راهکار قرآنی مقابله با اشاعه «ویروس بدبینی» در جامعه/ نخبگان در شرایط جنگ اقتصادی تأثیرگذار باشند
کد خبر: 3744654
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۹
خطیب جمعه تهران تشریح کرد:

راهکار قرآنی مقابله با اشاعه «ویروس بدبینی» در جامعه/ نخبگان در شرایط جنگ اقتصادی تأثیرگذار باشند

گروه سیاسی ــ آیت‎الله امامی کاشانی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران، با اشاره به آیه 102 سوره توبه و تلاش قرآن کریم برای ایجاد امید،‌ اعتماد و اطمینان در جامعه گفت: در آیه 17 سوره اسرا نیز خداوند می‎فرماید: «چيزى را كه بدان علم ندارى دنبال مكن»؛ این اشاره قرآن برای حفظ جامعه و امت اسلامی است و لازم است به این نکات توجه داشت.

راهکار قرآنی مقابله با اشاعه «ویروس بدبینی» در جامعه/ نخبگان در شراط جنگ اقتصادی راهکار ارائه دهندبه گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا)،‌ آیت‎الله محمد امامی کاشانی، عضو مجلس خبرگان رهبری، امروز، 16 شهریورماه در خطبه  دوم نماز جمعه تهران با اشاره به تعبیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر «جنگ رسانه‏‎ای» گفت: جنگ رسانه‎ای یکی از مسائلی است که دشمن به وجود آورده برای اینکه در مردم اضطراب و التهاب ایجاد کند و مردم را از نظام جدا کند.

وی افزود: رئیس‎جمهور بی‎خرد آمریکا می‎گوید؛ «روزی که وارد کاخ سفید شدم گفتم تا چه قدر وقت می‎خواهیم تا خاورمیانه را تسخیر کنیم»؛ خاورمیانه هم تنها ایران نیست بلکه شامل کشورهای دیگر اسلامی می‎شود که به گونه‎ای به سراغ هر کدام می‎روند و تلاش می‎کنند آنها را تسخیر کنند اما همانطور که 40 سال است نتوانسته‎اند توطئه‎های خود را علیه ایران به تنیجه برسانند، در این توطئه نیز به جایی نخواهند رسید.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب در رابطه با مقابله با اشاعه ویروس بدبینی در جامعه و در میان مردم اظهار کرد: این کار رسانه‎هاست که امروز وارد جنگ با ایران شده‎اند تا جو را آلوده کنند؛ در رابطه با اقدامات قوای سه گانه فضاسازی می‎کنند تا این مطلب را القا کنند که باید با نظام جمهوری اسلامی خداحافظی کرد و آن را کنار گذاشت؛ دشمن امروز بر سر این مسئله در حال سرمایه‎گذاری است و تمام تلاشش این است که بتواند این افکار را در اذهان جا بیندازد.

وی تصریح کرد: امروز کارهای بسیار خوبی از سوی سه قوه انجام شده اما ممکن است در جایی مشکلی باشد که مشکل را باید با مطالعه و تلاش شبانه‎روزی و مدیریت قوی و انگیزه بالا رفع کرد.

خطیب جمعه تهران با اشاره به آیه 102 سوره توبه و تلاش قرآن کریم برای ایجاد امید،‌ اعتماد و اطمینان در جامعه گفت: در آیه 17 سوره اسرا نیز خداوند می‎فرماید «چيزى را كه بدان علم ندارى دنبال مكن»؛ این اشاره قرآن برای حفظ جامعه و امت اسلامی است و لازم است به این نکات توجه داشت.

وی ادامه داد: دشمن به دنبال فضاسازی است تا بدبینی را در جامعه گسترش دهد بنابراین باید کاری کنیم که ویروس بدبینی در جامعه کنار گذاشته شود.

آیت‎الله امامی کاشانی اظهار کرد: رئیس‎جمهور امریکا گفته «جمهوری اسلامی در ایران به خاطر اینکه مردم عملکرد دولت را مورد اعتراض قرار می دهند در حال سقوط است»؛ کسانی که احتکار و گران فروشی می کنند ببینند چگونه به کشور و نظام ضربه می‎زنند.

وی با تاکید بر ضرورت انتقاد از عملکرد مسئولان و ارائه راهکار برای رفع مشکلات گفت: انتقاد و نشان دادن را‎حل از سوی فرهیختگان، دانشگاهیان و کارشناسان در این بحران و جنگ اقتصادی دشمن علیه نظام جمهوری اسلامی یک این وظیفه است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نزدیک شدن به ایام عاشورای حسینی گفت: عاشورا در پیش است و بیایید از عاشورا درس ایثار و فداکاری بگیریم؛ باید همه تلاش و کوشش کنیم و اخلاص داشته باشیم و قوی باشیم و راهی که امام و رهبری پیش روی ما گذاشته‎اند را برویم چرا که این راه، تنها راهی است که باید برویم.

به گزارش ایکنا، آیت الله امامی کاشانی در خطبه اول نماز جمعه تهران ضمن توصیه نمازگزاران به رعایت تقوا، در مورد فساد و مفسد در قرآن کریم،‌ با اشاره به آیه 205 سوره بقره گفت: در این آیه آمده است «وَإِذَا تَوَلَّى سَعَى فِي الْأَرْضِ لِيُفْسِدَ فِيهَا وَيُهْلِكَ الْحَرْثَ وَالنَّسْلَ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الْفَسَادَ/ و چون برگردد [يا رياستى يابد] كوشش مى ‏كند كه در زمين فساد نمايد و كشت و نسل را نابود سازد و خداوند تباهكارى را دوست ندارد».

وی افزود: گرچه واژه «حرث» فقط به معنای کشاورزی است اما این مطلب به عنوان نمونه و نمادی از اقتصاد، تولید، صنعت و بالاخره سرمایه مادی و اموال جامعه است؛ «نسل» نیز به معنای فرزند یعنی ازدواج، تشکیل زندگی و آوردن فرزندان است؛ این دو اصل در جامعه است که افرادی می‎خواهند برای اینکه خودشان به جایی برسند بساطی که مربوط به جامعه است را از بین ببرند اما اینها کور خوانده‎اند؛ چرا که خداوند متعال فساد را دوست ندارد و فساد نمی تواند در زمین باقی بماند.

امام جمعه موقت تهران اظهار کرد: مرحوم طبرسی در مجمع البیان حدیثی ذیل این آیه بیان کرده که اشاره دارد مراد از «حرث» دین است و مفسدان می خواهند دین را از بین ببرند.

وی در مورد ارتباط دین با کشاورزی و تولید گفت: دین برای این است که جامعه حیات مادی داشته باشد؛ اگر هدف زندگی رسیدن به کمال است، بدون ماده و بدون دنیا و وسایل معیشت نمی‎تواند به هدف برسد و تحقق پیدا کند بنابراین اگر تولید و کشاورزی ضربه بخورد، دین ضربه خواهد خورد یعنی مردم دین را رها می‎کنند بنابراین اگر در جامعه کشاورزی و تولید از بین برود، دین از بین رفته است.

عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین ادامه داد: منظور از «نسل» نیز انسانیت است و فاسدان می‎خواهند تشکیل زندگی و فرزنددار شدن را از بین ببرند؛ وقتی که تولید، اقتصاد و اشتغال نباشد، تشکیل زندگی و ازدواج صورت نمی‌گیرد و اینجاست که نسل منقرض می شود و با انقراض و پایان نسل، انسانیت تباه می‌شود.

آیت‌الله امامی کاشانی با تاکید بر تلاش برای رفع مشکلات و مبارزه با مفسدان گفت: بخشی از این مشکلات به خاطر فضایی است که دشمن با عنوان «جنگ رسانه‌ای» آغاز کرده است، ولی در فضای دیگری افرادی در جامعه هستند که باید شناسایی شوند و به دست محکمه و دادگاه و دستگاه قضاییه برسند و محاکمه شوند و به سزای اعمالشان برسند.

وی با اشاره به اقدام برخی در گرانفروشی و احتکار کالا گفت: این گرانفروشی، بالابردن قیمت‌ها و احتکار کردن و امثال این خیانت‌ها، انسان را از بین می برد.

خطیب جمعه تهران به خانواده‌ها توصیه کرد، پدران و شوهرانشان که دست به گرانفروشی و احتکار کالا زده اند را نصیحت کنید چرا که پولی که به دست می‎آورند حرام است.‎

وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب خطاب به سران سه قوه برای کار شبانه‎روزی گفت: جلوگیری از احتکار، گرانفروشی و برطرف کردن مشکلات مردم با برنامه‎ریزی دقیق و مدیریت قوی و الهی وظیفه تمام قواست تا این کشور را در این تلاطم و ناآرامی به ساحل آرام و مطمئن برسانند.

captcha