آموزش عالی در فراگیری و پژوهش خلاصه شده است
کد خبر: 3744908
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۱
چرا بیکار می‌مانیم/۵

آموزش عالی در فراگیری و پژوهش خلاصه شده است

گروه سیاست و اقتصاد - یک استاد دانشگاه گفت: آموزش عالی ما در حوزه فراگیری دانش و پژوهش خلاصه و متوقف شده است.

آموزش عالی در فراگیری و پژوهش خلاصه شده استحسن علم‌الهدایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: در این 40 ساله اخیر، اگر ملاحضه کنید، شاهد افزایش دانشجو بوده ایم که تعداد آن از 170 هزار نفر به بالای 4 میلیون نفر رسیده است.
وی ادامه داد: همچنین در طی این بازه زمانی تعداد دانشگاه‌ها به شدت افزایش پیدا کرده و میزان تحصیلات تکمیلی نیز بالا رفته است به طوری که تا قبل از انقلاب در دانشگاه مشهد دکتری رشته ادبیات فارسی و در دو رشته فیزیک و شیمی مقطع کارشناسی ارشد وجود داشت اما در حال حاضر در در هر دانشکده بیش از 100 دانشجو تحصیلات تکمیلی داریم که بسیاری از آن‌ها بیکارند.
این استاد دانشگاه افزود: در حال حاضر در کشور با تورم بیکاری تحصیل کرده‌ها مواجه‌هستیم. علت اصلی این امر به ساختارهای آموزشی عالی و دانشگاهی ما بازمی‌گردد. آموزش عالی ما به صورت اقتباسی بوده و ما الگوی آموزش عالی را از دانشگاه‌های غربی گرفته‌ایم.
علم‌الهدایی عنوان کرد: در واقع آموزش عالی ما در حوزه فراگیری دانش و پژوهش، خلاصه و متوقف شده است. یعنی دانشگاه‌های ما نسل دوم‌ بوده در حالی که در دنیا دانشگاه هایی در نسل 3 و4 فعالیت دارند.
وی خاطرنشان کرد: بنابراین دانشجو در دانشگاه زندگی و مهارت برای زندگی کردن که شامل کار، شغل و... می‌شود را آموزش نمی‌بیند؛ یعنی دانشگاه‌های ما نسل سوم نبوده به طوری که در کنار دانشگاه استنفورد «دره ولی» وجود دارد که در آنجا شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور قرار گرفته‌اند، به گونه‌ای که دانشجویان در همان مدت تحصیل خود ارتباط بسیار خوبی با جامعه و صنعت  پیدا می‌کنند.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: اما دانشجویان ما حتی در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و دکتری یاد نمی‌گیرند که در حرفه خود ایده‌پرداز و خلاق باشند و دانش خود را به مقالات و حفظیات خلاصه نکنند.
علم‌الهدایی تاکید کرد: شرکت‌هایی که در مجموعه پارک علم و فناوری خراسان قرار دارند، همه دارای تحصیلات دانشگاهی هستند منتهی این‌ها به خلاقیت بها می‌دهند و خود به دنبال مهارت‌آموزی رفته‌اند. در واقع فرایندها به گونه‌ای نبوده که دانشگاه شرایط و زمینه مهارت‌آموزی را برای آن‌ها فراهم کند.
وی اضافه کرد: لازم است که دانشجویان در مقاطع مختلف در شرکت‌های مختلف دوره‌های لازم را آموزش و کار یاد بگیرند تا بتوانند برای خود کار ایجاد کنند. اینکه ما منتظر باشیم دولت بخواهد برای افراد شغل ایجاد کند، عملی نیست. اینکه اعلام می‌شود ما 2 تا 3 میلیون فرد بیکار داریم و بیشتر بیکاران تحصیل کرده‌ها هستند، باید توجه داشت دولت نمی‌تواند مشکل را حل کند و امکان آن را ندارد بلکه بخش خصوصی است که می‌تواند در این زمینه سرمایه‌گذاری کند.
علم‌الهدایی بیان کرد: در پارک علم و فناوری خراسان شرکت‌های فناور و دانش‌بنیانی بودند که چند سال پیش با 5 نفر فعالیت خود را آغاز کردند اما در حال حاضر 150 نفر را تحت پوشش خود دارند.
وی ادامه داد: نقش خانواده ها در ایجاد خودباوری و خوداتکایی بسیار موثر است. فضای خانواده باید به گونه‌ای باشد که فرزند ایده‌پردازی را در بستر خانواده یاد بگیرد تا بتواند از ایده خود به اشتغال ‌زایی دست پیدا کنند.

انتهای پیام

captcha