جامعه نیازمند امید است
کد خبر: 3744893
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵
حجت‌الاسلام رئیسی:

جامعه نیازمند امید است

گروه معارف - تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه در ایام عاشورا باید بستر روحیه قناعت، مقاومت، امید، دشمن‌شناسی و... فراهم شود، بیان کرد: امروز ما در جامعه نیازمند امید هستیم. امروز دشمن به دنبال این است که نظام را ناکارآمد جلوه دهد و امید را در مردم به یأس تبدیل کند. کلام ما باید انسجام و وحدت ملی باشد. جامعه‌ای که در آن اختلاف باشد، حتما به نفع دشمن است.

جامعه نیازمند امید استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی دیروز در همایش طلایه‌داران هدایت در سالن اجتماعات دانشگاه علوم اسلامی رضوی عنوان کرد: اگر از آفرینش انسان تا بعثت پیامبر(ص) یک دوره از حیات انسان و از دوره بعثت تا ظهور امام زمان(عج) یک دوره و از ظهور تا قیامت را یک دوره حیات بشر تعریف کنیم، شاید بتوانیم از آیات نورانی قرآن برداشت درستی داشته باشیم. در دوره اول حیات انسان آنچه از امتحانات و آزمون‌های پیش‌رو برای بشریت است، آزمون‌های خاصی است. شیطنت‌هایی که در نسبت به حیات طیبه انسان وجود دارد شکل خاصی دارد.
وی با بیان اینکه این آزمون‌ها شکل حسی دارد، عنوان کرد: نشانه‌هایی که برخی از پیامبران داشتند هم شکل حسی دارد. نسبت به دوره وجود پیامبر(ص) و این دوره، آنچه از امتحان‌ها و آزمون‌های الهی می‌بینیم، شکل تحلیلی و عقلانی دارد. شیطنت‌هایی هم وجود دارد که به نوعی بازگشت از تحلیل‌هاست.
حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه تاکید پیامبر(ص) به تعقل و تدبر است، تصریح کرد: همه پیشوایان دینی ما را به شناخت و قدرت تحلیل امر کرده‌اند. در همه عصرها می‌بینیم، آنان که قدرت تحلیل بالا داشتند، راه امامان را در پیش گرفتند. شاید بتوان گفت آنچه در سیره مهدوی وجود دارد، به نظر می‌رسد شکل شهودی دارد. علی‌رغم تمام زحمات حضرت ابراهیم(ع) و نوح(ع) بسیار تلاش کردند اما هیچکدام موفق به تشکیل جامعه اسلامی نشدند.
لازمه داشتن قدرت تحلیلتولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه اولین جامعه اسلامی توسط حضرت موسی(ع) شکل گرفت، بیان کرد: در ارتباط با موضوع قدرت تحلیل و عقلانیت مردم راه و آسیب را خواهند شناخت. تمام تلاش این است که مردم معرفت پیدا کنند. تمام تلاش پیامبر(ص) به عنوان بشارت دهنده بر آن است که انسان قدرت تحلیل پیدا کند و راه درست را دریابند.
وی با بیان اینکه بعد از توحید، موضوع حجت‌شناسی بسیار مورد تأکید قرار گرفته است، تصریح کرد: در قرآن کسی که ابزار شناخت خود را کم‌سو کند، بسیار مورد سرزنش قرار گرفته است و زندگی او مانند زندگی چهارپایان تلقی شده است.  انسان هیچگاه حق ندارد ابزار شناخت معرفتی خود را کم‌سو کند.

نظام استکبار رسانه قوی دارد
حجت‌الاسلام رئیسی با تأکید بر اینکه تمام تلاش استکبار و جریان شیطنت آن است که ابزار شناخت را در ما از بین ببرد، عنوان کرد: تمام شبکه‌های هالیوود ظلم‌پذیری، نتوانستن، یأس و... را به مردم القا می‌کنند. آنچه که حیات انسان را تهدید می‌کند، جهل عملی و علمی است. جریانی که پرچم‌دار آن نظام استکبار است رسانه قوی دارد.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه جنگ رسانه‌ای بالاتر از جنگ اقتصادی است، تصریح کرد: موفقیت جریان استکباری در ایجاد روحیه یأس و ناامیدی است که این جریان استکباری یک امپراطوری رسانه‌ای قوی دارد.
وی با بیان اینکه امام حسین(ع) خون قلب خود را داد تا مردم از جهالت بیرون آیند، گفت: عزاداری ما برای امام حسین(ع) برای تجلیل از مقام ایشان است. اگر تجلیل همراه تحلیل نباشد، این تجلیل ریشه ندارد. باید از عاشورا تحلیل درستی به جامعه بدهیم و بگوییم پیام امام حسین(ع) برای سال 61 هجری نبود. امروز امام حسین(ع) می‌خواهد با پیامش در جامعه اسلامی اصلاحات اجتماعی ایجاد کند.
حجت‌الاسلام رئیسی افزود: احترام به امام حسین(ع) تنها مختص به شیعیان نیست. تمام مسلمانان برای ایشان احترام قائل هستند. در جریان دموکراسی غرب، رأی و در نظام ولایی اساس عهد است؛ یعنی عهد ریشه‌ دارتر از رأی است. به آراء مردم احترام می‌گذاریم اما در نظام ولایی برای انسان سالک در پیمان با خدا، عهد مهم است.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه عهد، یعنی رأیی که ریشه در پیمان دارد، گفت: عاشوراییان با امام حسین(ع) عهد بستند و تحت هر شرایطی ایستادگی کردند لذا در جریان جامعه ولایی مهم است که مردم با ولی عهد و پیمان دارند این امر در نظام ولایی ما بسیار حائز اهمیت است.

پیام عاشورا کمرنگ نمی‌شود  
وی با بیان اینکه مبلغان باید با روشنفکری در حوزه بصیرت‌افزایی سخن بگویند، اظهار کرد: پیام عاشورا هیچ زمان کمرنگ نمی‌شود. امروز وظیفه تمام دست اندرکاران این است که به دین و آموزه‌های دینی عمل کنند. اگر مشاهده شود برخلاف آنچه باید عمل شود، عمل می‌شود وظیفه ما امربه معروف و نهی ازمنکر است.
حجت‌الاسلام رئیسی ادامه داد: ما چند نوع جنگ داریم. یکی از آن‌ها جنگ سخت است که دشمنان با ما 8 سال این نوع جنگ را تجربه کردند. جنگ سخت پرهزینه است و نفرت عمومی را علیه جنگ‌آوران برمی‌انگیزد. دشمنان در حرکت بعدی به سراغ جنگ نرم رفتند. این نوع جنگ هم بسیار پرهزینه و دیربازده بود.

فشار بر ملت دستور کار نظام استکباری
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه دشمنان به سراغ جنگ تلفیقی بین سخت و نرم رفتند، افزود: نسخه جریان استکباری جنگی با ایجاد فشار به تناسب وضعیت و شرایط هر کشور است. امروز مساله فشار بر ملت بسیار مهم است که در دستور کار نظام استکبار قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه در ایام عاشورا باید بستر روحیه قناعت، مقاومت، امید، دشمن‌شناسی و... فراهم شود، بیان کرد: امروز ما در جامعه نیازمند امید هستیم. امروز دشمن به دنبال این است که نظام را ناکارآمد جلوه دهد و امید را در مردم به یأس تبدیل کند. کلام ما باید انسجام و وحدت ملی باشد. جامعه‌ای که در آن اختلاف باشد، حتما به نفع دشمن است.

ذائقه‌سازی رسانه‌های بیگانه
حجت‌الاسلام رئیسی با تاکید بر اینکه انسجام جامعه اسلامی باید حفظ شود، عنوان کرد: این روزها مساله تبلیغ در جامعه بسیار حائز اهمیت است. رسانه ذائقه‌ها را تغذیه فکری و روحی می کند. امروز دشمنان ذائقه‌سازی می‌کنند اما چون جامعه ما با فرهنگ‌های آنان آشنا نیست، می‌خواهند با فضای مجازی در جامعه ذائقه‌سازی کنند. به این ترتیب برخی از مسائل ذائقه جامعه ما نیست اما بعد از مدتی در جامعه رواج پیدا می کند.
تولیت آستان قدس رضوی گفت: تبلیغ بی‌دانش نمی‌تواند کارساز باشد. مبلغ ما باید دانش و فقه داشته باشد. روحانیون به هیچ عنوان تبلیغ را خارج شأن نداند همه ما باید افتخارمان باشد که روی منبر برویم.

انتهای پیام

captcha