سیاه نمایی رسانه‌ در زمینه ورود گردشگران عراقی به مشهد
کد خبر: 3744512
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۸
یک پژوهشگر اجتماعی تبیین کرد:

سیاه نمایی رسانه‌ در زمینه ورود گردشگران عراقی به مشهد

گروه اجتماعی - عضو گروه جامعه شناسی گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهي مشهد گفت: حدود 0.006 این گردشگران عراقی مجرد و مرد هستند و در قالب گروه‌های دوستانه یا فردی به مشهد سفر کردند.

فقط 0.006 از گردشگران عراقی مرد و مجرد هستندآرش قهرمان در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان رضوی در خصوص شایعات اخیر مربوط به مسایل مرتبط به زائران عراقی در مشهد گفت: بحثی که اخیرا در رسانه‌ها به آن دامن زده شده و در فضای مجازی هم مطرح شده، تحت عنوان مراودات و مناسبات نامتعارف جنسی گرشگران عراقی مجرد با زنان یا دختران ایرانی است که با تکیه بر مستنداتی، شان طرح مساله ندارد.

وی ادامه داد: نخستین پژوهش در این رابطه در سال 1396 به سفارش سازمان مدیریت برنامه ریزی و توسعه شهرداری مشهد توسط پژوهشگران گردشگری جهاد دانشگاهی و با موضوع شناسایی نیاز‌ها و انتظارات گردشگران غیرایرانی انجام شد.

عضو گروه جامعه شناسی گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهي مشهد بیان کرد: پژوهش دیگری نیز توسط مدیریت آستان قدس انجام شده که به استناد این دو تحقیق، دو موضوع قابل توجه است. نخست اینکه سهم مردان عراقی مجردی که به مشهد سفر کردند حدودا 0.3 از کل عراقی‌ها بوده است.

قهرمان اظهار کرد: دومین نکته در خصوص این دو پژوهش این است که وقتی که این گردشگران را بر اساس الگوی سفر دسته بندی می‌کنیم، می‌ بینیم که نوع سفر 0.2 این گردشگران به صورت مجردی و یا در قالب گروه‌های دوستانه است.

وی عنوان کرد: بنابراین با کنار هم قرار دادن این دو متغیر مشخص می‌شود که حدود 0.006 این گردشگران اولا مجرد و مرد هستند و دوما در قالب گروه‌های دوستانه یا فردی به مشهد سفر کردند. قاعدتا این تعداد نشان دهنده آن است که در اخبار رسانه‌ای به این موضوع دامن زده شده و واقعیت نداشته است.

عضو گروه جامعه شناسی گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهي مشهد تصریح کرد: دامن زدن به این موضوع در این مقطع زمانی، یک بزرگ نمایی مفرط است.

قهرمان یادآور شد: با توجه به اینکه اخیرا تحریم‌های بین المللی، مجاری ورود ارز به کشور را با محدودیت جدی رو‌به‌رو کرده، قاعدتا یکی از مجرا‌های جایگزین، توسعه گردشگری خارجی است. 

وی ادامه داد: در این خصوص، شهر مشهد هم بالاترین میزان گردشگر خارجی را دارد و در بین گردشگران همه کشور‌ها، گردشگران عراقی بالاترین سهم را داشته اند به طوری که ما در سال 95 حدود یک میلیون و 200 هزار گردشگر عراقی در مشهد داشته ایم و حضور این گرشگران نقش مهمی در توسعه اقتصادی بازار‌های ما داشته اند.

عضو گروه جامعه شناسی گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهي مشهد بیان کرد: بنابراین اگر به این شایعات پاسخ درستی داده نشود، از یک سو اقتصاد شهری مشهد را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد و از سوی دیگر مناسبات میان فرهنگی دو کشور همسایه ایران و عراق را بر هم می‌زند.

قهرمان اظهار کرد: بر اساس تحقیقاتی که سال گذشته صورت گرفته، حدودا 60 درصد گردشگران عرب که قالب آن‌ها نیز عراقی هستند، در خصوص مشکلات خود در مشهد، ارتباطات اجتماعی با شهروندان مشهدی را یکی از سه مشکل اصلی خود معرفی کردند.

وی عنوان کرد: این موضوع نشان دهنده آن است که گردشگران عرب در ارتباطات فرهنگی با شهروندان مشهدی دچار اختلالاتی هستند؛ بنابراین دامن زدن به این شایعات، این ارتباطات را با اختلالات بیشتری مواجه خواهد کرد. رسانه ملی در سطح استان خراسان رضوی مسئول بازسازی این تصویر در اذهان عمومی است.

انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
Sheni
|
United States of America
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۶ - ۱۷:۰۲
0
0
عالیه
captcha