کد خبر: 3743667
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۵
بررسی تئاتر دفاع مقدس به عنوان برشی از 4 دهه هنر انقلاب/8
گروه هنر ــ با وجود گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی و حداقل در عرصه هنرهای نمایشی نگاه شتابزده، هیجانی موجب شده است که ما نتوانیم تعریف درست و زیربنایی از هنر تئاتر انقلاب اسلامی و مصادیق آن همچون دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت را ارائه نماییم و همچنان این مفاهیم در عالم هنرهای نمایشی به عنوان مفاهیمی شعاری، سطحی باقی مانده‌اند.

سیدعلی موسویان، نویسنده و کارگردان تئاتر در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا گفت: تکاپو برای نکوداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی امری پسندیده و فرهنگساز است که امسال از سوی دستگاه‌ها و نهادهای گوناگون اجرایی به ویژه در عرصه فرهنگ و هنر در حال پیگیری و برگزاری است اما نباید این مسئله موجب شود که نگاه ما به مقوله فرهنگ و هنر انقلابی، جنبه شعاری و مناسبتی پیدا کند.

وی ادامه داد: متأسفانه اجرایی شدن برنامه‌های فرهنگی و هنری به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که از سوی برخی نهادها و سازمان‌های فرهنگی تدوین و تدارک دیده شده است، نگرشی مقطعی و سطحی را پدید آورده است و بسیاری از تولیدکنندگان و پدیدآورندگان محصولات فرهنگی و هنری به این مناسبت، به شکلی شتابزده و هیجانی روی به تولید آثاری آورده‌اند که شاید بتوان گفت به نوعی رفع تکلیف باشد و پس از گذر از این مناسبت دیگر کسی یادی از این آثار نخواهد کرد چرا که به واسطه همان نگاه سطحی در عمق جان و ذهن مخاطبان نفوذ نکرده است.

این بازیگر و کارگردان تئاتر تصریح کرد: البته باید به این نکته اشاره کنم که اساساً طی چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و حداقل در عرصه هنرهای نمایشی نگاه شتابزده، هیجانی موجب شده است که ما نتوانیم تعریف درست و زیربنایی از هنر تئاتر انقلاب اسلامی و مصادیق آن همچون دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت را ارائه نماییم و همچنان این مفاهیم در عالم هنرهای نمایشی به عنوان مفاهیمی شعاری، سطحی باقی مانده‌اند.

نویسنده و کارگردان نمایش کمدی «آقادلبر» در ادامه گفت: این اتفاق به دلیل آن است که ما بدون تفکری و عاری از پشتوانه مطالعاتی و برخلاف خواست مخاطب در آستانه وقوع مناسبت و رویدادی دینی و ارزشی، تصمیم به تولید و ارائه اثری می‌گیریم که تنها فلان مناسبت و رویداد خالی از مبحث پرداخت هنری نباشد در حالیکه چنین رویکردی نتیجه عکس خواهد گرفت و اتفاقاً موجب انزجار مخاطب از پرداختی چنین سطحی و شعاری به آن می‌شود، در چنین حالتی حتی اگر نمایش قابل تأمل و درخشانی نیز در عرصه تئاتر انقلاب و دفاع مقدس تولید شود، مردم آن را نیز با عینک بدبینی و اینکه آن هم مانند سایر آثار فاقد ارزش هنری و جلوه‌های فنی است، خواهند دید.

نویسنده و کارگردان نمایش«پانزده سال گریه نکردم» افزود: خاطرم هست که چند ماه پیش در مصاحبه با خبرگزاری ایکنا نسبت به افتتاح ناسنجیده «تماشاخانه سرو» در محوطه لانه جاسوسی امریکا که محل اجرای نمایش های دفاع مقدسی و انقلابی است مصاحبه کرد و آن زمان نسبت به تعطیلی قریب‌الوقوع این تماشاخانه هُشدار دادم، تالار نمایشی که  با وجود هزینه بالایی که برای آن صورت گرفته بود اما جانمایی مناسبی نداشت و توقع می‌رفت که در جایی با سبقه فرهنگی و هنری و عاری از هر گونه تاریخچه سیاسی افتتاح شود. امروز پس از گذشت چند ماه شاهد هستید که این تالار که توقع می‌رفت روزی به آوردگاه فعالان و گروه‌های تئاتری شاغل در عرصه تئاتر انقلاب اسلامی و مقاومت تبدیل شود، به حالت تعطیل و نیمه‌تعطیل درآمده است.

موسویان در پایان تأکید کرد: بروز چنین اتفاقی نیز نتیجه همان تصمیمات نابخردانه و به دور از تدبیر و با تکیه بر هیجانات و احساساتی است که هر آن در حوزه هنر انقلاب اسلامی و به ویژه تئاتر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس شاهد آن هستیم، اینکه ما به این حوزه خطیر در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی همچنان با نگاهی آرمانی نمی‌نگریم و همچنان ارائه آمار کمی حتی با وجود پرداخت سطحی و کم‌مایه برایمان در درجه نخست اهمیت قرار دارد.

انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی: