آموزش اخلاق در جلسات قرآن مهم‌تر از فقه و شرع است
کد خبر: 3744423
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲

آموزش اخلاق در جلسات قرآن مهم‌تر از فقه و شرع است

گروه فعالیت‌های قرآنی - رئیس اداره علوم قرآنی آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه جلسات قرآن باید مکان آموزش فهم آیات باشد، تصریح کرد: اخلاق مهم‌تر از فقه و شرع است. در جلسات متعدد مسائل شرعی بازگو می‌شود اما در خصوص مباحث اخلاقی که امروزه نیاز جامعه است سخنی به میان نمی‌آید.

اخلاق مهم‌تر از فقه و شرع است

حجت‌الاسلام مهدی شجاع در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با بیان اینکه قاریان نسبت به قرآن، دین و اهل‌ بیت(ع) مسئولیت دارند، عنوان کرد: افرادی در جامعه هستند که می‌خواهند از یک فعال قرآنی نقطه ضعف بگیرند و آن را پررنگ کنند تا قرآن و جلسات قرآنی را زیر سؤال ببرند.

وی با اشاره به اینکه یکی از کانون‌های مهم تربیت در دوران انقلاب جلسات قرآن بود، اظهار کرد: دشمنان شاهد این امر بودند که در دوران انقلاب جلسات قرآن مکان تربیت و نیروسازی بود، به همین دلیل می‌خواهند فضای جلسات قرآن را نامناسب جلوه دهند. برای اینکه این فضا را نابود کنند به دنبال حاشیه‌سازی برای قاریان و جلسات قرآن هستند.

حجت‌الاسلام شجاع افزود: حال اگر خود فعال قرآنی در این آتش بدمد، بیشتر به این عوامل دامن می‌زند و به جای اینکه با اخلاق نیکو و پسندیده آب برروی آتش بریزد، روی آن با بی‌اخلاقی بنزین می‎ریزد و حاشیه‌سازی را شعله‌ور تر می‌کند.

این قاری قرآن با بیان اینکه پرداختن قاریان به مسائل مالی بیش از عرف جامعه نمونه بارز شعله‌ور ساختن آتش است، تصریح کرد: هر هنری قیمتی دارد. مسلما قاری برای اینکه قاری شود، زحمات زیادی کشیده است و دلیلی ندارد چون قرآن می‌خواند فی سبیل الله تلاوت کند اما از طرفی قرار نیست هنر خود را بفروشد؛هنر آن تلاوت قرآن است و با سایر هنرها تفاوت دارد.

وی با بیان اینکه جامعه قرآنی باید به یک اعتدال برسد، گفت: این اعتدال را خود مردم می‌توانند ایجاد کنند که در این راستا به در جلسات قرآن باید به مسائل اخلاقی پرداخته شود. برخی از جلسات قرآن از مسائل تفسیری خالی است که باید به آن پرداخته شده و بر روی مسائل اخلاقی تأکید ویژه شود.

حجت‌الاسلام شجاع با اشاره به اینکه گام دوم جلسات قرآن باید آموزش فهم آیات باشد، تصریح کرد: اخلاق مهم‌تر از فقه و شرع است. در جلسات متعدد مسائل شرعی بازگو می‌شود اما در خصوص مباحث اخلاقی که امروز نیاز جامعه است، سخنی به میان نمی‌آید.

رئیس اداره علوم قرآنی آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه قاریان در بحث قرائت قرآن باید به معنامحور تلاوت کردن توجه داشته باشند، اضافه کرد: لازمه تلاوت معنامحور آشنایی با تلاوت فنی و تخصصی است. هیچکدام از این دو عامل نباید تحت شعاع دیگری قرار بگیرد چون یکی بال معنا و دیگری بال ظاهر است.

حجت‌الاسلام شجاع گفت: قرآن باید با صدای خوش تلاوت شود تا عموم مردم، مخصوصا جوانان جذب این کتاب آسمانی شوند. از طرفی تنها فنی و تخصصی تلاوت کردن را در نظر نگیریم تا معنا محوری تلاوت از بین برود. هر دو بال می‌تواند جامعه را از لحاظ قرآنی به رشد و کمال برساند.

انتهای پیام

captcha