مسئولان گرانی را جدی بگیرند و مشکلات را صرفا به فشارهای خارجی منتسب نکنند
کد خبر: 3744264
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۰
آیت‌الله مکارم شیرازی در درس خارج فقه خود بیان کرد:

مسئولان گرانی را جدی بگیرند و مشکلات را صرفا به فشارهای خارجی منتسب نکنند

گروه حوزه‌های علمیه ــ مفسر قرآن کریم و مرجع تقلید شیعیان گفت: مسئولین گرانی را جدی بگیرند؛ این مسئله شوخی نیست و سرنوشت‌ساز است؛ هر روز می‌شنویم فلان جنس چند برابر شده است؛ به عقیده من مسئولان باید شب و روز دنبال راه حل باشند و فکری بکنند و همه را به فشارهای خارجی منتسب نکنند.

مسئولان گرانی را جدی بگیرند و مشکلات را صرفا به فشارهای خارجی منتسب نکنندبه گزارش ایکنا؛ آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، امروز 14 شهریور در ابتدای درس خارج خود در مسجد اعظم بیان کرد: هفته آینده به مناسبت محرم، دروس تعطیل و 14 محرم یعنی دوم مهرماه دروس آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه برگزاری دروس در این دو هفته برای احترام به حوزه بود زیرا اگر تعطیلات تابستانی به محرم متصل می‌شد برای آبروی حوزه خوب نبود تاکید کرد: ما تعطیلات را برای حفظ اعتبار و نظام حوزه محدود کردیم.

این مرجع تقلید با تبریک روز مباهله به آیه 61 سوره آل عمران اشاره کرد و گفت: مباهله از مباحث مهم زندگی پیامبر(ص) و امام علی(ع) و فضیلت بزرگ برای ایشان است زیرا پیامبر(ص) آنقدر به نبوتش اعتقاد داشت که مخالفان عقب‌ نشینی کردند.

آیت‌الله مکارم اظهار کرد: ما در تفسیر نمونه مدارک زیادی از منابع اهل سنت نقل کردیم که این آیه فقط اهل بیت پیامبر(ص) بودند و یکی از ادله خوب برای ولایت است.

وی افزود: اصل مباهله از بهل به معنای رها کردن است و در مباهله واگذارکردن به خداوند علت مسئله است.

این مفسر قرآن با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) گفت: براساس این روایت، خداوند بنده‌ای را که در موقع فروختن و پرداختن دین و خریدن و در قبول پرداخت دِین آسان بگیرد خیلی دوست دارد ولی زندگی امروز ما برعکس این روایت است.

وی افزود: بسیاری از پرونده‌ها برای سخت‌گیری در جزئیات است؛ در مناسبات زن و شوهر هم گاهی فوق‌العاده سخت می‌گیرند که باعث فروپاشی خانواده است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه اسلام بر آسان‌گیری بنا شده است اظهار کرد: این تعلیمات اسلامی از محیط خشونت جاهلیت عرب برخاست، جایی که فرزندان دختر را زیر خاک و با هم جنگ و دعوا می‌کردند و چقدر خوب است که تعلیمات اسلام در میان ما زنده شود.

این مرجع تقلید با اشاره به مسائل روز عنوان کرد: این روزها هر جا می‌نشینیم سخن از گرانی 100 و 200 درصد است و برخی اجناس سه برابر شده است و حقوق بگیران و کارمندان و کارگران در سختی و مضیقه هستند.

آیت‌الله مکارم شیرازی تصریح کرد: مسئولین این مسئله را جدی بگیرند؛ شوخی نیست و سرنوشت‌ساز است؛ هر روز می‌شنویم فلان جنس چند برابر شده است؛ به عقیده من مسئولان باید شب و روز دنبال راه حل باشند و فکری بکنند و همه را به فشارهای خارجی منتسب نکنند؛ باید جدی گرفت و با تدبیر حل کنیم زیرا اگر جدی نگیریم پیامدهای نامطلوبی دارد.

مردم به اسلام و نظام اسلامی ایمان دارند و در برابر مشکلات مقاومت می‌کنند ولی باید فکری کرد و جدی بگیرند؛ تا به حال هر چه دور هم نشسته‌اند از دولت و مجلس و قوه قضائیه خبری نشده است.

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: در این گرانی گروهی از مردم که تعدادشان کم نیست سهیم هستند، برخی تجار و کسبه تا می‌شنوند اجناس گران شده آن را احتکار می‌کنند و احتکار بیداد می‌کند. این در حالی است که پیامبر(ص) فرمود محتکرین، ملعون هستند و در روایت دیگری دارد که محتکران به فقر و تنگدستی و بیماری سخت و صعب‌العلاج مبتلا می‌شوند.

وی بیان کرد: از لحاظ فقهی فرد باید مجبور به فروش به قیمت عادلانه شود و اگر فرد زیر بار نرفت باید اموال او را عادلانه به فروش برسانند بنابراین سهم خیلی از تجار را نباید فراموش کنیم؛ البته این‌ها آزمایش است که چه کسانی برق اسکناس آنان را فریب می‌دهد و چه کسانی فریب نمی‌خورند زیرا اموال نامشروع برکت ندارد و صرف فرزند نا هل و راه‌های غلط می‌شود.

انتهای پیام

captcha