ترویج جنبه‌های گوناگون انس با قرآن؛ هنر مبلغان گفتمان قرآنی
کد خبر: 3744594
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۲
عباسی مقدم بیان کرد:

ترویج جنبه‌های گوناگون انس با قرآن؛ هنر مبلغان گفتمان قرآنی

گروه دانشگاه ــ مصطفی عباسی مقدم با بیان اینکه در ترویج گفتمان قرآن کریم باید همه ارزش‌های قرآنی را متناسب و متوازن تبلیغ و تبیین کرد، گفت: هنر مبلغان گفتمان قرآنی باید این باشد که افراد مختلف را از جنبه‌های گوناگون با این کتاب انس دهند و ارزش‌های قرآنی را در همه شئون زندگی مردم حاضر کنند.

رد نشودبه گزارش ایکنا؛ دومین روز گردهمایی مبلغان گفتمان قرآنی به همت دبیرخانه گفتمان قرآنی، امروز 15 شهریورماه با سخنرانی مصطفی عباسی مقدم، پژوهشگر قرآنی و عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان در مجموعه فرهنگی دارالعلوم شهدای تهران برگزار شد.

عباسی مقدم در جمع دانشجویان و مبلغان گفتمان قرآنی که از نقاط مختلف کشور در این همایش سه روزه حضور یافته‌اند، گفت: قرآن کریم، دریایی است که هرکس می‌تواند بنابر علاقه، ظرفیت و استعداد خود از آن بهره ببرد، مثلاً بعضی از منظر اشارات علمی و بعضی دیگر با اشارات عرفانی قرآن با این کتاب ارتباط برقرار می‌کنند، این صحیح نیست که فکر کنیم ترویج گفتمان قرآنی یعنی فقط تأکید بر قرائت و روخوانی قرآن کریم؛ بلکه این کتاب الهی برای همه مردم با هر سطح سواد و هر ذوق و سلیقه قابل بهره بردن است.

عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان افزود: برای ترویج گفتمان قرآنی باید همه ارزش‌های آن را به شکل متوازن و متناسب در محافل دانشگاه، مسجد، اصناف، جلسات خانگی و حتی در برخوردهای چند نفره مترو و اتوبوس بیان کنیم تا قرآن در زندگی مردم حاضر شود، اینکه فقط به جنبه‌های خوانش قرآن و روخوانی تأکید می‌کنیم چه فایده ای دارد و آیا همه مردم ما می‌توانند زبان فارسی را درست بخوانند که بخواهیم در شرایط فعلی، همه آن‌ها بتوانند آیات قرآن را کاملاً درست بخوانند؟، این بسیار خوب است که همه مردم بتوانند قرآن را درست قرائت کنند اما برای خروج از شرایط فعلی باید واقع‌بینانه عمل کنیم. توجه نکردن بر جنبه‌های دیگر قرآن کریم که بسیار هم هستند، مثل این می‌ماند که وقتی به حجاب در خیابان‌ها تأکید می‌کنیم، ارزش‌های دیگر را از یاد ببریم و آن‌ها را ترویج نکنیم.

رئیس سابق مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه گفت: هنر مبلغان گفتمان قرآنی باید این باشد که افراد مختلف را از جنبه‌های گوناگون اعجاز قرآن با این کتاب انس دهند و ارزش‌های قرآنی را در همه شئون زندگی مردم حاضر کنند، برای این کار نیز لازم است آموزگاران قرائت و فهم قرآن، دوره‌های تخصصی ببینند و در روش‌های فعلی خود، تغییر و خلاقیت به وجود بیاورند، من سال‌هاست که در کارگروه معاونت قرآن و عترت به دنبال ایجاد روش‌های نوین هستم اما این همت عمومی در کشور به وجود نیامده که همه کمک کنند تا روش‌های تدریس قرآن، علمی و تخصصی شود.

وی تصریح کرد: به علت عدم آموزش‌های تخصصی به مدرسان قرآنی، اغلب کلاس‌هایی که به نام «تدبر» برگزار می‌شود در واقع همان کار نفسیر را انجام می‌دهد، این در حالی است که بحث تدبر از تفسیر کاملاً متمایز است و تعریف خودش را دارد، گاهی هم به نام تدبر کتاب‌هایی نوشته و تفسیر به رای انجام شده است. در کشور برای آموزش زبان انگلیسی کارهای تخصصی خوبی انجام شده اما کارهای تخصصی مربوط به آموزش قرآن بسیار کم است. 

عباسی مقدم در پایان سخنان خود تاکید کرد: مسائلی مانند فقر و فساد در یک جامعه جزو موانع فرهنگ‌سازی قرآنی تلقی می‌شود که مقابله با آن از حیطه مسئولیت مبلغان و معلمان قرآنی خارج است و باید توسط مسئولان مربوط از بین برود.

در ادامه این جلسه یک ساعته که با هدف توجیه و ارتقای سطح مبلغان پویش برای ادامه مسیر برگزار شد، دانشجویان و مبلغان ترویج گفتمان قرآنی در فضایی تعاملی و صمیمانه به طرح نقطه نظرات خود پرداختند و نظرات مصطفی عباسی مقدم را جویا شدند.

قربانی، مدیر اجرایی دبیرخانه گفتمان قرآنی درباره این گردهمایی به خبرنگار ایکنا گفت: ما برای ترویج اینکه مردم در سراسر کشور روزی یک صفحه قرآن بخوانند و با آن انس برقرار کنند، تصمیم گرفتیم شبکه‌سازی از مبلغان قرآنی انجام دهیم تا این کار به شکل مردمی انجام شود، پیش از این ما به مسئولان مختلف در وزارت ارشاد، سیمای قرآن و ... مراجعه کرده بودیم اما نتیجه نگرفتیم زیرا به نظر می‌رسید مسئولان نمی‌خواهند یا نمی‌توانند در چنین عرصه‌هایی همت بگمارند. تلاش ما در این شبکه‌سازی این است که فضای کودک و نوجوان و خانواده را برای انس با قرآن مهیا کنیم، بحثی که در روز دوم گردهمایی داشتیم این بود که کودک و نوجوان قرآنی چه مهارت‌هایی را لازم دارد تا بتواند این طرح را در مدرسه و خانواده خود ایجاد کند و توسعه دهد، امروز این گفت‌وگوها بین در قالب گعده‌هایی بین مبلغان گفتمان قرآنی انجام شد.

همچنین، لاله افتخاری و رضا سلامت‌پناه از دیگر مدعوین روز دوم این گردهمایی بودند که نتوانستند در این برنامه حضور پیدا کنند.

انتهای پیام

captcha