مداحان از ورود به جناح‌بندی‌های سیاسی بپرهیزند
کد خبر: 3745098
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۳
آیت‌الله فاضل لنکرانی:

مداحان از ورود به جناح‌بندی‌های سیاسی بپرهیزند

گروه حوزه‌های علمیه ــ رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بر پرهیز از ورود مداحان به دسته‌بندی‌های سیاسی تاکید و بیان کرد: مداحی برای امام حسین(ع) سرمایه بزرگی است که البته نباید برای جناح‌های سیاسی استفاده شود، بلکه باید از آن برای اصول انقلاب بهره گرفت.

مداحان از ورود به جناح‌بندی‌های سیاسی بپرهیزندبه گزارش ایکنا؛ آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی، شامگاه شنبه 17 شهریور در نهمین سوگواره شعر عاشورایی در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در سخنانی با اشاره به جایگاه مداحان اهل‌ بیت(ع) در نزد ائمه و روایات وارده از ایشان گفت: در سیره اهل‌ بیت(ع) بر جایگاه مداحان تاکید شده و از ائمه صله دریافت می‌کردند.

وی ادامه داد: البته سفارش ائمه به برپایی مراسم عزا تنها برای زنده نگه داشتن یاد حضرت سیدالشهداء(ع) نیست، بلکه بیشتر برای حفظ کردن خودمان از آفت‌ها و آسیب‌های دنیوی است.

وی با اشاره به وضعیت کنونی با بیان اینکه در شرائط کنونی امید ما حقیقتا به محرم است، تصریح کرد: ما به محرم امید داریم تا در پرتو عنایات امام حسین(ع)، بشریت، از منجلاب کنونی فساد و تبعیض و مشکلات اقتصادی و سیاسی و ... رها و به مسیر درست هدایت شود.

آیت‌الله فاضل لنکرانی با اشاره به سابقه روضه‌خوانی برای امام حسین(ع) تاکید کرد: روضه‌خوانی از همان روز عاشورا شروع شده و امام حسین(ع) برای علی اکبر(ع) روضه خواندند و بعد از آن هم به نوعی با شهادت هر یک از اصحاب، زمینه شعر و مرثیه‌سرایی آغاز شد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه در اصل برگزاری مراسم عزا و حتی کیفیت آن دستوراتی در روایات وجود دارد تصریح کرد: عده‌ای نگویند که چرا سینه‌زنی می‌کنید؟ در روایتی آمده است که امام باقر(ع) از شدت روضه و مصیبت صورت مبارک خویش را به دیوار می‌کوبید.

وی با بیان اینکه مداحان و شعرا و مرثیه‌سرایان باید به کلمات گهربار حضرات معصومین(ع) اتکا کنند اظهار کرد: گاهی شنیده می‌شود که از سوی اهل بیت(ع) فقط گریه مورد توجه قرار گرفته و از طرف دیگر برخی روشنفکران گریه را زیر سؤال می‌برند و می‌گویند حتی گریه هم نکنید ولی نمی‌فهمند که غیر از مسئله بکاء، یازده عنوان دیگر در کلام اهل بیت(ع) در مورد فوائد عزاداری آمده است.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه در روایات داریم که در عزاداری فریاد بزنید بیان کرد: باید هر چه می‌توانیم عزاداری سیدالشهدا(ع) باشکوه‌تر و پر سر و صداتر باشد و حرارت آن بیشتر شود، از این رو باید به جوانان فرصت داد تا بلند فریاد بزنند و گریه کرده و به سر و سینه بزنند.

وی با بیان اینکه در برخی روایات، پاره کردن یقه و بر سر و صورت زدن آمده است تصریح کرد: در این صورت جای تعجب است که برخی می‌گویند سینه‌زنی هم نکنید.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید مجدد بر اینکه هر چه بتوانیم عزاداری‌ها را با شکوه و با علامت و پرچم و با سر و صدا برگزار کنیم افزود: کسی که زبان و نفسش برای اهل‌بیت(ع)هزینه شود افتخار شیعه است.

وی با بیان اینکه مشهور بودن و در صدا و سیما بودن، مسئله چندان مهمی نیست بلکه اخلاص، مهم است تصریح کرد: در رفتار و گفتار و سخنان مداح و شاعر اهل بیت(ع) باید روش و منش امام حسین(ع) موج بزند، بنابراین مداحان اهل بیت(ع) باید طوری رفتار کنند که چه در مجالس عمومی و چه محافل خصوصی زینت اهل‌بیت(ع) و امام حسین(ع) باشند.

آیت‌الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه مداح باید در زمینه اخلاقی و در برخورد با خانواده و جامعه الگو باشد، بر پرهیز از ورود به دسته‌بندی‌های سیاسی تاکید و اظهار کرد: مداحی برای امام حسین(ع) سرمایه بزرگی است که آن را برای جناح‌های سیاسی استفاده نکنید بلکه برای اصول انقلاب به کار بگیرید.

وی افزود: بنده معتقدم اگر مداحی در مورد انقلاب نخواند به امام حسین(ع) جفا هم کرده است چرا که ریشه انقلاب ما محرم و صفر است اما نباید این سرمایه خرج افراد و اشخاص و گروه‌های سیاسی شود.

آیت‌الله فاضل لنکرانی بر لزوم استفاده از اشعار پرمحتوا، پرشور و مستدل تأکید و بیان کرد: محافل شهر مقدس قم باید الگوی سایر شهرهای کشور شود.

انتهای پیام

captcha