نرخ دلار و بازار محرم!
کد خبر: 3744827
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۳
ایکنا خوزستان گزارش می‎‌دهد؛

نرخ دلار و بازار محرم!

گروه اجتماعی ـ با افزایش نرخ دلار و هماهنگ با آن بالارفتن قیمت اجناس در بازار، لوازم مورد نیاز مردم و هیئات مذهبی هم از این قضیه مستثنی نیستند و آنها هم دچار این موضوع شده‌اند تا جایی که برخی توانایی خرید آنچنانی ندارند.

نرخ دلار و بازار محرم!
به گزارش ایکنا از خوزستان، با آغاز ماه محرم تکاپوی هیئات مذهبی برای تأمین لوازم برگزاری عزاداری دهه نخست این ماه آغاز می‌شود. امسال با توجه به شرایط اقتصادی و افزایش قابل توجه قیمت‌ها بازار خرید و فروش لوازم موردنیاز در تکایا، موکب‌ها و هیئت‌ها هم با نوسان مواجه شده است.
بازار کاوه اهواز هر ساله شاهد خرید و فروش این اجناس متناسب با ماه عزاداری امام حسین(ع) است. همچنین نمایشگاه «شمیم حسینی» که به مدت یک هفته در محل نمایشگاه بین‌المللی اهواز برای تأمین ملزومات هیئات مذهبی برپا شد هم با این تغییر قیمت‌ها مواجه بود. خریداران در بازار کاوه به چند دسته تقسیم می‌شوند؛ افرادی که از شهرهای دیگر برای خرید لوازم موردنیاز به اهواز می‌آیند تا در شهر خود آنها را به فروش برسانند. افرادی که تکیه یا موکب دارند و به طور مستقیم بدون واسطه در بازار به خرید مایحتاج خود می‌پردازند و فروشندگانی که لوازم موردنیاز را از بازار تهران خریداری می‌کنند.

متن زیر گفت‌وگوی خبرنگار ایکنا با چند خریدار و فروشنده لوازم موردنیاز هیئات مذهبی در ماه محرم است

فردی که از ماهشهر برای خرید لوازم موردنیاز به اهواز آمده تا در بندر ماهشهر به فروش برساند، درباره آسانی خرید و همچنین تغییر قیمت‌ها گفت: قیمت‌های اهواز نسبت به تهران بهتر است. ما هم با تهران و بازار آن آشنایی نداریم. به خاطر همین می‌آییم اهواز و از همین جا خرید می‌کنیم.

چون تولیدی‌های تهران قیمت‌های خود را بالا برده‌اند، قیمت‌های اهواز هم افزایش داشته است
وی ادامه داد: چون تولیدی‌های تهران قیمت‌های خود را بالا برده‌اند، قیمت‌های اهواز هم افزایش داشته است. مثلاً پیراهنی که من پارسال می‌خریدم 9500 تومان امسال 14500 تومان خریدم. پارسال طبل کوچک برای بچه‌ها 3200 تومان بود، امسال 5500 شده است. اما با چانه زدن من 5000 هزار تومان خریدم. اهواز چون به شهر ما نزدیک است و نمی‌خواهیم کرایه بار بدهیم، قیمت‌ها نسبت به تهران پایمان ارزان‌تر می‌افتد. نمی‌توانیم قیمت‌ها را هم افزایش دهیم چون مشتری‌هایمان هم کم می‌شود. مثلاً پارسال پرچم 1300 تومان بود،‌ امسال دو هزار تومان شد. ما مشتری‌های هر ساله داریم که می‌آیند و پرچم می‌خرند اما به حساب این قیمت‌ها نمی‌دانم امسال هم فروش داریم یا نه؟

دنبال جایی می‌گردیم که پرچم دست دوم داشته باشد
دو جوان که در 20 روز اول ماه محرم تکیه می‌زنند و موکب برپا می‌کنند، برای خرید لوازم موردنیازشان به بازار کاوه آمده بودند. درباره وضعیت بازار گفتند: همه اجناسی که می‌خواهیم در اهواز پیدا می‌شود اما گران است. پارسال گلاب‌پاش 50 هزار تومان بود، امسال صدهزار تومان شده است. حتی نمی‌توانیم پرچم هم بخریم. دنبال جایی می‌گردیم که پرچم دست دوم داشته باشد. شاید هم یک پارچه سیاه ساده بخریم و از آن استفاده کنیم. همه هزینه‌های تکیه شخصی است. همه پولمان را باید فقط بدهیم پرچم بخریم. هر کجا هم می‌رویم می‌گویند دلار بالا رفته است.

نرخ دلار و بازار محرم!
از روستاهای اطراف اهواز برای خرید لوازم موردنیاز به بازار کاوه آمده بود. دنبال حمایل حضرت عباس(ع) می‌گشت. از او درباره قیمت‌ها پرسیدم، گفت: همین حمایل پارسال 80 هزار تومان بود، امسال 350 هزار تومان شده است. توانایی خرید نداریم. وقتی می‌بینیم اینقدر گران است نمی‌توانم بخرم. می‌خواستم علم حضرت عباس(ع) روی زمین نماند که متأسفانه با این قیمت‌ها زمین می‌ماند. همه ما کارگر و کارگرزاده‌ایم. توانایی خرید آنچنانی نداریم.

نرخ دلار و بازار محرم!

این موضوع نه تنها درباره لوازم مورد نیاز عزاداری بلکه در موضوع تهیه مواد غذایی هم مصداق دارد چراکه با بالارفتن نرخ مواد غذایی همچون برنج و گوشت مشخص نیست امسال آنانی که نذر دارند وضعشان به چه صورت پیش می‌رود. البته واقعا ارتباط افزایش قیمت حمایل حضرت عباس(ع) یا سنج و دمام چیست؟

امسال استقبال شرکت‌ها از برگزاری نمایشگاه مانند سال‌های گذشته نبود
پیش از این هم در گفت‌وگوی ایکنا با رئیس اداره تبلیغات اسلامی اهواز گفته شد که امسال استقبال شرکت‌ها از برگزاری نمایشگاه مانند سال‌های گذشته نبود، با توجه به شرایط اقتصادی 26 شرکت برای حضور در نمایشگاه اعلام آمادگی کردند که اغلب از درون استان هستند. در سال‌های گذشته بیشتر شرکت‌ها از تهران و مشهد در نمایشگاه حضور می‌یافتند که مثل اینکه به دلایل اقتصادی در نمایشگاه حاضر نشدند.
با توجه به آنکه بسیاری از مردم در طول سال برای تامین مایحتاج مورد نیاز برپایی عزاداری حسینی اقدام به پس‌انداز می‌کنند و این پس‌انداز براساس نرخ‌های سال گذشته بوده امسال با افزایش چشمگیر قیمت‌ها به مشکل برمی‌خوردند و شاید امسال نتوانیم آنچنان شاهد عزاداری باشکوهی باشیم. بیشتر آنچه که از عزاداری‌ها در شهرها و محله‌ها دیده می‌شود خودجوش و مردمی است که شیعیان برای دلشان و در ارادت به امامشان انجام می‌دهند اما اگر نتوانند آنچنان که بر دل دارند این عرض ارادت را به جا بیاورند موجب شرمساری‌شان می‌شود.
مردم مناطق محروم به‌دلیل این گرانی‌های اخیر به‌شدت در فشار هستند و نیاز است که دولت در راستای ساماندهی این وضعیت کنونی، ورود جدی کند.

انتهای پیام

captcha