علی(ع) مصداق «اَنفُسَنا» در آیه 61 سوره آل عمران
کد خبر: 3744172
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۴

علی(ع) مصداق «اَنفُسَنا» در آیه 61 سوره آل عمران

گروه معارف- یک فعال فرهنگی با تاکید بر واژه «اَنفُسَنا» در آیه ۶۱ سوره آل عمران تصریح کرد: در ماجرای مباهله پیامبر(ص) گفتند «شما جانتان را بیاورید و ما نیز جانمان را می آوریم» و از آنجایی که حضرت علی(ع) را با خود بردند نتیجه می‌گیریم که علی(ع) جان پیامبر است.

علی(ع) طبق واژه «اَنفُسَنا»» در سوره آل‌عمران جان پیامبر(ص) است

حجت الاسلام‌والمسلمین علی مراد کیانی فعال فرهنگی و سیاسی در گفت‌وگو با ایکنا از همدان اظهار کرد:در ۲۴ ذی الحجه سال دهم هجری، مسیحیان منطقه نجران عربستان نزد پیامبر آمدند و از ایشان پرسیدند «ای محمد نام پدر تو کیست؟» پیامبر(ص) گفتند «عبدالله» سپس سوال کردند «نام پدر یوسف کیست؟» رسول الله عرض کردند «یعقوب»،سرانجام گفتند «نام پدر عیسی کیست؟» درواقع مسیحیان قصد داشتند با این پرسش بگویند عیسی پسر خداست.
وی افزود:در این زمان آیه ۵۹ سوره آل عمران بر پیامبر نازل شد «انَّ مَثَلَ عیسی عِندَالله کَمَثَلِ آدَمَ خَلقَه مِن تُرابِ ثُّمَ قالَ لَهُ کُن فَیَکون همانا مَثَل خلقت عیسی به امر خدا مَثَل خلقت حضرت آدم است که او را از خاک بساخت سپس بدان خاک گفت باش، پس همان دم چنان گشت.» بنابراین پیامبر (ص) خواستند ثابت کنند اگر حضرت آدم پدر و مادر نداشت به آن معنا نیست که او فرزند خداست بلکه او مخلوق خداست.

شان نزول آیه ۶۱ سوره ی آل عمران
حجت الاسلام کیانی تصریح کرد: پس از آن واقعه خداوند با نزول آیه ۶۱ سوره آل عمران « فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ پس هر کس با تو درباره عیسی در مقام مجادله برآید بعد از آنکه به احوال او آگاهی یافتی، بگو: بیایید ما و شما فرزندان و زنان و کسانی را که به منزله خودمان هستند بخوانیم، سپس به مباهله برخیزیم (در حق یکدیگر نفرین کنیم) تا دروغگویان (و کافران) را به لعن و عذاب خدا گرفتار سازیم.» از پیامبر خواست تا با مسیحیان مباهله کند.
وی بیان کرد: مباهله رسمی در دین مسیحیت بود که از آن برای تشخیص حق استفاده می‌کردند و زمانی که راجع به موضوعی با یکدیگر به نتیجه نمی‌رسیدند یکدیگر را نفرین می‌کردند و گروهی که برحق بودند باقی می‌‌ماندند و گروهی که باطل بودند نابود می‌گشتند.
این فعال فرهنگی عنوان کرد: پیامبر(ص) نیز به مسیحیان گفت بیایید طبق روش خودتان با یکدیگر مباهله کنیم. کشیش مسیحیان به یاران خود گفت اگر محمد با امتش و لباس‌های فاخر آمد، بدانید او پیامبری دروغین است و اگر از خود مایه گذاشت و با اطرافیانش آمد بدانید او پیامبری بر حق است.

نتیجه مباهله
وی افزود: مباهله در نزدیکی مسجدالنبی(ص) و در مسجد مباهله رخ داد، پیامبر همراه با حضرت علی(ع)، فاطمه (س)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) برای مباهله رفتند که مسیحیان پرسیدند آن هایی که همراه پیامبر اند کیستند ؟ گفتند آن مرد علی،پسر عمو و وصی پیامبر است و آن زن دختر ایشان است و آن دو پسر حسن و حسین نوه های او هستند. کشیش مسیحی گفت اگر آنان مارا نفرین کنند نسل مسیحیت منقرض خواهد شد. بدین ترتیب مسیحیان از مباهله منصرف شدند و مجبور به پرداخت جزیه که نوعی مالیات مقرر شده برای غیر مسلمانانی که در حکومت اسلامی زندگی می کنند شدند.
حجت الاسلام کیانی با تاکید بر واژه «اَنفُسَنا» در آیه ۶۱ سوره آل عمران تصریح کرد: پیامبر (ص) گفتند «شما جانتان را بیاورید و ما نیز جانمان را می آوریم» و از آنجایی که حضرت علی(ع) را با خود بردند نتیجه میگیریم که علی(ع) جان پیامبر است.
وی در آخر خاطر نشان کرد: پیامبر اکرم(ص) فاطمه (س) را که از پاکیزه ترین زنان بود و علی (ع)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را که از بهترین افراد بودند با خود برای مباهله بردند یعنی همان کسانی که در آیه تطهیر به آن ها اشاره شده بود.
انتهای پیام

captcha