دامن‌زدن به شایعات در خصوص زائران عراقی، مغایر با منافع ملی است
کد خبر: 3744925
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۳

دامن‌زدن به شایعات در خصوص زائران عراقی، مغایر با منافع ملی است

گروه اجتماعی - عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی گفت: دامن‌زدن به شایعات مربوط به زائران عراقی، به اعتبار ایران لطمه خواهد زد.

دامن زدن به شایعات در خصوص زائران، مغایر با منافع ملی کشور استمژگان ثابت تیموری در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص شایعات اخیر مربوط به زائران عراقی در ایران گفت: این خبر جایگاهی در قصد سفر به ایران از سوی زائران عراقی ندارد چراکه زائران عراقی نیز سال‌ها درآرزوی زیارت امام هشتم(ع) و سایر بقاع متبرکه بوده‌اند و در حال حاضر نیز با نزدیک شدن به ماه‌های محرم و صفر ورود زائران عراقی شیعه به ایران، خصوصا مشهد، بیش از پیش خواهد شد.
وی ادامه داد: اگر قرار بر این باشد که به اینگونه سوء‌تفاهمات دامن زده شود، به اعتبار و منافع ملی کشور زیان وارد خواهد کرد. ضمن اینکه با توجه به آماری که از ورود عراقی‌ها به ایران وجود دارد، معمولا این زائران به صورت خانوادگی وارد ایران می‌شوند لذا این شائبه کاملا منتفی است و بعید می‌دانم آن تاثیر نامطلوبی را که مدنظر عده خاصی است، بر صنعت گردشگری و زیارت در ایران داشته باشد.
ثابت تیموری افزود: با توجه به مقررات و ضوابط مربوطه، این موضوع عملا در هتل‌های مشهد ممکن نیست چرا که مراکز اقامتی مجاز، به شدت تحت نظارت و مدیریت اداره اماکن و همچنین مدیریت اتحادیه های مربوطه است؛ بنابراین در این موضوع قطعا یک شیطنت ژورنالیستی برای جذاب‌تر کردن اخبار و جذب مخاطب صورت گرفته و خلاف واقع است.
وی در خصوص تاثیر افزایش نرخ ارز بر سفر‌های ایرانیان به عراق تصریح کرد: آمار سفر به عتبات عالیات، با نزدیکی ایام محرم و صفر و ورود عشاق امام حسین(ع) به کشور عراق، افزایش قابل توجهی خواهد داشت اما با توجه به نوسانات ارزی حال حاضر، هزینه سفر هوایی به این کشور افزایش یافته و احتمالا شاهد تغییر نوع بسته سفر از هوایی به جاده ای و ریلی خواهیم بود و این مساله مانع عزیمت زائران ایرانی به کشور عراق نخواهد شد و شایسته است که مسئولان مربوطه آمادگی لازم برای فراهم نمودن زیرساخت ها و ارائه خدمات متناسب با اینگونه سفرها را فراهم نمایند.
عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی اظهار کرد: باید توجه داشت منافع حاصل از توسعه گردشگری سبب توسعه اقتصادی هر دو کشور خواهد بود و این مساله در ایران از این جهت حائز اهمیت است که در شرایط خاص تحریم ها و فشارهای بین المللی و کاهش ورود گردشگران سایر کشورها به ایران، موجبات رونق اقتصاد گردشگری را فراهم خواهد نمود. به طوری که زائران عراقی نیز هزینه قابل توجهی را صرف دریافت خدمات گردشگری از جمله اقامت، خرید کالاهای ایرانی و سوغات می نمایند.
وی خاطرنشان کرد: مردم بایستی نسبت به اینگونه مسائل هوشیار بوده و به هر شایعه ای توجه نداشته و همچنین به اطلاع رسانی ها و شفاف سازی های صورت گرفته از سوی مسئولان که حاکی از کذب بودن خبر و برخی از شیطنت ها به جهت لطمه زدن به روابط دو کشور شیعه هست، هوشیاری و دقت نظر بیشتری داشته باشند. 

انتهای پیام

captcha