تسلط قاری به تفسیر آیات، لازمه تلاوت معنامحور
کد خبر: 3744318
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۵

تسلط قاری به تفسیر آیات، لازمه تلاوت معنامحور

گروه فعالیت های قرآنی- یک داور بین المللی قرآن کریم با بیان اینکه تلاوت معنا محور باید معنای آیات را در ذهن مستمع تداعی کند، گفت: لازمه ارائه تلاوت معنا محور تسلط قاری به تفسیر و مفهوم آیات است.

 تسلط به تفسیر لازمه تلاوت معنا محور است
محمد عباسی، داور بین المللی قرآن کریم، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی در خصوص شاخص های تلاوت معنامحور بیان کرد: همانطور که از اسم تلاوت پیداست، تلاوت معنامحور به تلاوتی اطلاق می شود که معنای آیات را در ذهن مستمعان تداعی کند.

وی با اشاره به رعایت الزامات در تلاوت معنامحور افزود: محدودیت‌های تلاوت معنامحور از حیث بحث صوت و آهنگ گذاری است که قاری باید درک مطلبی از آیات داشته باشد و سیاق و موضوع آیات را درک کرده باشد تا بتواند تلاوت قابل قبولی را ارائه دهد.

این داور بین المللی قرآن کریم اظهار کرد: باید قاری بداند که آیات یک صفحه که تلاوت می کند، مربوط به چه بحثی است و بر اساس همان محدودیت های صوت و لحنی را رعایت کرده و آهنگ گذاری مناسب داشته باشد.

عباسی ادامه داد: توجه به سوالی و خبری بودن آیات خیلی مهم است که در این موارد باید قاری بر اساس خبری و سوالی بودن آیات لحن خود را تنظیم کند و در این مقوله باید قاری مسلط به معانی آیات باشد تا بر اساس آن نیز ریز فنون تلاوت در بخش صوت و لحن را در ارائه تلاوت به کار برد.

وی گفت: در برخی آیات که خبری است نیاز به اوج خوانی وجود ندارد لذا اگر در این موارد قاری به معنای آیات تسلط نداشته باشد با اوج خوانی نمی تواند معنای خبری آیه را به مستمع القاء کند و در نتیجه مستمع تصور دقیقی از آیه نخواهد داشت.

این داور بین المللی قرآن کریم با اشاره به اینکه قاری در تلاوت معنا محور باید از ابتدا تا انتها به معنای آیات توجه داشته باشد، عنوان کرد: در تلاوت معنامحور باید مستمع به درکی از معنا و مفهوم آیات برسد که لازمه این امر تسلط قاری بر مفهوم آیات است تا آن را به شیوه صحیح قرائت کند تا در ذهن مستمع اثرگذار باشد.

عباسی گفت: اگر قاری به فنون تلاوت معنا محور واقف باشد، در ترتیل خوانی و قرائت تحقیق فرقی نیست چرا که این فن باید در هر نوع قرائت رعایت شود اما مهم ترین ملزومات در ارائه تلاوت معنامحور فهم قاری است تا تلاوت قابل قبولی ارائه دهد لذا باید الحان، پرده های صوتی و... در قرائت متناسب باشد.

وی افزود: تلاوت معنا محور با توجه به تأنی، حزن و سرعت دور تلاوت در قرائت تحقیق بیشتر احساس می شود لذا قاری باید مهارت موسیقایی را با توجه به تفسیرو مفهوم آیات در تنظیم صدا بر حسب شدت بالا و پایین رفتن به کار گیرد چرا که برای القای معانی در برخی از آیات لازم است تلاوت در طبقات صوتی بالاتر و یا پایین تر صورت گیرد.

این داور بین المللی قرآن کریم تسلط قاری به تفسیر قرآن را از مهمترین الزامات تلاوت معنا محور برشمرد و گفت: آشنایی با اصول قواعد عربی، آکسان ها و نغمات را از دیگر ملزومات ارائه یک تلاوت معنا محور است.

انتهای پیام

captcha