تعلیم، تزکیه و تذکره؛ سه اصل پویایی جامعه اسلام
کد خبر: 3744090
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۳

تعلیم، تزکیه و تذکره؛ سه اصل پویایی جامعه اسلام

گروه معارف - مفسر قرآن کریم گفت: در جریان کنونی آنچه که جامعه اسلامی را پویا نگه می‌دارد سه اصل قرآنی تعلیم، تزکیه و تذکره است.

تعلیم، تزکیه و تذکره؛ سه اصل پویایی جامعه اسلام
به گزارش ایکنا، آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی در پیامی آغاز سال تحصیلی جدید مدارس علمیه مازندران را تبریک گفت و برای همه فعالان این عرصه آرزوی توفیق کرد.
وی افزود:  سعی بر آن شد تا طلاب فصل تابستان در اقلیم‌های مناسب به سر ببرند و تعطیلات حوزه‌ها به حداقل برسد.
این مفسر قرآن کریم تصریح کرد: از گذشته مدرسه‌های علمیه، اعضای مدارس،  سکونت در آن و تحصیلات مستمر بدون تعطیلی اهمیت ویژه‌ای داشت و باید این روند در حوزه‌ها ادامه یابد.
وی با اعلام اینکه به برکت انقلاب اسلامی علومی که در گذشته مهجور بود و امروزه مشهور شد، افزود: کسانی که به حوزه‌های قبل انقلاب مأنوس بودند می‌دانند که حوزه‌ها به طهارت، صوم، پاکی، حج و مانند آن خلاصه می‌شد و بحث‌های دیگر در آن کمتر مطرح بود ولی به برکت نظام اسلامی بیش از 50 کتاب بزرگ به صورت رسمی در حوزه‌ها تدریس می‌شود و بسیاری از مسائل قضایی که در رساله‌های قبلی نبود در حوزه علمیه فعلی مطرح است.
استاد حوزه‌های علمیه اظهار کرد: بسیاری از مسائل مربوط به حدود، دیات و دیگر بخش‌ها که در گذشته در حوزه‌ها مطرح نبود در حوزه علمیه کنونی مطرح بوده و در جریان ولایت فقیه بسیاری از کتاب‌های فارسی و علمی نوشته شد هر چند در جریان حکومت و سیاست اسلامی، روابط و حقوق بین‌الملل، محیط زیست و مباحثی که مطرح در گذشته نبود کتاب‌های عمیق علمی نوشته شده است و مقالات علمی و نقدهای عمیق مطرح شده که درباره علوم تجربی، انسانی و دیگر علوم به مسائل مختلف پرداخته شده است.
جوادی آملی با اعلام اینکه طرح مسائل علمی و دینی از دیگر نوآوری‌های حوزه‌های علمیه بود که بسیاری از علما این مسائل را تقویت کردند و در شکوفایی آن می‌کوشند، ادامه داد: بسیاری افراد جریان نماز جمعه را در گذشته یا حرام می‌دانستند و یا شبهه در آن ایجاد می‌کردند ولی بعد از گشودن باب حکومت اسلامی و توسعه حوزه اسلامی بحث‌های عمیق در مورد نماز جمعه بیان شده و این امر واجب شد و سالیان سال هر جمعه جریان دارد تا بسیاری از مسائل علمی، مسائل ملی و منطقه‌ای در آن بیان شود.
وی افزود: نماز جمعه هم این روزها در سراسر ایران اسلامی تریبون آن دست افرادی بوده که آن را بر پا می‌دارند و تمام کشور را با خطبه‌ها آگاه می‌کنند که از ره‌آورد و دستاورد حوزه‌های علمیه به ویژه حوزه علمیه قم است و علوم فراوان و معارف بلند را در این مدت به عرضه رساند.مفسر کبیر قرآن کریم، تصریح کرد: در جریان کنونی آنچه که جامعه اسلامی را پویا نگه می‌دارد سه اصل قرآنی تعلیم، تزکیه و تذکره است.
آیت‌الله جوادی آملی با اعلام اینکه تقلین عترت قرآن است و قرآن نخستین  منبع بوده هر چند اول، میان و آخر آن هم محسوب می‌شود، گفت: آنچه که انسان و جهان را آفرید و پیوند انسان و جهان را ایجاد کرد همیشه حرف‌های تازه و نو دارد.
وی با اشاره به اینکه اگر کسی عالم شد حق توقف ندارد و باید به طهارت روح مشغول شود، افزود: اصرار قرآن کریم این است که بفهمیم، عمل کنیم، بیابیم و ببینیم.
استاد برجسته حوزه‌های علمیه با بیان اینکه تذکره یادآوری است و شهدا افرادی هستند که به نخستین چیزی که نظر کردند وجه خدا بوده است، بیان کرد: اگر جایی در اثر کشتن حیوان خون ریخته شود باران آن را پاک می‌کند ولی اختلاس نجومی، احتکار و تزویرهای سیاسی را فقط خون شهید پاک می‌کند.
وی افزود: اگر حوزه‌های علمیه شهید دادند مباشر تطهیر هستند و اگر شهید نداند مبلغ تطهیر هستند، ایران اسلامی را شهدا طیب کردند زیرا خون شهید جامعه را از اختلاس، احتکار، ایجاد بازار ملتهب و گران‌فروشی تطهیر می‌کند که این کار حوزه است.
آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه ایران با خون شهدا پاک شد پس لازم است که میوه پاک بدهد، گفت: مدیریت، عدل و عقل میوه طیب و طاهر یک مملکت است که با خون شهید پاک شد، حوزه باید این‌ را بفهمد و محققانه منابع آن را ذکر کند، دلیل آن را به درستی ذکر کرده و تحلیل کند، باور کند و آن به جامعه منتقل کرده تا جامعه‌مان مهدوی شود.

انتهای پیام

captcha