علم و آگاهی به تنهایی برای مبلّغ کافی نیست
کد خبر: 3744538
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۶

علم و آگاهی به تنهایی برای مبلّغ کافی نیست

گروه معارف- استاد حوزه و دانشگاه گفت: مبلّغ تنها با داشتن علم و آگاهی نمی‌تواند مبلّغ خوبی باشد بلکه باید ابتدا تخصص تبلیغ را فرا بگیرد تا بتواند یک تبلیغ خوب و اثر گذار داشته باشد.

علم و آگاهی به تنهایی برای مبلّغ کافی نیست

به گزارش ایکنا از یزد، رقیه درویشی، استاد حوزه و دانشگاه 14 شهریورماه در دوره آموزشی فن خطابه ویژه اساتید مدارس علمیه خواهران استان یزد با اشاره به ضرورت کسب تخصص در زمینه تبلیغ اظهار کرد: مبلّغ تنها با داشتن علم و آگاهی نمی تواند مبلّغ خوبی باشد بلکه باید ابتدا تخصص تبلیغ را فرا بگیرد تا بتواند یک تبلیغ خوب و اثر گذار داشته باشد .
استاد حوزه در تعریف تبلیغ گفت: تبلیغ، شناساندن خوبی ها و بدی ها و راه رسیدن به آن ها، به مردم است و باید مبلّغ بتواند، اندیشیدن و تفکر کردن را به مردم آموزش دهد تا این نکته در وجودشان نهادینه شود که ما آمده ایم تا بندگی خدا بکنیم.
وی اخلاص، علم و آگاهی، سعه صدر، تواضع، انتقاد پذیری، شهامت و شجاعت، آراستگی، محبت به مردم، خوش گویی، خوش خویی و خوش بویی را از ویژگی های فردی و اجتماعی لازم برای مبلّغ را دانست و به تبیین هر یک پرداخت .
درویشی، بیان حقایق و پرواندن بحث را از خصوصیات سخن خوب دانست و افزود: با بیان خوب، مبلغ باید مردم را به اقدام و عمل نیک برانگیزاند.
استاد حوزه و دانشگاه دربیان مراحل تبلیغ اظهار کرد: شناخت محیط تبلیغ، تعیین هدف و ارزیابی از مراحلی است که مبلغ باید به آن توجه ویژه داشته باشد و مهمترین کار مبلّغ، باید محورقرار دادن مساجد در عرصه تبلیغ، بیان احکام و در مرحله بعد ارائه محتوای ضروری به جای محتوای غیر ضروری و تکراری باشد .
وی با بیان تفاوت های بین سخنرانی و مکالمه، سخنرانی را به انواع مختلف، قضایی، سیاسی، حماسی، مذهبی، تشریفاتی، فاتحه ای و تفرّحی تقسیم و به تبیین و شرایط هر یک پرداخت.
عوامل شور انگیزی در سخنرانی، انواع شروع سخنرانی، ویژگی های مخاطبان به صورت تفکیک سنی و نحوه برخورد با گروه های سنی در تبلیغ ، نحوه اداره مجلس عروسی و جشن های تکلیف از دیگر مباحث این دوره 18 ساعته بود که به صورت کارگاهی و عملی به این مباحث پرداخته شد.
یادآور می شود شرکت کنندگان این دوره، موظف به ارائه سخنرانی عملی و فیش محتوای سخنرانی بوده و در صورت کسب نمره لازم، مجوز تدریس فن خطابه به آنان اعطا خواهد شد.
با توجه به ظرفیت و سهمیه اعلامی معاونت آموزش مدیریت حوزه علمیه خواهران استان یزد، شرکت کنندگان از شهرهای یزد، احمد آباد، میبد، اردکان، مهریز، ابرکوه، بهاباد، اشکذر و تفت در این دوره شرکت داشتند.

انتهای پیام

captcha