چالش‌های اطلاع‌رسانی بررسی شد/ مدیریت شایعه؛ کارکرد مهم رسانه
کد خبر: 3744656
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۵
به میزبانی تهران؛

چالش‌های اطلاع‌رسانی بررسی شد/ مدیریت شایعه؛ کارکرد مهم رسانه

کانون خبرنگاران نبأ ــ گردهمایی دوره آموزشی «چالش های اطلاع رسانی مخاطرات و بحران ها در روابط عمومی و راهکارهای کاهش آن» از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور و با حضور رؤسای روابط عمومی ها استانها در شهر تهران برگزار شد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ گردهمایی دوره آموزشی «چالش های اطلاع رسانی مخاطرات و بحران ها در روابط عمومی و راهکارهای کاهش آن»، از 15 شهریورماه به مدت 2 روز از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور و با حضور روسای روابط عمومی ها ادارات استان‌ها در سالن اجتماعات این بنیاد به میزبانی شهر تهران برگزار شد.

مدیریت حادثه؛ با پیگیری، عملیات احیاء و بازسازی

گردهمایی دوره آموزشی تخصصی با تدریس «اکبر نصرالهی و پروانه پیشنمازی» اساتید کمیته اطلاع‌رسانی انجمن مخاطره‌شناسی ایران به مدت 48 ساعت برگزار و مطرح شد: مرحله پیش از بحران، مرحله پیش‌بینی، آمادگی و آموزش است، مرحله حین بحران در واقع کاهش خسارات، پاسخگویی و امدادرسانی است یعنی کمک کردن به مدیریت حادثه است و مرحله پس از بحران، پیگیری و عملیات احیاء، نوسازی و بازسازی است.

نقش کاهنده و افزاینده رسانه‌ها در بحران‌زایی و بحران‌زدایی

از سوی اساتید تخصصی موضوعات «رسانه‌های جمعی، ارتباطات ریسک، ارتباطات بحران» و«رسانه‌ها و فناوری‌های اطلاعاتی در خدمت کاهش خسارات بلایای طبیعی» آموزش داده شد و عنوان کرد: رسانه‌ها نقش بسیار زیادی در بحران‌زایی و بحران‌زدایی دارند، یعنی هم می‌توانند در بحران نقش کاهنده و هم نقش افزاینده داشته باشند. رسانه‌ها در بحران یک سری وظایف کلاسیک و تعریف شده دارند. اگر سه مرحله پیش، حین و بعد از بحران را در نظر بگیریم کاملا تصریح شده است که رسانه‌ها باید چه کاری انجام دهند.

مدیریت شایعه؛ کارکرد مهم رسانه

اساتید پژوهشکده مدیریت خطرپذیری و بحران در گردهمایی تخصصی روابط عمومی ادارات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استانها اشاره کردند: یکی از کارکردهای مهم رسانه در حین بحران این است که مدیریت شایعه کند، براساس فرمول «شایعه» که «آلپورت» ارائه داده است، اگر یک واقعه دربرگیری زیادی پیدا کند و درباره آن پدیده اطلاع‌رسانی کافی نشود زمینه شکل‌گیری شایعات بوجود می‌آید و طبیعی است که در همه بحران‌ها، پتانسل بروز شایعات وجود دارد، به این دلیل که در لحظات اولیه، هیچگونه اطلاعات جامعی درباره آن بحران نداریم اما وظیفه رسانه‌هاست که این شرایط را مدیریت کنند.

فضای مجازی؛ لازمه زندگی معاصر

پروانه پیشنمازی، دانش‌آموخته دکتری ارتباطات اجتماعی دانشگاه رودن روسیه و کارشناس پژوهشکده مدیریت خطرپذیری و بحران، در این گردهمایی گفت: برخی از خبرنگاران و رسانه‌ها بدلیل عدم آشنایی با شرایط و مدیریت بحران، با انتشار اخباری ناقص و یا هدفدار، آتش بحران را بیشتر می‌کنند، بنابراین روابط عمومی‌ها موظفند در نخستین لحظات وقوع بحران به تولید محتوا برای رسانه‌ها بپردازند.

ضرورت تهیه گزارشات منطقی و لحظه به لحظه در بحران‌ها و بلایای طبیعی

وی با بیان اینکه باید سطح سواد رسانه‌ای مردم و مسئولان بالا رود و نهادهای امدادرسان تجهیز شوند و بسترهای نرم‌افزاری آنها برای مواقع بحران آماده به کار و قوی شود، گفت: اکثر رسانه‌ها زمان وقوع بحران به سمت انتشار اخبار و گزارش‌های توصیفی و بُعد عاطفی می‌روند، وگرنه رسانه‌ای که بخواهد تخصصی در حوزه اطلاع‌رسانی بحران‌ها و بلایای طبیعی فعالیت کند باید به‌دنبال تهیه اخبار و گزارش‌های منطقی و مستند تصویری لحظه به لحظه باشد.

عدم صحت ارائه اطلاعات موجب گسترش شایعات می شود

عضو کمیته اطلاع‌رسانی انجمن مخاطره‌شناسی ایران با تأکید بر اینکه اگر روابط عمومی‌ها اخبار و اطلاعات صحیح در اختیار رسانه‌ها قرار ندهند، شایعات گسترش خواهد یافت، عنوان کرد: فضای مجازی یک فضایی رسانه‌ای جاری و ساری در بین اقشار مختلف جامعه است و هر شخصی، چه حرفه‌ای و چه غیرحرفه‌ای محتوا تولید می‌کند و باید بپذیریم فضای مجازی، لازمه زندگی معاصر است. نه تنها در کشور ما بلکه در همه جهان این اتفاق دارد صورت می‌گیرد و اطلاع رسانی توسط شهروند خبرنگار در حال گسترش است، بنابراین به جای انکار این واقعیت ما باید از پتانسیل‌های مثبت فضای مجازی استفاده کنیم.

یادآور می‌شود: پروانه پیشنمازی، دارای دکترای علوم ارتباطات – گرایش روزنامه‌نگاری از دانشگاه RUDN روسیه و سال‌ها سابقه فعالیت رسانه‌ای به‌عنوان خبرنگار و مدیرمسئول و ارائه و انتشار مقالات بسیار در رسانه‌های مختلف را در کارنامه خود دارد.

 

حامد فکوری
انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha