فرمول رستگاری در قرآن چیست
کد خبر: 3744884
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۱

فرمول رستگاری در قرآن چیست

گروه معارف ــ مدیر اجرایی فصلنامه پژوهش‌های قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: براساس آیه شریفه «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا» فرمول رستگاری در قرآن تزکیه نفس است.

فرمول رستگاری در قرآن چیستحجت‌الاسلام سیدموسی صدر، استاد حوزه و مدیر اجرایی فصلنامه پژوهش‌های قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص فاکتور‌های اخلاق و تربیت در قرآن، اظهار کرد: نقش اخلاق در زندگی و رفتار انسان نقش پررنگی است تا جایی که در قرآن به باور‌ها تأکید ویژه‌ای شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین شاکله‌های سبک زندگی انسان باطن است، ادامه داد: هر انسانی براساس شاکله باطنی خود رفتار می‌کند و در این بخش سبک زندگی که ریشه آن به باورها، ملکات و رذائل نفسانی بر می‌گردد مطرح می‌شود.
مدیر اجرایی فصلنامه پژوهش‌های قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی عنوان کرد: از آنجا که باطن هر فرد روی زندگی وی تأثیر فراوان دارد؛ لذا قرآن به خودسازی تأکید فراوان کرده است، چرا که برای سامان یافتن زندگی باید سبک زندگی الهی در جامعه ایجاد شود و نقطه آغاز آن تربیت و پرورش فضائل اخلاق است.

اخلاق؛ موضوع یک سوم آیات قرآن
وی با بیان اینکه یک سوم از آیات قرآن کریم در خصوص موضوعات اخلاقی است، گفت: اخلاق به عنوان باطن روح انسان تشکیل‌دهنده زندگی عینی و زمینه‌ساز رفتار انسان است.
صدر، نقش اخلاق در باورها را از دیگر علل اهمیت اخلاق برشمرد و بیان کرد: هرچه فضائل شکل گیرد باورهای انسان به حقایق نزدیکتر خواهد شد و اگر رذائل در باطن انسان ایجاد شود، وی را از حقایق دور و به سمت باطل می‌کشاند.
این استاد حوزه با اشاره به اینکه خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا»، گفت: براساس این آیه فرمول رستگاری در قرآن تزکیه است.
وی بیان کرد: تزکیه یعنی انسان برکات نورانی را در خود تحقق دهد و رذائل را از خود دور کند و جان خود را از اسارت هواهای نفسانی خلاص نماید؛ لذا تمام رستگاری انسان در تزکیه مربوط به اخلاق است از این رو اخلاق در زندگی و سرنوشت افراد تأثیر دارد.
مدیر اجرایی فصلنامه پژوهش‌های قرآنی افزود: معنای تزکیه از تربیت عمیق‌تر است و یکی از آموزه‌های عمده قرآن همین مسئله تزکیه است. بخشی از زمینه‌های اخلاق ذاتی است اما با تلاش و کوشش و عمل می‌شود این زمینه را بارور و یا نابود کرد.

رعایت تقوی و نزول برکات الهی
مدیر اجرایی فصلنامه پژوهش‌های قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی اضافه کرد: زمینه‌های اخلاق در وجود انسان است که با تربیت فضائل رشد می‌کند به عنوان مثال انسان به صورت ذاتی عجول است اما با تربیت می‌توان این را خنثی و در نتیجه نفس را صبور بار آورد.
وی با اشاره به آیه 96 سوره اعراف که خداوند می‌فرماید: «پوَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ؛ و اگر مردم شهرها ايمان آورده و به تقوا گراييده بودند قطعاً بركاتى از آسمان و زمين برايشان مى‏‌گشوديم ولى تكذيب كردند پس به [كيفر] دستاوردشان [گريبان] آنان را گرفتيم». گفت: براساس این آیه، تقوی و اخلاق در نزول برکات زندگی انسان نقش اساسی دارد.

انتهای پیام

captcha