تکرار یک حاشیه کلیشه‌ای/ تداخل دو رقابت قرآنی
کد خبر: 3743971
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۳

تکرار یک حاشیه کلیشه‌ای/ تداخل دو رقابت قرآنی

گروه مسابقات ــ طی سال‌های اخیر بیشترین تداخل مسابقات سراسری قرآن با جشنواره‌های قرآنی دانشگاه‌ها بوده است؛ جشنواره‌هایی که تجربه سال‌های گذشته نشان داده حضور دانشجویان در آن، فرایند گام نهادن در مسیر حرفه‌ای شدن را برای آنها به دنبال داشته است. ضمن اینکه هر دانشگاهی برای حضور دانشجویان در جشنواره‌های داخلی خود امتیازاتی در نظر گرفته که دانشجویان به راحتی نمی‌توانند از آن بگذرند.

تکرار یک حاشیه کلیشه‌ای/ تداخل دو رقابت قرآنی

به گزارش خبرنگار ایکنا، اواخر سال 94 برای اولین بار از سوی مسئولان مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه از تهیه تقویم زمانی برگزاری مسابقات قرآن در سراسر کشور خبر داده شد. خبری که در آن اعلام شده بود اواخر هر سال تقویم مسابقات کشوری قرآن در سال بعد منتشر خواهد شد تا دیگر شاهد تداخل دو رویداد قرآنی در مرحله کشوری نباشیم. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که قبل‌تر مرحله کشوری مسابقات قرآن برخی دستگاه‌ها با مسابقات سراسری قرآن تداخل پیدا کرده بود.
با این وجود اما همچنان شاهد تداخل مسابقات قرآن دستگاه‌های مختلف با مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن کریم بوده‌ایم. این تداخل از آن جهت اهمیت پیدا می‌کند که مسابقات سراسری قرآن که هر ساله به همت سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار می‌شود، اصلی‌ترین رقابت قرآنی کشور به حساب آمده و معیار بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها در مورد قاریان و حافظان قرآن کریم به شمار می‌رود و حضور در این رویداد برای تمامی فعالان این عرصه مهم و حیاتی به نظر می‌رسد.
طی سال‌های اخیر بیشترین تداخل مسابقات سراسری قرآن با جشنواره‌های قرآنی دانشگاه‌ها بوده است. جشنواره‌هایی که تجربه سال‌های گذشته نشان داده است حضور دانشجویان در آن، فرایند گام نهادن در مسیر حرفه‌ای شدن را برای آنها به دنبال داشته است. ضمن اینکه هر دانشگاهی برای حضور دانشجویان در جشنواره‌های داخلی خود امتیازاتی در نظر گرفته است که دانشجویان به راحتی نمی‌توانند از آن بگذرند.
سال گذشته مسابقات سراسری قرآن در برخی روزهای برگزاری خود با سی و دومین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم همزمان شده بود و امسال نیز شاهد تداخل زمانی مسابقات سراسری قرآن با جشنواره قرآنی دانشجویان وزارت بهداشت هستیم. تداخلی که بار دیگر ضعف نخ‌نما شده «ناهماهنگی دستگاه‌های قرآنی» را گوشزده کرده است.

چهارشنبه////// تکرار یک حاشیه کلیشه‌ای / تداخل دو رقابت قرآنی
چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از دهم تا بیست‌و‌سوم مهرماه در شهر اراک برگزار می‌شود و از سوی دیگر مرحله کشوری بیست و سومین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت نیز از 18 تا 21 مهرماه در استان گیلان و منطقه زیباکنار برگزار خواهد شد. مطمئناً شرکت‌کنندگانی هرچند انگشت شمار، هستند که در این دو رقابت حضور داشته باشند و به نظر می‌رسد این افراد در روزهای پیش رو و برخلاف میل باطنی در حال تصمیم‌گیری برای کناره‌گیری از یک رقابت - آن هم پس از ماه‌ها تلاش برای رسیدن به مرحله کشوری - هستند.
در حالی این تداخل به وجود آمده است که چند سالی می‌شود از تهیه تقویم مسابقات قرآن در کشور سخن به میان آمده است، تقویمی که هدف اولیه تنظیم آن از بین بردن تداخل‌ها و نیز مشخص شدن بازه زمانی تمامی مسابقات قرآن در کشور بود. تقویمی که براساس ادعای مسئولان ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور اواخر سال ۹۴ برای سال ۹۵ و به همین ترتیب اواخر سال ۹۵ برای سال ۹۶ و ... تهیه و تنظیم شد.
بر اساس گزارش ایکنا در حالی این تقویم طی سال‌های اخیر ابلاغ شده است که ظاهراً هیچ کارآمدی‌ای نداشته و با وجود ابلاغ هر ساله آن، شاهد تداخل در مسابقات هستیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور که مرکز متبوعش مسئول مستقیم برگزاری مسابقات رسمی قرآن کریم بوده و یک سوی این تداخل است در این زمینه به خبرنگار ایکنا، گفت: ستاد عالی هماهنگی مسابقات هر سال تقویم مسابقات را منتشر می‌کند و تاریخ مسابقات را از دستگاه‌ها می‌گیرد تا اگر تداخلی وجود دارد مرتفع شود. از سوی دیگر مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف دارای تقویم ثابتی بوده و چندین سال است که در حال برگزاری است، قاعدتاً دوستانی که در دستگاه‌های دیگر مسابقات را برگزار می‌کنند، باید تاریخ مسابقات خود را تطبیق دهند تا احتمال تداخل برای شرکت‌کنندگان به وجود نیاید.
وی با اشاره به اینکه از حضور شرکت‌کننده مشترک بین این دو رقابت اطلاع ندارد اما در عین حال از همکاران خواهم خواست تا استعلام‌های لازم را به عمل بیاورند، افزود: در عین حال با مسئولان وزارت بهداشت ارتباط خواهم گرفت تا تمهیدات لازم در نظر گرفته شود و در صورت امکان زمان مسابقات را تغییر دهند.
حسینی در پاسخ به این موضوع که مسئولان وزارت بهداشت از عدم امکان تغییر زمان مسابقات تغییر داده و ادعا کرده‌اند برنامه مسابقات را قبل از مسابقات سراسری اوقاف اعلام کرده‌اند، بیان کرد: تقویم مسابقات اوقاف بهمن‌ماه سال قبل اعلام شده است، ضمن اینکه اوقاف محل استقرار دبیرخانه ستاد عالی مسابقات کشور است و کار برنامه‌ریزی زمان مسابقات در این ستاد صورت می‌گیرد مگر می‌شود در مورد این موضوع بی اطلاع بوده باشد.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر اینکه تقویم زمانی مسابقات قرآن در کشور را اوایل امسال منتشر کرده‌ایم، عنوان کرد: در عین حال با مسئولان وزارت بهداشت تعامل خواهیم داشت اما آنها وظیفه داشتند که تاریخ برگزاری را با ستاد عالی هماهنگ کنند تا اینگونه برای متسابقان و داوران و نیز فضای تبلیغی و ترویجی مشکل به وجود نیاید.
دبیر ستاد عالی مسابقات کشور در پاسخ به این موضوع که چند سال قبل از ابلاغ تقویم مسابقات کشوری برای برطرف شدن مشکل تداخل خبر داده شده بود اما ظاهراً تقویم زمانی نتوانسته مشکل را برطرف کند، گفت: ما این کار را انجام می‌دهیم اما متاسفانه بالغ بر 50 درصد دستگاه‌ها الزامی ندارند که مسابقات خود را در همان زمانی که به ما اعلام کرده‌اند، برگزار کنند.
وی افزود: برخی از دستگاه‌ها به دلیل مشکلات بودجه‌ای که دارند مرحله کشوری خود را مکرر به تعویق می‌اندازند. برخی دیگر نیز به دلیل جابجایی مدیریت تاریخ‌ها را تغییر می‌دهند و برخی دیگر نیز برنامه مسابقات را به صورت جدی دنبال نمی‌کنند و به راحتی به خود اجازه می‌دهند در هر تاریخی که مایل هستند مسابقات خود را برگزار کنند.
حسینی در ادامه با تأکید بر اینکه بخشی از رقابت‌های وزارت بهداشت با مسابقات سراسری قرآن تداخل دارد، اظهار کرد: این تداخل در بخش آقایان وجود ندارد و تنها در بخش بانوان شاهد تداخل هستیم که در این رابطه تعاملاتی با مسئولان وزارت بهداشت خواهیم داشت.
وی در پاسخ به این موضوع که هرچند رقابت‌ها در بخش آقایان تداخل ندارد اما برگزاری این مسابقات با کمترین فاصله زمانی از یکدیگر چندان مطلوب نیست، گفت: یقیناً نزدیکی مسابقات در بخش آقایان و اینکه یک شرکت کننده به فاصله بسیار کم از استان مرکزی راهی استان گیلان شود نگران کننده است و شرکت کننده را به مخاطره می‌اندازد، اما با این وجود من موضع‌گیری رسمی نخواهم داشت اما تا آنجایی که امکان داشته باشد همکاری خواهد شد. آن مقداری که بتوانیم کمک کنیم همکاری خواهیم کرد.

چهارشنبه////// تکرار یک حاشیه کلیشه‌ای / تداخل دو رقابت قرآنی
بر اساس گزارش ایکنا، محمدمهدی بحرالعلوم، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت و دبیر جشنواره قرآنی دانشجویان این وزارتخانه که سوی دیگر این موضوع است در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در مورد این مشکل، با اشاره به اینکه سازمان اوقاف برنامه مسابقات خود را بعد از ما اعلام کرده است، گفت: ما برنامه‌ای برای تغییر زمان مسابقات نداریم.
وی با اشاره به اینکه بیشتر در بخش بانوان این تداخل وجود دارد، افزود: گمان نمی‌برم که تعداد شرکت‌کنندگان زیادی در هر دو رقابت داشته باشیم اما طبق یک برنامه‌ریزی در تلاش هستیم اگر افراد مشترک وجود داشته باشد، به گونه‌ای عمل شود که بتوانند در هر دو رقابت حضور داشته باشند.
بحرالعلوم در پاسخ به این سوال که با سازمان اوقاف رایزنی شده است یا خیر، گفت: با مسئولان مرکز امور قرآنی تعامل شده است. از تعداد دقیق افرادی که در این دو رقابت مشترک هستند اطلاع نداریم اما تا کنون چند نفر اعلام کرده‌اند که در هر دو رقابت حضور دارند.
رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه هماهنگی‌های لازم برای برگزاری مسابقات صورت گرفته است، گفت: با توجه به اینکه مسابقات در زیباکنار برگزار می‌شود، امکان تغییر زمان برگزاری آن وجود ندارد.

گزارش از تیمور کاکایی

انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سراج
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۵ - ۰۲:۳۰
0
0
سلام. دو نکته داشتم. یکی این که من در مسابقات کشوری دانشجویان دانشگاه های .... اول شدم. البته در مرحله نهایی یعنی ملی رتبه کسب نکردم. متاسفانه هیچ مرجعی در شهر خودم و حتی دانشگاهم، کوچک ترین توجهی نکردند. چه رسد به تقدیر! حتی در سایتشان هم اعلام نکردند که با پیگیری خودم این رتبه را در یک خط اعلام کردند. به عرض می رساند هنوز پول ایاب ذهاب من را به تهران نداده اند! از این قضیه نزدیک به ۹ ماه گذشته است و می گویند پول نداریم! حال این مسابقات چه امتیازی برای امثال من دارد خدا می داند...
نکته دوم: متاسفانه اوقاف هم مسابقات خودش را درست در ایام امتحان دانش آموزان و دانشجویان برگزار می کند که به نظر می رسد کار درستی نیست. در ضمن جلسه امتحان به صورت نشستن روی زمین برگزار می شود! خب تکلیف کسی که نمی تواند روی زمین بنشیند چیست؟ تازه هیچ زیر دستی هم نمی دهند. حتی در مرحله مقدماتی هم در عکس ها دیدم امتحان دهندگان روی زمین نشسته اند و از کیفشان یا دستشان برای نوشتن پاسخ ها استفاده می کنند! راستی چرا مسابقات معارف این قدر مظلومانه برگزار می شود؟!
captcha