۳۵ بنای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد مرمت شد
کد خبر: 3744761
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۶

۳۵ بنای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد مرمت شد

گروه اجتماعی ــ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۳۵ بنای تاریخی این استان از سال ۱۳۹۲ تاکنون با ۲۰ میلیارد و ۳۶۰ میلیون ریال مرمت و ساماندهی شده است.

35 بنای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد مرمت شد

به گزارش ایکنا از کهگیلویه و بویراحمد، به نقل از ایرنا، محمود باقری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد روز گذشته، 16 شهریورماه اظهار کرد: از این تعداد 16 بنای تاریخی استان با اعتبارهفت میلیارد و 300 میلیون ریال در سال 1396 مرمت شده است.
وی بیان کرد: محوطه امامزاده علی(ع)، کاروان سرا و حمام کهیار و قلعه عزیزی از مهمترین بناهای تاریخی مرمت شده در پنج سال گذشته بوده که ساماندهی آنها تکمیل شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: عملیات مرمت 12 اثر تاریخی در شهرستان‌های کهگیلویه و چرام، باشت و دنا هم اکنون در حال اجراست.
باقری بیان کرد: ساماندهی بافت تاریخی دهدشت با 2 میلیارد ریال اعتبار مهمترین این طرح‌هاست. شهر تاریخی دهدشت که در اسناد تاریخی بلاد شاپور نام دارد به عنوان بزرگترین بنای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود.
بافت قدیمی دهدشت در گذشته دور با 45 هکتار وسعت یکی از بزرگترین بافت‌های تاریخی کشور محسوب می‌شد و در سال 1364 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت تاریخی رسید. بافت تاریخی دهدشت شامل 2 هزار خانه، سه مسجد، سه حمام، هفت امامزاده، کاروانسرا و بازار بزرگ است.
در ضلع غربی بافت تاریخی دهدشت کاروانسرایی به‌جا مانده از عصر طلایی صفویه وجود دارد. 0این بنا دارای 37 حجره و 30 ایوان در جلوی حجره‌ها بوده که دور تا دور حیاط بنا شده‌اند.
چهار ایوان بزرگ در چهار گوشه آن به شکل متقارن وجود دارد که هر ایوان به سه یا چهار حجره راه دارد و این کاروانسرا محل بیتوته بازرگانان آن روزگار بوده است.
پل تاریخی بریم، قلعه چرام و پل پاتاوه از دیگر بناهای تاریخی در دست مرمت است.
وی عنوان کرد: مرمت 12 بنای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد با پنج میلیارد و 800 میلیون ریال اعتبار با مشارکت بخش خصوصی اجرا می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اهمیت بناهای تاریخی به عنوان میراث ارزشمند گذشته که می‌تواند باعث جذب هزاران گردشگر و رونق اقتصادی شود، ابرازکرد: حفاظت از بناهای تاریخی در اولویت برنامه‌های دولت دوازدهم است.
باقری تصریح کرد: 500 بنای تاریخی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که برای مرمت آنان سالیانه حداقل 60 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
وی افزود: تاکنون 731 اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی این استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد:61 آسیاب، 50 خانه تاریخی،40 قلعه،40 آب انبار،23 بقعه متبرکه، 19 گورستان، 17 استودان، 13 پل، 13 بافت تاریخی، پنج حمام، پنج مسجد و سه کاروانسرای این استان در فهرست آثار ملی قرار دارد.
باقری عنوان کرد: ثبت ملی و گرفتن اعتبار برای مرمت و تعیین حریم پیشگیری از تعرض سودجویان از دیگر برنامه‌های میراث فرهنگی برای صیانت از بناهای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد است.
وی اظهار کرد: نقوش برجسته تنگ سولک در بهمئی، آثار سنگی چین لوداب، شهر سنگی دلی یاسیر کهگیلویه، قلعه کی نصیر بهادر بویراحمد، قلعه رئیسی کهگیلویه و دو گور دو پا در باشت از جمله بناهای تاریخی مهم ثبت ملی شده این استان است.
یادآور می‌شود، کهگیلویه و بویراحمد در دوره‌های تاریخی مختلف با نام‌هایی مانند بلاد شاپور، جبال گیلویه و کهگیلویه شناخته می‌شد.
انتهای پیام

captcha