به سازمان وارد شده، اظهار کرد: بنا به گفته آقایان، خانمی که چندین سال بر کرسی مجلس تکیه زده و در جلسه مشهد نیز تشریف داشته‌اند، با فشار و عدم همکاری ما، نتوانسته است تا در انتخابات شرکت کند. این موضوع نیز بررسی شد و مشخص شد که ایشان در زمان و موعد مقرر جهت ثبت نام اقدام نکرده و در روز انتخابات برای ثبت نام حاضر شده که طبیعتاً این امر مورد قبول قرار نگرفته است.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم گفت: یکی از مسائلی که بعد از روند ادغام اتحادیه با آن برخورد کردیم و خیلی عجیب نیز بود، اصرار این آقایان بر تغییر بندهای اساسنامه اتحادیه کشوری بود. در هیئت بحث شد که نمایندگانی از دو اتحادیه با یکدیگر جلسه تشکیل دهند و متن پیشنهادی اسا‌سنامه اتحادیه کشوری را بنویسند. کلیات اسا‌سنامه‌ای که پیشنهاد خود دو اتحادیه بود، در جلسه بیست و چهارم شورای توسعه تصویب شد. در جلسه‌ای که بین دو اتحادیه برگزار شده بود، این‌ها در چند بند اختلاف نظر داشتند و نتوانسته بودند به نتیجه برسند که به همین دلیل هر دو بند را در اساسنامه آورده بودند که شورای توسعه آن را تعیین تکلیف کند که شورا نیز تصمیم بر ارجاع این مسئله به هیئت رسیدگی گرفت. هنگامی که این موضوع در جلسه مطرح شد، نظر بنده این بود که هیئت نه تنها باید به موضوعات اختلافی بپردازد، بلکه باید تمام بند بند اساسنامه را نیز بررسی کند که البته در نهایت با اصرار خود نمایندگان اتحادیه تشکل‌ها و رأی اعضا مصوب شد تا تنها به نکات اختلافی بپردازیم.

امیدواریم وزیر ارشاد در تصمیم خود تجدید‌نظر کند/ آسیب‌های توقف هیئت رسیدگی به مؤسسات/ در گیرودار شبهه‌افکنی‌های دوستان + اسناد
وی ادامه داد: جالب اینجاست که وقتی انتخابات اتحادیه واحد در استان‌های مختلف برگزار شد و آن‌طوری که مد نظر آقایان بود، کار پیش نرفت و با این اساسنامه موجود حضور برخی از آقایان در اتحادیه کشوری منتفی می‌شد، به ناگهان نظر آقایان کاملاً تغییر کرد که اسا‌‌سنامه باید اصلاح شود که در این زمینه نیز دوباره رأی‌گیری و مصوب شد که اساسنامه اصلاح شود. ما اعلام کردیم که این اختیار را به همه اتحادیه‌های استانی نیز بدهیم که ایشان نیز نظر دهند و تنها به تغییر دو بند بسنده نکنیم چون این اساسنامه کلی ایرادات حقوقی داشت. قرار شد دو اتحادیه به استان‌ها نامه بزنند که نظرات استان‌ها أخذ شود. استان‌ها که از این قضیه مطلع شدند، به این امر اعتراض کردند و خودشان جلسه گذاشتند و اعلام کردند که قرار است جلسه‌ای گذاشته و پس از آن اعلام نظر کنیم که اساس‌نامه تغییر کند یا نه؟ این جلسه در 20 تیرماه برگزار شد و نتیجه آن شد که نظر استان‌ها بر این شد که با همین اساسنامه مجمع برگزار شود که این امر نیز با مخالفت آقایان روبرو شد.
قره‌شیخلو تصریح کرد: موضوع دیگری که مطرح ‌شده، این است که نماینده شورای توسعه فرهنگ قرآنی با فشارهای سازمان تغییر کرده است. اولا هنگامی که هیئت رسیدگی راه‌اندازی شد، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی، دبیر شورای توسعه آقای سلامت‌پناه را معرفی کرد، اما بنا به دلایلی بعد از دو هفته نامه خود را پس گرفتند و آقای داودآبادی‌فراهانی را به عنوان نماینده شورا به هیئت معرفی کرد. قرار بر این بود که از دو اتحادیه که در این موضوع با هم رقابت دارند، از هر اتحادیه تنها یک نماینده در هیئت داشته باشد، اما با حضور داودآبادی به عنوان عضو هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآنی، عملاً این اتحادیه دو عضو در هیئت داشت که البته این مسئله کاملا جای انتقاد داشت. حال پس از مدت دو سال و نیم، دبیر شورای توسعه، دوباره آقای سلامت‌پناه را به عنوان نماینده شورا در هیئت رسیدگی معرفی کرده که آقایان می‌گویند این اتفاق با فشارهای سازمان رخ داده است. ما اگر خواهان این امر بودیم از همان روز اول فشار وارد می‌کردیم که این قضیه اتفاق نیفتد.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در پایان سخنان خود با بیان اینکه ان‌شاءالله با یاری خدا و فضل الهی خود مؤسسات و اتحادیه‌های استانی کار خود را پیش می‌برند، اظهار کرد: ما باید در رفتار خود صداقت داشته باشیم، خیانت در امانت نکنیم و در انتقال مطالب، آن‌ها را به صورت گزینشی به مردم نگوییم و آنچه واقعا اتفاق افتاده را منعکس کنیم و تلاش کنیم تا ما که منتسب به قرآن هستیم، در یک مسیر سالم حرکت کنیم ولو اینکه به ضررمان باشد و از منافع خود محروم شویم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
عیدالله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۳ - ۱۰:۲۴
0
1
با سلام ، دوستان ما در سازمان دارالقرآن گویا فراموش کردند که در ابتدای تشکیل همین هیئت رسیدگی ، با توجه به اینکه دبیر هیئت از سوی رئیس وقت هیئت رسیدگی آن زمان تعیین شده بود و در جلسه به تصویب رسید؛ دوستان در سازمان دارالقرآن تمکین نکردند و گفتند که دبیر را ما باید تعیین کنیم و ماه ها هیئت رسیدگی معطل ماند و ماه ها موسسات بلا تکلیف و سرگردان بودند؛ آن زمان ایراد نداشت، الان معطل ماندن مؤسسات محل ایراد است !!! .
اسماء
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۳ - ۱۴:۵۴
0
1
هر دو طرف فقط به فکر ریاست هستند، نه به فکر مؤسسات و مردم.
حاج آقای قره شیخ لو هم اگر به فکر مؤسسات بودند سامانه ثبت مؤسسات و همچنین ثبت تغییرات مؤسسات را بعد از این همه سال درست می کردند.
داخل سایت تلاوت که می رویم و بر روی سامان ثبت مؤسسات که کلیک می کنیم با این عبارت روبرو می شویم:
« به اطلاع متقاضیان ثبت مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت می رساند به دلیل ارتقاء و رفع اشکالات موجود، این سامانه به طور موقت در دسترس نمی باشد. راه اندازی مجدد سامانه از طریق همین سایت اطلاع رسانی خواهد شد.»

بعد چند تا پنجره پایین تر سامانه جدید ثبت نام مؤسسات قرار دادند که همین خودش جای تعجب دارد.
تازه داخل آن هم که می رویم فقط برای شش استان قابل استفاده هست واین عبارت را می بینیم:

« به اطلاع متقاضیان ثبت مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت در استانهای آذربایجان شرقی، اصفهان، بوشهر، تهران، خراسان رضوی و همدان می رساند سامانه جدید ثبت مؤسسات بصورت آزمایشی برای این ۶ استان فعال شده است و متقاضیان ثبت مؤسسه در این استانها صرفاً از طریق این سامانه امکان ثبت درخواست خود را دارا می باشند. بدیهی است تا اطلاع ثانوی متقاضیان در سایر استانها و همچنین متقاضیانی که در این ۶ استان قبل درخواست خود را ثبت کرده اند، کماکان از سامانه قبلی استفاده خواهند نمود. »

توجه کنید؛ ثبت مؤسسات آن هم آزمایشی آن هم برای فقط ۶ استان، تغییرات مؤسسات قبلا ثبت شده هم روی هوا.

به فکر مردم و مؤسسات بودن شما را هم داریم می بینیم.
متین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۳ - ۱۵:۰۸
0
1
از شما قرآنیها دیگه واقعاً انتظار داریم دعواهاتون رو برید در خفا انجام بدین.
اگه هر دو طرف واقعا و واقعا به رضای خدا فکر کنند و حب دنیا رو کنار بذارن این مسائل رو نه رسانه ای می کنند و نه اینقدر کش و قوس پیدا میکنه.
مدافع قرآن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۵ - ۱۸:۱۷
0
1
آقای قره شیخلو خیلی راحت حقیقت را نمیگوید و...
captcha