سهم حوزه علمیه جهت تحقق سند تحول بنیادین/ حضور حوزویان در سیاست‌گذاری‌های کلان آموزشی و تربیتی
کد خبر: 3744923
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۳
حجت‌الاسلام‌ سیدمجتبی ملکی تشریح کرد:

سهم حوزه علمیه جهت تحقق سند تحول بنیادین/ حضور حوزویان در سیاست‌گذاری‌های کلان آموزشی و تربیتی

کانون خبرنگاران نبأ ــ دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش گفت: روحانیون بیشترین حضور را در عرصه تبلیغی و تربیتی در آموزش و پرورش دارند که اهمیت زیادی دارد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین سیدمجتبی ملکی، دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش در بخش گفت‌وگوی ویژه خبری راد یومعارف، گزارشی از فلسفه تأسیس این ستاد و نیزراهکارهای حضور نظامند حوزه در خانواده بزرگ 40 میلیونی آموزش و پرورش را تشریح کرد.

نحوه تأسیس ستاد و و فراز و فرود‌های آن

وی اظهار کرد: ستاد همکاری‌ها ابتدا در سال 79 بر اساس توافق‌نامه بین رؤسای دو دستگاه پا به عرصه وجود نهاد و فعالیت‌های خود را در قالب توصی‌ هایی به دو دستگاه آغاز کرد. با گذر زمان و آشنایی بیشتر دو مجموعه با ظرفیت‌ها و فرصت‌های طرفین بستر برای عملیاتی و اجرایی شدن ایده‌هایی که وجود داشت بیشتر فراهم شد.

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش ادامه داد: در سال 85 اولین بار مجموعه ستاد همکاری‌ها به‌صورت سازمان یافته شروع به کار کرد و تا سال 89 به فعالیت خود ادامه داد، اما دچار وقفه شد و بعد از سفر مقام معظم رهبری به قم در سال 90 و توصیه‌های معظم‌له، توافق نامه جدید به امضای دو دستگاه رسید و در سال 91 دبیرخانه جدید عملا کار خود را آغاز کرد و برنامه‌هایی را برای ایده‌های مورد نظر به مرحله اجرا درآورد.

جای خالی حوزه در بزرگ‌ترین خانواده کشور

حجت‌الاسلام ملکی تصریح کرد: از ابتدای سیستم آموزشی کشور، بنای کار در آموزش و پوررش همکاری و مشارکت با حوزه علمیه نبوده است، بیش از یک قرن و نیم، آموزش و پرورش فعالیت‌های خود را با پیش‌فرض جدایی از حوزه‌های علمیه برنامه‌ریزی و ساماندهی می‌کرده و به مرحله اجرا در می‌آورده است؛ بنابراین از ابتدا، فرصت و فضای تعریف شده‌ای برای حضور حوزویان و حوزه‌های علمیه در آموزش و پوررش پیش‌بینی نشده بود.

وی گفت: بر این اساس حوزه‌های علمیه نیز خودشان را برای حضور در این عرصه آماده نکرده بودند، این نقص جدی بود که رهبری مدبرانه و هوشمندانه در آن موقع به آن اشاره کردند؛ بعد از شروع همکاری‌ها سرازیر شدن نیازهای قشر عظیم فرهنگیان و دانش‌آموزان به حوزه‌های علمیه، سبب شد حوزه قدم‌هایی را بردارد، اگرچه این اقدامات قابل تقدیر است، اما کافی نیست.

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش متذکر شد: طبق منویات مقام معظم رهبری آموزش و پرورش خانواده‌ای بزرگ با 40 میلیون مخاطب است و بالغ بر 13 میلیون دانش‌آموز و 106 هزار مدرسه در کشور دارد، بنابراین بیش از این برای تربیت نیروهایی که رهبری فرمودند نیازمند حضور حوزویان در این زمینه هستیم، البته نیاز آموزش و پرورش به روحانیونی است که توانایی تأثیرگذاری و جهت‌دهی صحیح فرهنگی را داشته باشند و این مهم نیارمند برنامه‌ریزی لازم است.

عرصه‌هایی که برای حضور حوزه تعریف شد

حجت‌الاسلام ملکی افزود: برای اثرگذاری حوزه و حوزویان در آموزش و پرورش عرصه‌های مختلفی تعریف و پیش‌بینی شده است، بخشی مربوط به حضور فیزیکی حوزویان در مدارس و فعالیت تبلیغی و تربیتی در مدارس است و در بخش‌های دیگر نیز زمینه سرمایه‌گذاری حوزه فراهم است.

سهم حوزه جهت تحقق سند تحول بنیادین

وی عنوان کرد: در سند تحول بنیادین که اساس و مبنای کار در آموزش و پرورش است، 44 درصد از راهکارهای سند بنیادین مربوط به مدیریت و راهبری است و 20 درصد از راهکارها مربوط به معلم و منابع انسانی است در تربیت منابع انسانی، حوزه‌های علمیه می‌توانند در زمینه‌های مربوط به علوم انسانی و اسلامی کمک خوبی برای آموزش و پرورش باشند.

مشاورعالی وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: در زمینه تدوین برنامه‌های درسی و منابع آموزشی که ظرفیت مهمی است، حوزه‌های علمیه ظرفیت خوبی را برای آموزش و پرورش ایجاد می‌کنند. در زمینه پژوهش نیز حوزه‌های علمیه دارای ظرفیت‌های مهمی هستند، روحانیون بیشترین حضور را در عرصه تبلیغی و تربیتی در آموزش و پرورش دارند که اهمیت زیادی دارد.

نقش حوزه در تدوین در سیاست‌گذاری‌های تربیتی

حجت‌الاسلام ملکی در ارتباط با تدوین منابع آموزش و پرورش و جایگاه حوزه، بیان کرد: یکی از مواردی که می‌تواند کمک کند و جنبه پیشگیری دارد تا درمان، حضور صاحب‌نظران حوزوی در مراکز و مصادر تصمیم‌سازی و سیاست‌گذاری است و برای این منظور اقدامات خوبی انجام شده است.

وی توضیح داد: در این مسیر در برخی از کارگروه‌های درسی مرتبط، صاحب‌نظرانی از حوزه‌های علمیه به‌عنوان عضو این کارگروه‌ها در آورده‌ایم، همچنین در شورای عالی آموزش و پرورش در سه کارگروه از کمیسیون‌های شورای عالی آموزش و پرورش، نمایندگانی از حوزه علمیه برای عضویت در این کمیسیون‌ها معرفی شده‌اند.

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: علاوه بر این، در تدوین کتاب‌های درسی مرتبط، از صاحب‌نظران حوزوی به‌عنوان مؤلف استفاده شده و می‌شود و این روند رو به رشدی بوده است، در گذشته‌های نه چندان دور غالبا نقد کتاب‌های درسی بعد از چاپ بوده، اما این امر تا حد قابل قبولی اصلاح شده و صاحب‌نظران حوزوی در مراحل تدوین و تألیف کتاب درسی حضور دارند.

برنامه 5 ساله حوزه برای ارتقاء همکاری‌ها

وی در مورد برش پنج ساله همکاری حوزه و آموزش که سال گذشته مصوب شد، بیان کرد: در این باره اقدامات اولیه انجام شد و در نشست اخیری که در تهران در وزارتخانه با حضور آیت‌الله اعرافی و وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، پیش‌نویس آن ارائه شد و بر اساس مطالبه ریاست عالی ستاد، قرار شد در کارگروه مشخصی مورد بررسی و نقد قرار گیرد و در نشست آینده مطرح شود.

ملکی تصریح کرد: در واقع متولی این کار حوزه است، چراکه قرار است مدیریت حوزه‌های علمیه برنامه پنج ساله خود را برای آموزش و پرورش و رسالتی که می‌تواند در جهت تحقق اهداف سند تحول بنیادین بر عهده بگیرد آن را تدوین و ارائه کند.

وی گفت: البته توقع اینکه حوزه همه نیازها را پاسخ گوید، امکان ندارد، چون هنوز نیاز مساجد و حسینیه‌ها و هیئت‌ها را نمی‌توانیم پاسخ گوییم، تعداد روحانیونی که می‌توانند در این طرح شرکت کنند به اندازه تعداد مدارس در سطح کشور نیست و این امری طبیعی به شمار می‌رود، اما جای امیدواری است که روحانیون و طلاب اقبال خوبی از حضور در آموزش و پرورش دارند.

حضور روحانیون در سه هزار مدرسه

وی اظهار کرد: بالغ بر سه هزار مدرسه از وجود روحانیون به‌صورت مستقر و مستمر بهره می‌برند و هفته‌ای دو روز در مدرسه حضور دارند و به ارائه خدمات مشاوره‌ای و تبلیغی به دانش‌آموزان و همکاران و والدین مشغول‌اند.

دبیرستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش یادآور شد:در سال تحصیلی 97 - 98 سومین سال است که برنامه طلاب وظیفه در حال اجراست، در سال اول کمتر از 50 نفر متقاضی از سهمیه 500 نفر را توانستیم جذب کنیم و در سال دوم 330 نفر را جذب کردیم و در سال سوم، تعداد متقاضیان دو برابر سهم 500 نفری است و این جای خوشحالی دارد که طلاب این چنین استقبال می‌کنند.

اکبر پوستچیان
انتهای پیام

captcha