قطع کمک‌های مالی آمریکا به «انروا» نماد بارز حقوق بشر آمریکایی است
کد خبر: 3744410
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴
محمد حسن آصفری:

قطع کمک‌های مالی آمریکا به «انروا» نماد بارز حقوق بشر آمریکایی است

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل سیاسی قطع کمک‌های مالی آمریکا به آژانس حمایت از آوارگان فلسطینی (آنروا) را در راستای تشدید فشار به ملت فلسطین خواند و اظهار کرد: در واقع این اقدام نماد کامل حقوق بشر آمریکایی است، زیرا ترامپ این بار آوارگان فلسطینی را که تحت شدیدترین فشارها و سخت‌ترین شرایط زندگی هستند به گروگان گرفته تا طرح‌های منطقه‌ای خود را اجرایی کند.

به گزارش ایکنا، وزارت امور خارجه آمریکا اخیرا اعلام کرد که این کشور تمام کمک‌های مالی خود را به نهاد سازمان ملل متحد که مسئولیت حمایت از آوارگان فلسطینی (آنروا) را بر عهده دارد، قطع کرده است و همچنین آنروا را «عملیات دارای نقص جبران‌ناپذیر» توصیف کرد و مدعی شد که برای کمک به کودکان فلسطینی راهکارها و الگوهای دیگری را بررسی می‌کند.

برخی تحلیلگران این اقدام ترامپ را گامی دیگر برای عملیاتی ساختن طرح معامله قرن، پس از انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس، ارزیابی کرده‌اند.

آمریکا به دولتی برای پیگیری اهداف و سیاست‌های اسرائیل تبدیل شده است

محمد حسن آصفری، کارشناس مسائل سیاسی و عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره این اقدام آمریکا گفت: آمریکایی‌ها با این گونه اقدامات به دنبال این هستند که رضایت صهیونیست‌ها را جلب کرده و از طرفی زمینه یکه‌تازی خودشان را در منطقه فراهم کنند. امروز همه جهان می‌داند که لابی صهیونیستی، حامی مالی سنا، کنگره و دولت آمریکا است و این لابی نفوذ زیادی در کنگره و به ویژه بر دولت ترامپ دارد و آمریکایی‌ها از هر اقدامی برای افزایش رضایتمندی صهیونیست‌ها دریغ نمی‌کنند که نمونه آن انتقال غیرقانونی سفارت آمریکا به بیت‌المقدس و اقدام اخیر در قطع کمک‌های مالی به «انروا» است.

وی اضافه کرد: علیرغم اینکه رژیم صهیونیستی برخلاف قوانین بین‌المللی هر روز شهرک‌های صهیونیستی را گسترش می‌دهد و جنایات زیادی علیه ملت فلسطین انجام می‌دهد اما آمریکایی‌ها یا حمایت کرده‌اند و یا با سکوت خود عملا دست صهیونیست‌ها را برای ادامه جنایات و تجاوزات غیرقانونی بازگذاشته‌اند. همه این موارد گویای آن است که امریکا امروز تبدیل به دولتی برای پیگیری و پیشبرد مطالبات، اهداف و سیاست‌های رژیم صهیونیستی در جهان تبدیل شده است.

تشدید فشار به ملت فلسطین برای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی با قطع حمایت‌های مالی از آوارگان فلسطینی

آصفری اظهار کرد: قطع کمک‌های مالی آمریکا به سازمان حامی آوارگان فلسطین نیز در راستای تشدید فشار به ملت فلسطین برای کشاندن فلسطینی‌ها پای میز مذاکره برای به رسمیت شناختن اسرائیل و در ادامه تحمیل طرح معامله قرن به ملت فلسطین و خارج کردن آنها از سرزمین آبا و اجدادی‌شان است.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه این رفتار و اقدام آمریکا کاملا خلاف معاهدات، قوانین و پروتکل‌های بین‌المللی و در ضدیت کامل با حقوق بشر است، گفت: در واقع این اقدام نماد کامل حقوق بشر آمریکایی است، زیرا ترامپ این بار آوارگان فلسطینی را که تحت شدیدترین فشارها و سخت‌ترین شرایط زندگی هستند به گروگان گرفته تا طرح‌های منطقه‌ای خود را اجرایی کند. در این میان سکوت مجامع بین‌المللی نیز جرئت مضاعفی به ترامپ داده تا هر روز دست به اقدام و جنایت جدیدی علیه ملت فلسطین بزند.

سکوت معنادار رژیم‌های مرتجع عربی منطقه

آصفری درباره نقش برخی رژیم‌های مرتجع عربی در مشروعیت‌بخشیدن به این اقدامات آمریکا علیه ملت فلسطین گفت: همراهی‌های برخی دولت‌های عربی با امریکا از دیرباز وجود داشته و در جنگ 33 روزه، 22 روزه و 11 روزه علیه لبنان و مردم غزه شاهد سکوت و بعضا همراهی و حمایت برخی رژیم‌های مستبد و دیکتاتوری منطقه با امریکا و رژیم صهیونیستی بودیم.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان کرد: می‌توان گفت متاسفانه بخش اعظم مجموعه کشوهای عربی منطقه امروز با با سکوت خود با سناریوی رژیم صهیونیستی همراه شده‌اند، هر چند جرئت موضع‌گیری رسمی در حمایت از این اقدامات امریکا و اسرائیل را ندارند. اما همین سکوت آنها نیز معنادار است و نشان از رویکرد حمایتی آنها از رژیم کودک‌کش صهیونیستی و سیاست‌های امریکا در منطقه و مقابله با جبهه مقاومت در فلسطین دارد.

انتهای پیام

captcha