دریافت ۲۵ رأی به نفع موقوفات رشت در سال جاری
کد خبر: 3744897
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۲
صفایی خبر داد:

دریافت ۲۵ رأی به نفع موقوفات رشت در سال جاری

گروه اجتماعی ـ معاون حقوقی و ثبتی اداره‌کل اوقاف گیلان گفت: از ابتدای سال تاکنون 25 رأی به نفع موقوفات در محاکم قضایی رشت صادر شده است.

دریافت 25 رای به نفع موقوفات رشت در سالجاری

به گزارش ایکنا از گیلان، محمد صفایی، معاون حقوقی و ثبتی اداره کل اوقاف گیلان امروز در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون در محکام قضایی شهرستان رشت 25 رای به نفع موقوفات این شهرستان صادر شده است.

وی افزود: یکی از برجسته‌ترین آرای گرفته شده مربوط به رفع تصرف از هشت هزار و 686 متر از اراضی موقوفه حکیم ربانی بوده است.

صفایی گفت: این اراضی موقوفه که در بلوار شهید انصاری شهر رشت واقع است توسط شخصی که مستاجر موقوفه بوده اما به مقررات اوقاف تمکین نمی‌نموده و پرداخت اجاره نداشته از چندین سال پیش در تصرف بوده است.

وی عنوان کرد: پس از اخطارهای اولیه و عدم تمکین متصرف به مقررات اوقاف، اداره اوقاف رشت با طرح شکایت از متصرف موفق شد به نفع موقوفه رای دریافت کرده و این اراضی موقوفه را از تصرف خارج کند.

معاون حقوقی و ثبتی اداره کل اوقاف گیلان اعلام کرد: ارزش ریالی اراضی رفع تصرف شده 120 میلیارد ریال است.

صفایی تصریح کرد: نیت موقوفه حکیم ربانی هزینه برای فقرا و مساکین، پرورشگاه یتیمان و نشر معارف اسلامی است و بر این اساس شخص متصرف با عدم پرداخت اجاره موقوفه باعث شد تا نیت واقف به مدت چندین سال در امور یاد شده اجرایی نشود.

وی، صیانت از موقوفات را یکی از رسالت‌های اساسی سازمان اوقاف دانست و گفت: ادارات اوقاف پس از اطلاع از تصرف ملک موقوفه یا عدم پرداخت اجاره موقوفه ابتدا با اخطار به متصرف سعی در راهنمایی وی براساس قوانین دارند و اگر متصرف تمکین ننمود علیه وی در محکام قضایی شکایت صورت می‌گیرد.

معاون حقوقی و ثبتی اداره کل اوقاف گیلان خاطرنشان کرد: از آنجائیکه پس از صدور رای به نفع موقوفه علاوه بر رفع تصرف، کلیه هزینه‌های دادرسی بر عهده متصرف بوده بهتر است متصرفان پیش از طرح پرونده در محکام قضایی با حضور در ادارات اوقاف نسبت به اجرای نکات قانونی در خصوص املاک موقوفه اقدام کنند.

صفایی بیان کرد: سازمان اوقاف، نهادی در خدمت موقوفات، امامزادگان و نشر معارف اسلامی است و هرگونه تلاشی برای اعاده حقوق موقوفات در این سازمان در واقع کمک به ترویج و تبلیغ معارف اسلامی است.

صفایی اظهار کرد: تصرف املاک وقفی و عدم پرداخت اجاره موقوفات به نوعی موقوفه خواری است که علاوه بر اثرات وضعی دنیوی، باعث معطل ماندن نیت واقف می‌شود، حق الناس محسوب خواهد شد.

انتهای پیام

captcha