پایان گردهمایی دانشجویان مبلغ قرآنی /تشریح چگونگی شکل‌گیری گفتمان قرآنی
کد خبر: 3744668
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۹

پایان گردهمایی دانشجویان مبلغ قرآنی /تشریح چگونگی شکل‌گیری گفتمان قرآنی

گروه دانشگاه - نشست سه روزه مبلغان گفتمان قرآنی که با حضور فعالان قرآن و عترت دانشجویی از روز ۱۴ شهریورماه آغاز به کار کرده بود، امروز پایان یافت.

به گزارش خبرنگار ایکنا، سومین و آخرین روز از گردهمایی مبلغان گفتمان قرآنی که با حضور فعالان قرآن و عترت دانشجویی سراسر کشور طی سه روز در جریان بود، در نوبت صبح امروز برگزار و به کار خود پایان داد.
در آخرین روز‌ از این نشست سعید حسن زاده، دبیر دبیرخانه گفتمان قرآنی به بیان برخی فعالیت‌های صورت گرفته از سوی این دبیرخانه و اهداف آن پرداخت و گفت: یکی از کارهایی که در دبیرخانه گفتمان قرآنی طراحی شده است، تقویم‌ قرائت روزانه قرآن کریم است. اگر بخواهیم عنوان این تقویم را اصلاح کنیم باید بگوییم این یک تقویم قرآنی است که باید نسبت به مردم و استفاده‌ای که از آن می‌برند، عنوان آن را اصلاح کرد.
وی افزود: مهم‌ترین اتفاقی که این تقویم می‌تواند انجام دهد این است که به مثابه یک زیرساخت مورد استفاده قرار گیرد. همانگونه که گفته شد گفتمان قرآنی زیرساخت‌هایی لازم دارد که این تقویم یکی از این زیرساخت‌هاست.
وی با بیان اینکه در دسترس بودن یکی از ویژگی های زیرساخت‌ها هست، بیان کرد: تقویم بستری فراهم آورده است که براساس آن بسیاری برنامه ها تنظیم می شود. ما ظرفیت پدیده تقویم را درک نمی کنیم اما همین زیرساخت به تنهایی بسیار ارزشمند است. تقویم قرآنی کمک می‌کند تمام افرادی که فعالیت قرآنی دارند، در سطح وسیعی هماهنگ شوند.
حسن‌زاده با تأکید بر اینکه مسئله اصلی در فعالیت‌ها ایجاد هماهنگی ذهنی و عمومی است، گفت: چیزی که در پویش «من قرآنی هستم» دنبال می شود جا انداختن تقویم‌ قرآنی است. اینکه چگونه باید این تقویم چیده شود و چگونه با آن هماهنگ شویم جز حدسیات است و باید هیئت اندیشه ورز در مورد آن بحث کند، اما مسئله اصلی وجود تقویم است.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بیانات مقام معظم رهبری در مناسبت‌های مختلف اشاره و اظهار کرد: معظم له در بیانات خودشان در دیدارهای مختلف آیات متعددی را بیان و تفسیر می‌کنند که خود تغییر اجتماعی بسیار کاربردی ای می‌تواند باشد اما دسترسی زیادی به آن نداریم. چنین تفسیری می‌تواند به عنوان یک زیرساخت ما را در رسیدن به اهداف یاری کند.
وی در ادامه صحبت‌های خود در این نشست با طرح این سؤال که عملیات تقویم‌ چگونه می‌خواهد اتفاق بیفتد؟ گفت: شاید برخی بگویند کارکرد تقویم‌ را بین مردم و جامعه است در حالی که فعالیت دانشجویان در دانشگاه شکل می‌گیرد و این می‌تواند در فعالیت‌های قرآنی دانشجویان و دبیران کانون‌ها تعارضی به وجود آورد. در صورتی که این‌گونه نیست، در واقع دانشگاه پدیده‌ای است که ظرفیت تأثیرگذاری آن در بیرون بسیار بیشتر از داخل دانشگاه است. بنابراین فعالیت دبیران کانون‌ها بر این مدار باید باشد که ظرفیت دانشجویان با هدف تأثیرگذاری بر بیرون از دانشگاه به کار گرفته شود. یعنی بیشترین کارکرد و ظرفیت شما آموزش دادن است. در این آموزش‌ها دانشجویان باید به سمت فعالیت در بیرون از محیط دانشگاه سوق داده شوند، تجربه نیز نشان داده است که نشان دادن ضعف های بیرون و کار خواستن از دانشجو به مراتب راحت تر از آموزش دادن است. بنابراین حوزه فعالیت باید یارگیری از دانشگاه و حرکت به سمت بیرون باشد.
دبیر دبیرخانه گفتمان قرآنی با نقش تاکید بر اینکه به شدت در دایره ارتباط گیری و تعامل با دیگران ضعیف عمل شده است، تصریح کرد: تعامل داشتن زمینه را برای ارتباط گرفتن آغاز می‌کند و کمک می‌کند تا بیش از پیش اجتماعی شویم و اهداف را به پیش ببریم.
وی افزود: گام اول فعالیت در این زمینه دغدغه مند کردن افراد و مخاطبان است. ما باید ابتدا آنها را دغدغه مند کنیم تا با جان و دل در فعالیت‌ها حضور پیدا کنند. گام دوم نیز گسیل دادن فعالیت‌ها به سمت بیرون و‌ گام سوم نیز افزایش تجربه و تعامل است.
حسن‌زاده در ادامه صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه مستعدترین فضا برای گسترش تقویم قرآنی، آموزش و پرورش و مدارس است،گفت: اگر در این مسیر جایی از کار با شکست مواجه شدیم به این معنی است که بخشی از مسیر اشتباه بوده است. بنابراین قبل از هرکاری لایه‌بندی اهداف باید مدنظر قرار گیرد و تمهیداتی اندیشیده شود که موفقیت در کار نمود پیدا کند.
دبیر دبیرخانه گفتمان قرآنی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تشریح روش فعالیت و نیز شکل‌گیری گفتمان قرآنی اشاره و اظهار کرد: بر اساس منشور توسعه فرهنگ قرآنی کمیسیون‌هایی شکل گرفته است که یکی از آنها زیر مجموعه وزارت علوم است. گفتمان قرآنی ابتدا یک پروژه زیر مجموعه کمیسیون مورد اشاره بود، اما بعد از اینکه به لحاظ مالی مشکلاتی برای کمیسیون به وجود آمد، فعالیت گفتمان نیز تحت‌الشعاع قرار گرفت. ما بین دو راهی ادامه کار یا تعطیل شدن گیر افتاده بودیم که در نهایت راه سومی را انتخاب کردیم و فعالیت مستقل دبیرخانه را برگزیدیم. 

وی در پایان افزود: دبیرخانه در یک فضای جدید و با هزینه شروع به کار کرد. با برنامه ریزی جدید فعالیت خود را گسترش داد و‌ در ادامه موفق به راه‌اندازی موسسه «فلق» را ثبت کردیم. در ادامه نیز به دنبال یک مرکز مردمی و ثبت آن رفتیم تا جریانی شکل بگیرد که هدف اصلی آن جامعه عمل پوشاندن به سند بالادستی در فضای قرآنی باشد. نیت و اعتقاد ما این است که سند منشور توسعه فرهنگ قرآنی باید اجرایی شود و در این راه از ظرفیت دانشگاهی و مردمی می‌توان کمک‌های فراوانی گرفت.
یادآور می‌شود، در سومین نشست گردهمایی مبلغان گفتمان قرآنی که با حضور فعالان قرآن و عترت دانشجویی برگزار شد، مقرر شده بود تا طی سه روز مباحث متعددی همچون نقشه گفتمان سازی ادبیات منشور توسعه فرهنگ قرآنی، آموزش مهارت‌های تبلیغ مؤثر قرآن، ارائه طرح‌های تبلیغی گفتمان‌ساز و آماده‌سازی جهت گسترش پویش «من قرآنی‌ام» در سراسر کشور با حضور اساتید و کارشناسان این حوزه تشریح شود.

captcha