بررسی مشکلات بافت‎های فرسوده در نشست عش آل محمد(ص)
کد خبر: 3744554
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۲

بررسی مشکلات بافت‎های فرسوده در نشست عش آل محمد(ص)

گروه اجتماعی ــ پنل تخصصی بررسی مساله بافت فرسوده، شرایط و امکان توفیق با حضور کارشناسان و مجریان طرح های شهری در قم برگزار شد.

بررسی مشکلات بافت‎های فرسوده در نشست عش آل محمد(ص) به گزارش ایکنا از قم، پنل تخصصی نشست علمی مساله بافت فرسوده، شرایط و امکان توفیق امروز 15 شهریورماه در قم برگزار شد.
در ابتدای این نشست، روح الله امراللهی عضو شورای شهر قم بیان کرد: تولید قوانین جدید بدون در نظر گرفتن شرایط و لوازم آسیب زایی بیشتری را ایجاد می کند.
وی افزود: بخشی از مسایل شهرها در پایتخت تعریف می شود و این مشکلات تا دورترین روستاها ادامه پیدا می کند؛ اگر مشکلات در مبدا حل شود می تواند مشکلات را حل کند و اگر این مشکلات حل نشود قطعا مشکلات به شکل زنجیره وار ادامه پیدا خواهد کرد.
وی گفت: مشکلات کشور ما در حوزه اداری و بروکراتیک بسیار زیاد است ایران با 80 میلیون جمعیت 3 و نیم میلیون کارمند و ژاپن با 150 میلیون جمعیت دارای 600 هزار کارمند است؛ در این بین مشکل این است که بخش های مردمی کمتر فعال هستند.
عضو شورای شهر قم اظهارکرد: همیشه مشکلات با بودجه مالی دولت حل نمی شود زیرا دولت دارای ثروت انبوهی است؛ شهر قم دارای بالغ بر 300 هکتار اراضی دولتی است؛ این امکان را برای ایجاد فضای زندگی ایجاد شود.
در ادامه این نشست حسن صبوری فخار مدیر کل راه و شهرسازی استان قم گفت: سیاست در کشور ما تا یکی دو سال پیش به دنبال فعالیت های کالبدی بوده است؛ پس از وزارت دکتر آخوندی سیاست ها تغییر کرد و بحث اجتماعی محور بودن و مشارکتی کردن و سرمایه گذاران مطرح شد.
وی افزود: ستاد بازآفرینی پس ازاین تصمیمات توسعه یافت و استان ها گزارش های کار خود را ارایه می دهند؛ استان قم نیز دو ماه آینده باید گزارش کار خودرا ارایه کند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان قم اظهارکرد: این تغییر سیاست ها مقاومت هایی را به شکل طبیعی در بردارد ولی امروز به نقطه ای رسیده ایم که همه ادارات ونهادها وارد شده اند و تقریبا همه می دانند که چه کنند؛ مباحث کالبدی جای خود را به مباحث اجتماعی و مردمی داده است.
وی افزود: اعتبارات دولت محدود است و اگر کسانی که در خود محلات حضور دارند و سرمایه لازم را دارند وارد نشوند قطعا احیای بافت های فرسوده به جایی نخواهد رسید.
صبوری فخار یادآورشد: در طرح ریزی شهرسازی محلی نباید جایگاه های اجتماعی از هم تفکیک شوند و نباید محلات به فقیر و غنی مبدل شوند؛ در محلات قدیم افراد فقیر و غنی در کنار هم بودند و توسعه محلی با کمک افراد غنی شکل می گرفت و مشکلات مردم نیز حل می شد.
وی گفت: 65 درصد جمعیت قم در محلاتی زندگی می کنند که نیازمند بازآفرینی هستند؛ فعالیت ما به عنوان یک محرک است و 23 محله را نیز نشانه گذاری کرده ایم و به دنبال استفاده از بخش خصوصی و سرمایه گذاری هستیم.
مدیرکل راه وشهرسازی استان یادآورشد: در یک سال گذشته 48 هکتار در مجموعه پردیسان اخذ مجوز و آماده سازی می شود و این پروژه به کمک احیای بافت های فرسوده می آید؛ احیای بافت ها برای افرادی که در زیر دکل ها و کنار ریل زندگی می کنند نیز باید دنبال شود که انجام خواهد شد.
در ادامه مهندس علیرضا خاکی گفت: بافت های فرسوده و میانه، بافت های زنده هستند و این وراثت نشانه زنده بودن است و کارکردن در این عرصه بسیار سخت تر از بافت های مرده است.
وی افزود: قوانین ومقررات بخش عمده ای از اجرای طرح های توسعه ای است؛ تعدد مراکز تصمیم گیری و مجوز دهی و.. نیز از جمله عناصری است که می تواند به ما در حل این مشکلات کمک کند.
مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) اظهارکرد: اگر طرح های توسعه ای با حضور مردم و مشارکت آنها شکل نگیرد نمی توانیم به موفقیت برسیم؛ استان قم، در آغاز فعالیت خود است؛ پس از تغییر رویکرد صندوق احیا مرمت های قم با توجیه اقتصادی و اجتماعی همراه شد و امروز خانه های فرسوده بسیاری در حال احیا است.
وی گفت: خوشبختانه بخش خصوصی قم به دنبال ورود به بافت فرسوده هستند؛ در این زمینه باید به این بخش کمک کرد و با صرف نظر از رویکردهای انحصارگرایانه و دولتی این سرمایه ها را به مردم دهیم تا آنها دوباره احیا شوند زیرا مردم راه استفاده از این فضاها را پیدا می کنند.
وی اظهارکرد: حضور 20میلیون زائر در شهر قم باید با بسترسازی گستردهای همراه باشد؛ امروزه فضای پارکینگی و اقامتی قم مشکلات بسیاری دارد؛ وقتی زائران شهرهای مختلف، مشهد را به یاد می آورند غیر از حرم امام رئوف(ع) مناطق گردشگری آن را به یاد می آورند ولی در خصوص قم، غیر از حرم و جمکران، جای خاصی را سراغ ندارند در حالی که این شهر جایگاه های بسیاری عالی دارد که برای برخی از مردم شناخته شده نیست.
مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) تصریح کرد: هیچ راهبردی برای احیای 10 ساله بافت های فرسوده وجود ندارد زیرا این بافت ها در 200 سال ایجاد شده است؛ امروز یزد نمونه موفق جریان اجتماعی و نقدینگی و پشتوانه زندگی بود که توانست به احیای گسترده بافت فرسوده دست بزند.
وی اظهارکرد: خوشبختانه با توجه به اجرای دیر طرح نوسازی بافت های فرسوده این طرح با همکاری مثبت نهادهای دولتی همراه بوده است؛ پروژه ای در قم وجود داشت که به رغم اینکه دیر انجام شد همه نهادهای دولتی وشهرداری با بودجه های خود این پروژه را به پایان برسانند که این مساله نشان می دهد که اگر جریانی ایجاد شود با همکاری و همراهی پایدارتر خواهد شد.
وی گفت: یکی از ویژگی های شهر قم، آن است که این شهر به واسطه وجود حرم مطهر، بافت های فرسوده مرده ندارد و از نظر کالبدی فرسوده هستند؛ با این ویژگی کارها آسان تر خواهد بود.
در ادامه این نشست، دکتر ادیب زاده گفت: یکی از عناصر حل مشکلات، افزایش ظرفیت نقد یکدیگر است؛ همه مدیران در حین مدیریت نیز باید آموزش ببینند ورویکردهای خود را تغییر و اصلاح دهند.
وی گفت: افراد مختلف و مسئولان بخش های گوناگون باید در جایگاه های خود حضور داشته باشند و در امور دیگر وارد نشوند بلکه باید در جایگاه های خود نیز آموزش ببینند تا عملکرد بهتر داشته باشند و این عملکردهای درست همدیگر را تکمیل می کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: ایرادات اجرایی به دلیل جزیره ای عمل کردن ها است که این مساله باید حل شود؛ پایلوت های نوسازی باید به شکل محدود انجام شود زیرا پروژه های بزرگ در ادامه کار را مختلف می کند؛ این ضرب المثل قدیمی در این عرصه کاربرد بسیاری دارد که یک ده آباد به از صد شهر ویران است.
وی افزود: مسئولان بخش های مختلف شهرسازی نیازمند حمایت ها و مشارکت یکدیگر هستند؛ مسئولان ما باید ملی فکر کنند و محلی عمل کنند؛ امیدواری بسیاری به مردم داریم زیرا امروز تلاش ها به سمت حضور در جبهه مردمی است و قطعا راهکارهای بهتری ایجاد خواهد شد.
ادیب زاده تصریح کرد: برخی اوقات در فرایند نوسازی با مردم عادی مواجه می شویم که راهکارهایی برای توسعه ارایه می دهند که به ذهن اساتید آکسفورد نیز خطور نمی کرد؛ این تجربه تاریخی کشور ما است که همین مردم این نقش آفرینی های کم نظیر را ایفا کردند.
انتهای پیام

captcha