حسادت نشانه ضعف ایمان است
کد خبر: 3744425
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰

حسادت نشانه ضعف ایمان است

گروه معارف- استاد حوزه علمیه اصفهان گفت: حسادت ریشه ایمان انسان را سوزانده و محبوبیت و سلامت جسمی و روحی انسان را از بین می‌برد؛ انسان‌های ضعیف به رشد دیگران راضی نیستند، چون به رضای خدا رضایت ندارند.

انسان نباید نعمت‌های خود را در مقابل دیگران آشکار کند.

حجت‌الاسلام مهدی گرجی، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: اخلاق از بخش‌های ارزشمند معارف اسلامی است؛ در واقع معارف دینی ما در سه بخش عقاید، اخلاق و احکام خلاصه می‌شود که اخلاق فضیله مجموعه صفاتی است که ما باید خودمان را به آن آراسته کرده و متقابلا اخلاق رذیله را از خود دور کنیم.
وی با بیان اینکه غبطه خوردن یکی از صفات فضیله ذکر شده است، ادامه داد: مثلا زمانی که موفقیت کسی را می‌بینیم باید به او غبطه بخوریم و تلاش کنیم تا ما هم آن موفقیت را به دست بیاوریم. در مقابل غبطه، خصوصیت ناهنجاری به نام حسادت وجود دارد که باعث می‌شود از موفقیت دیگران ناراحت شده و حتی آن ناراحتی را ابراز کنیم.

حسادت ریشه ایمان انسان را می‌سوزاند

استاد حوزه علمیه اصفهان بیان کرد: حسادت ریشه ایمان انسان را سوزانده و محبوبیت و سلامت جسمی و روحی انسان را از بین می‌برد. در قرآن کریم نیز امر شده است که از شر حسد به خداوند پناه ببریم.
گرجی با اشاره به اینکه حسادت دو وجه دارد، خاطرنشان کرد: یک وجه آن کسی است که حسادت می‌ورزد و وجه دیگر آن کسی است که مورد حسادت ورزیدن قرار می‌گیرد، کسی که مورد حسادت قرار می‌گیرد باید مراقب باشد نعمت‌های خودش را نشان ندهد و یا اگر هم آنها را آشکار کرد، به آن پر و بال ندهد.
وی تصریح کرد: امام علی (ع) می‌فرمایند: «بر شما باد که اسرار زندگی خود را بپوشانید، هر صاحب نعمتی حسودهایی دارد». اگر مثلا همه از موفقیت‌های شما خبر داشته باشند، ممکن است به شما حسادت کنند و یا حتی توطئه‌ای را علیه شما ترتیب دهند.
وی گفت: گاهی والدین نیز میان کودکانشان تفاوت قائل می‌شوند که باعث ایجاد حس حسادت در میان کودکان می‌شود. از طرفی کسی که حسادت می‌کند باید ظرفیت‌های روحی و معنوی خود را تا حدی بالا ببرد که موفقیت دیگران را خواست خدا بداند و به خاطر آن نعمت خدا را شکر گفته و برای خودش هم آن را از خداوند طلب کند. انسان‌های ضعیف به رشد دیگران راضی نیستند، چون به رضای خدا رضایت ندارند.
انتهای پیام

captcha