شمیم محرم، رنگ عزا، نوای یا حسین(ع)
کد خبر: 3744537
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۲
در پایتخت شور و شعور حسینی؛

شمیم محرم، رنگ عزا، نوای یا حسین(ع)

گروه فرهنگی- این روزها که پایتخت شور و شعور حسینی رخت عزا به تن می‌کند؛ مرکز ثقل عاشقان سالار شهیدان می‌شود و دل‌های بی‌قرار را مجذوب خود می‌کند.

شمیم محرم، رنگ عزا، نوای یا حسین(ع)به گزارش ایکنا از زنجان، کم‌کم که ماه کار خود را در یک سال قمری در ذی‌حجه و گرد معبود گشتن، دست از دنیا شستن و خدایی شدن با روحی پاک به پایان می‌رساند، آغاز سال قمری با تحولی بزرگ در تاریخ بشریت همراه است؛ تحولی که مردان تاریخ‌ساز آن بهایی بالاتر از جان خود را پرداختند تا پرچم آزادگی بر قله انسانیت پایدار بماند.
بوی محرم که می‌پیچد، پایتخت شور و شعور حسینی مرکز ثقلی می‌شود به وسعت دل‌های همه دلدادگان به مکتب سیدالشهدا؛ پرچم‌های سیاه بر گنبد حسینیه‌ها و مساجد برافراشته می‌شود، عشق به حسین(ع) دل‌ها را تسخیر می‌کند، عاشقان سربندهای بندگی را محکم می‌کنند و شهر یکپارچه رنگ ماتم به خود می‌گیرد.
مردم در اندیشه واقعه‌ای عظیم فرو می‌روند که پسر ابوالعجایب علی(ع) در گردنه حق و باطل چگونه مشعل هدایت به دست گرفت و مسیر انسانیت را برای نسل‌ها مشخص کرد؟ و حسن احمدزاده چه زیبا سرود در وصف او که:
ای تشنه لبی که آب شرمنده توست         
تا صبح جزا سحاب شرمنده توست
در اوج عطش گذشتی از آب فرات        
والله که انتخاب شرمنده توست
امسال هم همچون سبک و سیاق گذشته مراسم اعلان عزای محرم برگزار شد تا همه شهر، خود را برای بزرگداشتی دیگر از دردانه عالم و غم و اندوه شهادت پرافتخار سلاله پیامبر(ص) و 72 یار باوفای آن حضرت آماده کند.

آیین‌های محرم در پایتخت شور و شعور حسینی
آیین‌های محرم هر کدام نماد و پیامی از حماسه ماندگار عاشورا را تداعی می‌کند و مراسم تشت‌گذاری از نخستین آیین‌هایی است که عزادارای محرم را با آن شروع می‌کنند و یادآور رفتار جوانمردانه امام حسین(ع) است که در مقابل سپاه حر مشک‌ها را در تشت ریختند تا لشکریان حر و اسبان آن‌ها را سیراب کنند.
هیئت‌های مذهبی و دسته‌های عزاداری هم هر کدام با روش خود ارادتشان را به شهدای کربلا اعلام می‌دارند و از مهمترین دسته‌های عزاداری می‌توان به دسته‌ احمدیه، فاطمیه، فیضیه و عباسیه اشاره کرد.
اما اوج ارادت به سیدالشهدا و علمدار کربلا آن جایی رقم می‌خورد که همه عاشقان و دلدادگان از سراسر کشور و حتی نقاط مختلف دنیا در پایتخت شور و شعور حسینی گرد هم می‌آیند تا در شب تاسوعا چشم‌های جهانیان برای مجذوب شدن جایی جز دسته حسینیه اعظم زنجان نداشته باشد.
دل‌شکستگان که در غم شهادت مظلومانه قطب عالم حق‌طلبی و ایثار به‌سر می‌برند، در روز یازدهم محرم نیز با سیلی از اشک و سینه‌ای پر از اندوه در دسته زینبیه اعظم زنجان جاری می‌شوند تا در ماتم حضرت زینب(ع) خود را شریک بدانند و از اقیانوس معرفت حماسه‌سازان کربلا جرعه‌ای آب جیات بنوشند.
کشتی نجات امام حسین(ع) روز به روز، حتی با گذشت قرن‌ها، تعداد بیشتری از آزادی‌خواهان را در خود جای می‌دهد تا به ساحل امن الهی برساند؛ به طوریکه فضای 200 متری حسینیه زنجان هر روز توسعه می‌یابد و دسته عزاداری‌اش جمعیت چند صد هزاران نفری را گرد هم می‌آورد.
شمیم محرم، رنگ عزا، نوای یا حسین(ع)

حسینیه زنجان دومین قربانگاه جهان
مریدان نهضت حسینی هم هر ساله نذری‌های خود را به حسینیه اعظم زنجان به عنوان دومین قربانگاه جهان پیشکش می‌کنند تا نیازمندان و عاشقان را از خوان کرم اهل بیت بهره‌مند کنند.
همایش شیرخوارگان حسینی دیگر برنامه‌ای است که نشان از وسعت حماسه عاشورا در قشرهای مختلف دارد و در آن مادران با در آغوش گرفتن کودکان خود با ناله‌های رباب در غم طفل شش ماهه هم‌صدا می‌شوند.
تعزیه ارمغانخانه نیز که پیشنیه‌ای 400 ساله دارد؛ همه ساله در ایام محرم هزاران نفر را به تماشای بازنمایی بخش‌هایی از واقعه عاشورا می‌کشاند و گوشه‌ای از این حماسه پر رمز و راز بشری را به تصویر می‌کشد.
انتهای پیام
captcha