بروز استعدادهای نو و آینده‌ساز در جشنواره «موسیقی جوان»/‌جشنواره‌های ملی، نیازمند حمایت همه‌جانبه
کد خبر: 3745129
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹
اردلان عنوان کرد:

بروز استعدادهای نو و آینده‌ساز در جشنواره «موسیقی جوان»/‌جشنواره‌های ملی، نیازمند حمایت همه‌جانبه

گروه هنر ــ جشنواره‌هایی همچون «موسیقی جوان» از جمله رویدادهای مؤثر و جریان‌سازی هستند که محلی برای تبلور و شکوفایی نسل نو و آینده‌ساز موسیقی تلقی می‌شوند، رویدادی که به واسطه ملی برگزار شدن آن، حمایت بیشتر سایر نهادها و سازمان‌های فرهنگی و هنری را طلب می‌کند.

حمیدرضا اردلان، دبیر بخش موسیقی نواحی دوازدهمین جشنواره ملی جوان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا گفت: در برگزاری اغلب جشنواره‌های فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی است و یا در  روند آن مشارکت دارد که البته با توجه به اینکه متولی اصلی فرهنگ و هنر کشور نیز این وزارتخانه است لذا وظیفه و رسالت ذاتی‌اش آن است که چنین اموری را تولیت کند.

وی ادامه داد: با این وجود وقتی رویدادی آن هم در حوزه امور فرهنگی و هنری ملی اعلام می‌شود معنی‌اش این است که باید کلیه نهادها، سازمان‌ها نسبت به آن احساس وظیفه و دین کند و از تمام بضاعت و ظرفیت‌های خود در برگزاری هرچه بهتر و مؤثرتر آن نهایت استفاده را به عمل آوردند.

اردلان تصریح کرد: براین اساس نباید با این فرض که فلان جشنواره فرهنگی و هنری در حال برگزاری است و چون دارای چنین ماهیتی است لذا تمام وظایف و امور مربوط به آن را باید به ارشاد محول کرد، سایر نهادها و سازمان‌ها به ویژه آنهایی که فعال در امور فرهنگی و هنری هستند نسبت به این رویداد بی‌تفاوت باشند و با توجه به ملی بودن برخی از آنها باید حامی مادی و معنوی آنها بوده و از هیچ تلاشی در پُربارتر شدن آن فروگذار نکنند.

این پژوهشگر و مدرس دانشگاه گفت: جشنواره ملی موسیقی جوان از جمله رویدادهای خوش‌آتیه و جریان‌ساز در عرصه موسیقی است چرا که به شکل زیربنایی و با تکیه بر اندوخته و تجارب گذشته و استعدادیابی در میان نوجوانان و جوانان به دنبال رقم زدن آینده‌ای پُرفروغ در عرصه موسیقی ایران است.

وی افزود: حداقل از خلال مشاهدات شخصی‌ام در دوازدهمین دوره این جشنواره، در مواجهه با هنرنمایی بسیاری از نوجوانان و جوانان خوش ذوق و بااستعدادی قرار گرفتم که برای تداوم راه و شکوفایی هر چه بیشتر تا رسیدن به این مرحله که بتوان آنها را آینده‌سازان عرصه موسیقی حرفه‌ای کشور قلمداد کرد نیاز به حمایت همه‌جانبه از سوی بسیاری از نهادها و سازمان‌های مسئول در حوزه فرهنگ و هنر دارد.

اردلان در پایان تأکید کرد: به هر حال امکاناتی که در اختیار مسئولان برگزاری این جشنواره و انجمن موسیقی ایران وجود دارد محدود است و برای تعالی و پیشرفت این هنر در نزد نسل جوان نیاز به برنامه‌ریزی درازمدت است تا به این شکل نباشد که با پایان جشنواره همه‌چیز تا برگزاری دوره بعدی به حال خود رها شود و حداقل وضعیت به گونه‌ای باشد که استعدادهای نوی شناخته شده در هر یک از ادوار این جشنواره، مورد حمایت هدفمند قرار گیرند.

 یادآور می‌شود، اختتامیه دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در بخش موسیقی دستگاهی و کلاسیک، امشب یکشنبه 18 شهریور ساعت 20 در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

انتهای پیام     

captcha