ارتقای علمی حوزه های علمیه باید در اولویت باشد/ نیاز مردم، محور برنامه های حوزه شود
کد خبر: 3744862
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶

ارتقای علمی حوزه های علمیه باید در اولویت باشد/ نیاز مردم، محور برنامه های حوزه شود

در جوامع مختلف، نهادهای گوناگونی در جامعه پذیر کردن افراد، ایفای نقش می کنند. در ایران نیز نهاد روحانیت، مهم ترین نهادی است که در این راستا محور فعالیت است. نهاد مذهب و به تبع آن، علما از گذشته های دور در ایران، نقش ویژه ای را ایفا می کرد، تا جایی که به اعتقاد عده زیادی، آنچه که انسجام جامعه را حفظ می کند، روحانیت (اسلام) است. تاریخ معاصر ایران، دارای تجربه های نو و تازه ای در زمینه های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است که دگرگونی های شگرفی در پی داشته است. تحلیل و بررسی هریک از این دگرگونیها و تغییر و تحولات، بدون نگاه ویژه به نقش روحانیت در این تحولات، عملی بیهوده است.

به گزارش ایکنا؛ شفقنا نوشت: سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه چند روزی است آغاز شده است ونظر به انتقادهای برخی و انتظاراتی که جامعه از حوزه های علمیه دارد،این پرسش پیش می آید که آیا حوزه های علمیه در سال تحصیلی جدید خود، چه رویکردی خواهد داشت؟

خبرنگارشفقنا می گوید: در روزهای باقی مانده تا ماه محرم و آغاز تبلیغ، سری به مدارس فیضیه، آیت الله گلپایگانی و آیت الله بروجردی زدم؛ طلاب سطوح عالی که آنها را عمامه هایشان می شد شناخت، مشغول تهیه وسایل سفر بودند، به سراغ یکی از آنها رفتم و سراغی از حال و هوای حوزه در سال جدید گرفتم، به سردی جواب سلام را داد و در حالی که می خواست بفهماند وقت گپ و گفت وگو ندارد، به ساک نیمه باز خود اشاره و عذرخواهی کرد.

از مدرسه بیرون آمده و به سمت حرم رفتم در راه به طلبه ای برخوردم که هنوز ملبس نشده بود، خودم را معرفی کردم و سئوالم را مطرح کردم، همینکه فهمید خبرنگار هستم، عذرخواهی کرد و حاضر به شرکت در گفت وگو نشد. با این همه دست از تلاش نکشیدم و به تلاشم ادامه دادم و با تنی چند از طلاب به گفت وگو نشستم که متن گفت وگوی آنها را در ادامه می خوانید:

متون درسی نیاز به بازنگری جدی دارد

حجت الاسلام مجتبی ضمیری که خود را اهل تهران معرفی می کند، معتقد است: حوزه در بسیاری موارد رشد خوبی داشته است اما انتظار از حوزه همان چیزی است که رهبری در سال ۸۹ در حوزه فرمودند که باید تمهیدات ویژه ای برای درس خواندن طلاب در نظر گرفته شود.

او کاهش طول دوره تحصیلی طلاب و پیشرفته تر شدن متون درسی را از مسائلی عنوان کرد که باید مدیران حوزه برای آن تمهیداتی بیاندیشند.

این طلبه حوزه علمیه تهران با اشاره به رشد تکنولوژی و اینکه امکانات و مهارت ها هم در حوزه باید رشد پیدا کند، خاطرنشان کرد: متآسفانه هنوز در خیلی از مدارس، طلاب همان دروس قدیمی را می خوانند که این نیاز به یک بازنگری جدی دارد.

او تصریح کرد: حوزه باید در اعزام طلاب به همه نقاط کشور و حتی دنیا اهتمام ویژه ای داشته باشد در حالی که امروز شاهد تمرکز طلاب در قم هستیم.

این طلبه گفت: امروز کعبه آمال طلاب، مرجعیت و تدریس است که این درست نیست و برنامه تربیتی حوزه های علمیه باید به سمتی برود که طلاب وظیفه اساسی و آن چشم اندازشان این باشد که به درد نظام، انقلاب و اسلام بخورند و پاسخگوی نیازهای روز دنیا باشند حال در هر مقامی که قرار دارند.

 در دروس حوزه توجه بیشتری به روایات شود

حجت  الاسلام سید رضا رحمتی نیز ابراز داشت: به نظر من یکی از ضعف هایی که امروز وجود دارد حضور و غیاب درس های اخلاق روز چهارشنبه حوزه است.

او ادامه داد: چه در قم و چه در شهرستان ها متأسفانه درس های اخلاق حوزه که از اساسی ترین درس ها است و روی فرهنگ و معنویت طلاب بسیار تأثیر می گذارد حضور و غیابی صورت نمی گیرد در حالی که سابق بر این، اینگونه نبوده است.

رحمتی با بیان اینکه سیستم حضور و غیاب در درس های فقه و اصول در حوزه نیز جای اشکال دارد اما به نحوی قابل توجیه است، گفت: در خصوص درس اخلاق نمی توان توجیهی داشت که حضور و غیاب انجام بگیرد.

او بیان کرد: ضعف دیگری که در درس های حوزه وجود دارد و جای آن خالی است و مسؤلین حوزوی باید به آن توجه نمایند دور شدن از روایات اهل بیت(ع) است.

این طلبه حوزه علمیه قم افزود: همین قال الصادق(ع) و قال الباقر(ع) ها هستند که انسان سازند و طلبه مدام باید با آنها سرو کار داشته باشد چرا که در عرصه هستی کسی همپای امامان ما نیستند که بتوانند انسان سازی داشته باشند لذا باید به این نکته در حوزه توجه شود.

نیاز مردم، محور برنامه های حوزه شود

حجت الاسلام علی شاهسواری نیز از دیگر طلاب حوزه علمیه قم مطرح کرد: خلأیی که امروز در حوزه وجود دارد این است که به گونه ای برنامه ریزی شده که آنگونه که باید به نیاز طلبه و جامعه توجه نشده است.

او توضیح داد: برنامه حوزه به گونه ای است که بعد از ۱۰ سال اگر یک طلبه قوی کار نکرده باشد و استعداد چندانی هم نداشته باشد وقتی وارد جامعه می شود نه حداقل نیاز خود را می تواند تأمین کند نه نیاز جامعه را.

این طلبه جوان با بیان اینکه حوزه نیاز به یک تحول اساسی دارد، گفت: باید مسؤلین حوزه از همان سال های اول مهارت هایی که برای یک طلبه ضروری است و مردم نیز توقع دارند را در برنامه ها بگنجانند مثلا به جای اینکه هفته ای هفت روز ادبیات بخوانیم یک روز را اختصاص دهند به مهارت طلبگی و هر سال یک مهارتی چون قرائت قرآن، ادبیات کاربردی که بتوان با آن روایات بخوانند، روضه خوانی و روش های سخنرانی را آموزش دهند.

او با بیان اینکه اگر نیاز مردم، محور حوزه شود و طلبه ها این  نیازها را برطرف کردند، آنگاه مورد استقبال جامعه قرار می گیرند، ابراز داشت: به جای ادبیات  غیر کاربردی، فقه و اصولی که زمان بر است و در مکاسب و کفایه ای که ما را مشغول ضمیر ها بیندازند، هفته ای یک جلسه اینها را تعطیل کنند و مهارت هایی که نیاز طلبه و جامعه است چون مهارت پاسخگویی به شبهات و فضای مجازی را آموزش دهند.

شاهسواری با اشاره به اینکه احکام در حوزه تعطیل است و مسؤلین باید به خودشان بیایند بر تحول در حوزه تأکید کرد و افزود: در مجموع باید طبق نیازهای طلبه و نیاز جامعه برنامه ریزی کنند و هفته ای یک جلسه از درس های اضافی و ذهن پر کن بزنند و به طلبه مهارت بدهند تا طلبه ها که بعد از فارع التحصیلی ۹۰ درصدشان مجتهد نمی شوند، بتوانند به درد جامعه بخورند و مفید واقع شوند.

 با استفاده از اساتید برجسته اخلاق به اعتلای اخلاق حوزویان کمک شود

حجت الاسلام محمد ظهرابی از طلاب جوان قم اظهار داشت: خوب است تا هر ساله از طلاب به وسیله مرکزهای تخصصی روانشناسی تست های آی کیو و استعداد یابی گرفته تا مشخص شود که آن طلبه در چه بخشی توانایی و استعداد دارد و متناسب با آن برنامه ریزی نمایند.

او با بیان کرد: ارتقای علمی حوزه های علمیه باید در اولویت باشد به نحوی که در مقطع مقدمات با طی یک برنامه مدون با  کلیات آشنا و به حداقل دو زبان غیر از فارسی مسلط شده و در سطوح عالی به صورت تخصصی به علم آموزی بپردازند.

این طلبه جوان افزود: به وسیله فیلترهای کاملا تخصصی از طلابی که تخصصی ندارند به وسیله کارگاه های تخصصی آموزش داده شود و در دیگر شهرها به کار گیری شوند.

او تصریح کرد: نباید بی اخلاقی یک طلبه را به حساب همه طلبه ها گذاشت بلکه باید با استفاده از اساتید برجسته اخلاق به اعتلای اخلاق حوزویان کمک شود.

 مسؤلین و اساتید حوزه به فضای انقلابی گری در حوزه علمیه توجه داشته باشند

حجت الاسلام محسن شریعت پناه اظهار داشت: باید بیشترین زمان تحصیل را برای طلاب در نظر گرفت چرا که متأسفانه یکی از آفت های حوزه های علمیه همین تعطیلی های زیاد است که باعث رکود در حوزه شده است و انتقادهای زیادی در این خصوص به حوزه وارد آمده.

او گفت: مدیران، مسؤلین و اساتید حوزه به فضای انقلابی گری در حوزه علمیه  توجه داشته باشند و فقط به تحصیلات توجه نکنند به عبارتی همه هم و غمشان فقه و اصول نباشد چون دنیای کنونی و کشور ما نیاز عمده اش انقلابی گری است.

این فارغ التحصیل حوزه علمیه قم عنوان کرد: یکی از اقداماتی که خوب است صورت بگیرد این است که اساتید از تجربیات دوران طلبگی خود در درس ها برای طلاب بگویند چون که طلاب زیر فشار اقتصادی هستند و سختی هایی که به آنها وارد می شود گاهی موجب دلسرد شدن آنها از فضای طلبگی می شود که این سختی هایی که اساتید، بزرگان و مراجع ما در مسیر طلبگی کشیدند می تواند در این امر کمک کند.

او ادامه داد: به بحث معیشت طلبه ها توجه بیشتری شود که یک بخش آن افزایش شهریه ها است گرچه طلبه باید زاهد باشد و اهل دنیا نباشد اما هزینه های سنگین امروز خانواده های طلبه ها را با مشکل مواجه کرده که شهریه کنونی پاسخگوی آنها نیست.

 برنامه هایی برای ارتقا ابعاد مختلف علمی، اخلاقی و معرفتی طلاب برگزار شود

محمود خورشیدی از افرادی که تازه وارد وادی طلبگی شده است، اظهار داشت: در مدرسه ای که ما تحصیل می کنیم برنامه های بسیارخوبی برای ارتقاء اخلاقی و معنوی طلاب برگزار می شود.

او گفت: یکی از ویژگی های مدرسه علمیه علوی همین موضوع است که برای هر پایه تحصیلی مربیانی را قرار داده اند که متناسب با نیاز و استعداد طلبه برنامه هایی را برای ارتقای بعد اخلاقی، معنوی و علمی آنها برگزار می کنند و خوب است تا مدارس دیگر نیز به این صورت باشند.

محمد خورشیدی با بیان اینکه باید شاهد اجرای بیشتر برنامه هایی در جهت ارتقای اخلاقی و معرفتی طلاب در مدارس و مراکز حوزوی باشیم، افزود: علاوه بر این، ارتقای برنامه های درسی مدارس نیز از ضروریات است که مدیران حوزه باید به آن توجه داشته باشند.

او تصریح کرد: وقتی طلاب از نظر ابعاد مختلف رشد پیدا کنند آنگاه می توانند در مسیر رسیدگی به نیازهای جامعه و مطالباتی که مردم از آنها دارند حرکت کنند.

انتهای پیام

captcha