ساده‌ترین راه شناخت معارف، رعایت آداب است/ کمبود مجالس تفسیر قرآن در کشور
کد خبر: 3744745
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۶
صابری‌نسب:

ساده‌ترین راه شناخت معارف، رعایت آداب است/ کمبود مجالس تفسیر قرآن در کشور

گروه فعالیت‌های قرآنی - پیشکسوت و چهره برتر قرآنی کشور با تأکید بر اینکه قبل از ورود به قرآن باید فضای معارفی را بشناسیم و بعد وارد شویم، اظهار کرد: ساده‌ترین راه شناخت معارف، رعایت آداب است.

ساده‌ترین راه شناخت معارف قرآنی، رعایت آداب است/ کمبود مجالس تفسیر قرآن در کشور

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، دوشنبه‌های قرآنی از سلسله برنامه‌های معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان مرکزی با دعوت از اساتید حوزه و دانشگاه، جهت برگزاری جلسات تفسیر قرآن کریم و نهج‌البلاغه به منظور بهره‌مندی همکاران، در محل خبرگزاری ایکنا شعبه مرکزی برگزار می‌شود. حبیب‌الله صابری‌نسب، استاد و چهره قرآنی کشور با حضور در تحریریه ایکنا گفت: مباحث مربوط به آیات و مباحث معارفی بسیار گسترده است و خیلی از بزرگان در این حوزه فعالیت داشتند و همه معتقدیم هر فردی هر کاری که از دستش بر می‌آید، باید انجام دهد.

انتقال مفاهیم قرآن کریم با زبان ساده به مردم
وی تصریح کرد: اساتید به ویژه اساتید قرآنی در نظر داشته باشند هرچه راحت‌تر صحبت کنند بهتر و ساده‌تر است و هرچه ساده‌تر بنویسند که مردم متوجه شوند علمی‌تر است. کارها باید به‌روز و کاربردی شود تا منشأ اثر در خود و محیط اطراف باشد.
صابری‌نسب با اشاره به اینکه تعداد آیات قرآن طبق عدد کوفی 6236 یا 6238 آیه است، ادامه داد: پرداختن به این موضوع از مباحث علوم قرآنی است که منسوب به علی(ع) است، اختلاف در اصل نیست اختلاف در نوع شمارش آیات هنگام وقف و ابتداءهاست که پیامبر(ص) مکث می‌کردند و نفس می‌کشیدند و این شماره‌ها را قرار می‌دادند. شمارش آیات قرآن توقیفی نیست بلکه همچون اعراب قرآن اجتهادی است.

خلوص؛ شرط ورود به بطن قرآن
این استاد قرآنی بیان کرد: 77807 کلمه قرآن تک‌به‌تک نمای ظاهری دارند که در حدیث آمده است؛ «إنَّ لِلقُرآنِ ظَهراً وبَطناً، ولِبَطنِهِ بَطنٌ إلی سَبعَةِ أبطُنٍ» برخی از علما قرآن را دارای 7بطن و برخی دیگر 70 بطن می‌دانند. متون قرآن نیاز به علم، درایت، فهم و خوب مطالعه کردن، خوب شاگردی کردن و به اضافه اخلاص دارد.

ظهر قرآن معنایی است که از ظاهر به دست آمده
صابری‌نسب تصریح کرد: علامه طباطبائی(ره) در تفسیر المیزان آورده است ظهر قرآن معنایی است که از ظاهر به دست آمده و بطن قرآن زیر ظاهر پنهان شده است. فضیل‌بن‌یسار به نقل از امام باقر(ع) می‌گوید: از امام درباره این روایت که می‌فرماید: «مَا فِي اَلْقُرْآنِ آيَةٌ إِلاَّ وَ لَهَا ظَهْرٌ وَ بَطْنٌ، وَ مَا فِيهِ حَرْفٌ إِلاَّ وَ لَهُ حَدٌّ، وَ لِكُلِّ حَدٍّ مَطْلَعٌ». مَا يَعْنِي بِقَوْلِهِ: «لَهَا ظَهْرٌ وَ بَطْنٌ؟». فَقَالَ: «ظَهْرُهُ [تَنْزِيلُهُ]، وَ بَطْنُهُ تَأْوِيلُهُ، مِنْهُ مَا مَضَى، وَ مِنْهُ مَا لَمْ يَكُنْ بَعْدُ، يَجْرِي كَمَا تَجْرِي اَلشَّمْسُ وَ اَلْقَمَرُ، كُلَّمَا جَاءَ مِنْهُ شَيْءٌ وَقَعَ، قَالَ اَللَّهُ تَعَالَى: وَ مٰا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلاَّ اَللّٰهُ وَ اَلرّٰاسِخُونَ فِي اَلْعِلْمِ نَحْنُ نَعْلَمُهُ» پرسیدم: منظور از اینکه قرآن ظَهْر و بطنی دارد چیست؟ حضرت فرمود: ظَهْرِ آن، تنزیل آن است و تأویل آن، بطن آن است.

مراد خداوند از «الراسخون فی العلم»؛ اهل‌بیت(ع) است
وی به آیه 7«آل‌عمران» که می‌فرماید؛ «وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ» استناد کرد و گفت: شیخ صدوق در عیون اخبار الرضا(ع) آورده است مراد از وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ، ائمه(ع) هستند. قبل از باء بسم‌الله دریایی از حرف وجود دارد که برای پرداختن به آنان باید تخصصی و فنی صحبت کرد.
چهره برتر قرآنی کشور اظهار کرد: از 124هزار پیغمبر تنها نام 26 تن از آنان در قرآن ذکر شده است و دلیل ذکر تنها نام 5 کتاب آسمانی تورات، انجیل، صحف، زبور و قرآن این است که عصاره همه کتب الهی در قرآن آمده است. از باء بسم الله تا سین سوره ناس هیچ اشکالی در تلاوت‌ها وجود ندارد البته اختلاف قرائت‌ها وجود دارد که با فن و فنون رفع می‌شود.

اختلاف قرائت‌ها ناشی از افراد و قبیله‌هاست
صابری‌نسب ادامه داد: امام باقر(ع) می‌فرماید؛ «قرآن واحد است و از نزد خداوند واحد نازل شده است»؛ بنابراین اختلاف قرائت‌ها از خود افراد و قبیله‌هاست، قرآن بر 7 حرف یا همان لهجه‌های گوناگون اعراب همچون قریش، هزیل، ثقیف، هوازن، كنانه، تمیم و یمن وارد شده است. وجود لهجه‌های گوناگون بدین معناست كه با توجه به لهجه‌های گوناگون عرب جهت تسهیل، خداوند آنان را ملزم نداشته است به لهجه قریش كه پیامبر(ص) از آن قبیله بود که قرآن را قرائت كنند.
وی با تأکید بر اینکه قبل از ورود به قرآن فضای معارفی را بشناسیم و بعد وارد شویم، اظهار کرد: ساده‌ترین راه شناخت معارف رعایت آداب است. علوم بالقرآن و فی‌القرآن هستند و دریایی از مطالب، بیش از 3 هزار دوره تفسیر از صدر اسلام تاکنون نوشته شده است که 2 هزار دوره تفسیر موجود است. علامه در المیزان بیان کرده است که هر دو سال یک بار باید تفسیری به روز نگارش شود. در دانش قرآنی لازم است شناخت معارف را افزایش دهیم.
صابری‌نسب خاطرنشان کرد: 300 دانش قبل از ورود به قرآن وجود دارد، سیوطی در کتاب «الاتقان فی علوم القرآن»به 80 دانش اشاره کرده است.

مجالس تفسیری و محتوایی قرآن در کشور کم است
وی اضافه کرد: مجالس تفسیری و محتوایی قرآن در کشور کم است. نهضت تفسیری در کشور راه‌اندازی نشده است، باید به قرن 4 دوران رنسانس اسلامی بازگردیم، سید شریف می‌گوید، وقتی در کرخ محله‌ای از توابع بغداد راه می‌رفتم مردم کوچه و بازار 500 خطبه نهج‌البلاغه را حفظ بودند، حال بعد از گذشت این همه سال دانشجویان ما روخوانی قرآن را اشراف ندارند و این نشان از کم‌کاری ماست. گاهی نیز برخی از افراد به ظاهر قرآن را بدون اشتباه تلاوت می‌کنند اما از باطن آن چیزی نمی‌دانند.
پیشکسوت قرآنی استان مرکزی در پایان به گلایه کربلایی کاظم ساروقی مبنی بر اینکه افراد فقط از ظاهر قرآن سؤال می‌کنند نه از باطن آن اشاره کرد و افزود: کربلایی کاظم مانند بسیاری از بزرگان دین و علمای حاذق به بطون قرآن راه یافته بود. سوره حمد عصاره 104 کتاب است، امام راحل فرمودند قرآن سفره‌ای است که خدا در مسیر بشریت قرار داده هرکس بنا به معرفت خود از آن استفاده می‌کند.
انتهای پیام

captcha