عزم قوه قضائیه در برخورد با مفسدان جزم است/ نسخه‎های غلط داخلی و خارجی برای درد و درمان در حوزه اقتصاد
کد خبر: 3744650
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۶
حجت‎الاسلام محسنی اژه‎ای:

عزم قوه قضائیه در برخورد با مفسدان جزم است/ نسخه‎های غلط داخلی و خارجی برای درد و درمان در حوزه اقتصاد

گروه سیاسی ــ معاون اول قوه قضائیه امروز در سخنرانی پیش از خطبه‎های نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه عزم این قوه در برخورد با مفسدان جزم است، تصریح کرد: لازمه انصاف و عدالت، رعایت قانون است.

عزم قوه قضائیه در برخود با مفسدان جزم است/ نسخه‎های غلط داخلی و خارجی برای درد و درمان در حوزه اقتصادبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‎ای؛ معاون اول قوه قضائیه امروز، 16 شهریورماه، در سخنرانی پیش از خطبه‎های نماز جمعه این هفته تهران، با گرامیداشت ایام ماه مبارک ذی‎الحجه، به عبرت‎های ماه شهریور برای حال و آینده اشاره کرد و گفت: در این ماه از یک جهت خباثت، رذالت و شیطنت شیطان بزرگ و اذناب داخلی او در آستانه انقلاب تا امروز را شاهدیم و از طرف دیگر هوشیاری، بصیرت، صبر، استقامت، ایمان و مقاومت ملت ماست که هر دو کم‌نظیر است.

وی اضافه کرد: در آستانه انقلاب بودیم که رژیم منحوس پهلوی با اشاره اربابش امریکا در یک روز و چند ساعت در میدان ژاله سابق چند هزار انسان بی‎گناه بدون سلاح را به خاک و خون کشید به این منظور که مردم بپاخاسته را بترساند و از راه و هدف خود مأیوس کند. در زمانی که هنوز انقلاب نوپا بود و دستگاه‌های مختلف حکومتی به طور کامل استقرار پیدا نکرده و نیروهای مسلح هنوز سامان درستی نیافته بودند، در سال 59 و پایان شهریور، حزب بعث به سرکردگی صدام بدبخت جنگ نظامی سنگینی را بر کشور ما تحمیل کرد.

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه با اشاره به همکاری منافقین و بنی صدر مخلوع به پشتوانه استکبار و بعد هم اعلام جنگ مسلحانه در سال  60 گفت: می‎بینیم که در هشتم شهریور در یک روز رئیس‎جمهور و نخست‌وزیر منتخب مردم و ملت و نمایندگان ملت را که هنوز مدت کوتاهی از عمر انتخابشان نگذشته بود، یکجا شهید کردند که در دنیا بسیار کم نظیر یا بی‎نظیر است. این کار برای آن انجام شد که این ملت را از ادامه راه باز بدارند، اما  آیا بازداشته شدند یا مقاومتر و پرشورتر راه را ادامه دادند؟

محسنی اژه‌‎ای اضافه کرد: هنوز مردم مشغول عزاداری برای رئیس‌جمهور و نخست‏‌وزیر منتخب خود بودند که در 14 شهریور، دادستان کل کشور یعنی آیت‎الله قدوسی را که عالمی وارسته و مجاهدی خستگی‎ناپذیر بود و ستونی برای انقلاب بود به شهات رساندند. همچنین ده‎ها اقدامات دیگر ضدامنیتی از ترور و انفجار در همین شهریور رخ داده که یک مورد آن شهادت عالم جلیل‎القدر شهید آیت‎الله مدنی در 20 شهریور و دیگری نیز شهادت مجاهد خستگی ناپذیر، نفوذناپذیر، مردمی و مخلص؛ سیداسدالله لاجوردی بود.

معاون اول قوه قضائیه در ادامه سخنان خود به ارائه گزارشی از اقدامات قوه قضائیه در برخورد با مفسدان اقتصادی پرداخت و گفت: امروز ما با مشکلات بزرگ اقتصادی و مشکلات سنگین معیشتی روبرو هستیم ولی آیا این مشکلات یک علت دارد و یا علل مختلف و آیا راه حل هم یکی است یا راهکارهای گوناگونی وجود دارد؟

وی تحریم‎های ظالمانه آمریکا و همپیمانانش را که سالیان سال است به کشور تحمیل شده و این سالها تشدید شده، یکی از علل مشکلات اقتصادی عنوان کرد و گفت: یکی دیگر از علل علاوه بر تحریم، عملیات روانی و فضاسازی رسانه‌‌ای دشمن است که احساس این مشکلات و بزرگنمایی آن در دستور کار است و در مورد درد  و درمان آدرس غلط می‎دهند.

محسنی اژه‎ای با طرح این پرسش که آیا همه مشکلات از ناحیه دشمن، تحریم و فضاسازی اوست، اظهار کرد: پاسخ به این سؤال منفی است؛ چرا که علت دیگر سوءتدبر و سوءمدیریت است. علت دیگر فساد اقتصادی از جایگاه و افراد مختلف سودجو و احیانا عامل دشمن است و علت دیگر هم خیانت است که ممکن است با فساد همپوشانی داشته داشته باشد یا نداشته باشد.

سخنگوی قوه قضائیه یادآور شد: علت دیگر مشکلات کم‎کاری و بی‎انگیزگی برخی مدیران  در رده‎های مختلف است؛ امروز نیاز به  مدیران با جرئت و جسارتی داریم که با روحیه جهادی و تلاش مضاعت و انگیره قوی در مقابل جنگ اقتصادی دشمن بایستند. بخش دیگری از علل مشکلات به خاطر عدم اعتماد به نفس توسط برخی مدیران به ویژه مدیران عالی است؛ اعتماد به نفسی که یک مومن مجاهد فی سبیل‎الله باید داشته باشد.

وی با بیان اینکه برای حل این مشکلات، یک راه‎حل وجود ندارد، تصریح کرد: در مقابل با هریک از علل فوق، باید کار بایسته آن انجام گیرد.

محسنی اژه‎ای در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امروز برخی در مورد درد و درمان آدرس غلط می‎دهند، تصریح کرد: از «بی بی سی»، «صدای  آمریکا» و صهیونیست‎ها توقعی نیست، اما برخی قلم به دستان مزدور یا خائن یا غافل از طریق رسانه‎های مختلف و فضای مجازی نسخه‌ای که برای مشکلات می‎پیچند و مدعی هم می‌شوند این است که در برابر آمریکا تسلییم شویم و یا مذاکره کنیم؛ مذاکره‌ای که همان تسلیم‌شدن است.

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه وظیفه این قوه حسب قانون اساسی، وظیفه شرعی و به حرمت خونی که شهدا در راه انقلاب نثار کرده‎اند و جانبازانی که جانبازی کرده و ایثار خانواده شهدا، این است که با شهامت و قدرت و با درایت در مقابل هر مفسد و خائنی بایستد، گفت: آیا قوه قضائیه ایستاده است؟ در پیشگاه الهی در نماز جمعه شهادت می دهم که عزم ما برای برخورد با مفسدین و خیانتکاران جزم است و ما هرگز به برخی محدودیت‎های قانونی، بودجه‎ای و نیروی انسانی در کنار فشارهای جانبی متوسل نمی‎شویم که توجیه کنیم اما رعایت قانون لازمه اجرای عدل است.

وی با اشاره به دیدار خود با جمعی از نمایندگان و درخواست یکی از نمایندگان برای برخورد قوه قضائیه با مفسدان به شیوه مرحوم خلخالی، به قوانین موجود مصوب مجلس اشاره کرد و از نمایندگان برای اصلاح قانون درخواست همراهی و همکاری کرد.

محسنی اژه‌ای همچنین با بیان اینکه در برخورد با مفسدان باید شرایط دارایی‎های وی و افرادی که در این شرکت‎ها در حال فعالیت هستند، تعیین شود، به پرونده بابک زنجانی اشاره کرد و گفت: در راستای مجازات بدنی یک شکل بررسی و رسیدگی وجود دارد ولی یک بخش عمده کار تعیین میزان خسارت وارده، میزان اموال تلف شده یا میزان اختلاس است و اگر این کار صورت نگیرد نمی توان اموال را بازگشت داد. در واقع بررسی حساب‎ها و کارشناسی اموال از ید قوه قضائیه به تنهایی ساخته نیست و نیازمند همکاری فکری و عملی است.

معاون اول قوه قضائیه در پایان سخنان خود جزئیاتی از پرونده فساد 3 هزار میلیاردی را بیان کرد و گفت: زمانی که متهم دستگیر شد میزان بدهی باقیمانده 2855 میلیارد بود که کل این مبلغ به بیت المال برگشت و در کنار آن 643 میلیارد جزای نقدی دریافت شد. توجه داشته باشید که در پرونده‎هایی که در دست داریم، چندین معاون اول رئیس جمهور، مدیر، شهردار، آقازاده و ... محکوم شده‎اند و مراقب باشید دشمن آدرس غلط ندهد.

captcha