همایش طلایه‌داران تبلیغ در بندرعباس برگزار شد
کد خبر: 3745190
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸

همایش طلایه‌داران تبلیغ در بندرعباس برگزار شد

گروه معارف ـ در آستانه ماه محرم، همایش طلایه‌داران تبلیغ با حضور ۶۰۰ نفر از مبلغان روحانی و سخنرانان مذهبی در بندرعباس برگزار شد.

 همایش طلایه داران تبلیغ در بندرعباس برگزار شد
به گزارش ایکنا از هرمزگان، به نقل از  روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی هرمزگان، حجت‌الاسلام علی‌اکبر انصاری راد در همایش طلایه‌داران تبلیغ که در آستانه ماه محرم در سالن اجتماعات حوزه علمیه خواهران بندرعباس برگزار شد به تشریح رسالت‌ها و وظایف مبلغان در ماه محرم پرداخت و اظهار کرد: امام حسین(ع) با اهداف اقامه نماز اول وقت و نهادینه ساختن دو فریضه مهم امربه‌معروف و نهی از منکر قیام کرد و درراه رسیدن به هدف والای خود، همه هستی‌اش را تقدیم راه حق کرد.
وی با انتقاد از وضعیت کنونی حجاب در جامعه، افزود: متأسفانه وضعیت عفاف و حجاب هر روز بدتر می‌شود و مبلغان بر اساس وظیفه ذاتی و دینی خود باید فلسفه حجاب را به‌خوبی تبیین کنند.

وی با انتقاد از وضعیت کنونی حجاب در جامعه، افزود: متأسفانه وضعیت عفاف و حجاب هرروز بدتر می‌شود و مبلغان بر اساس وظیفه ذاتی و دینی خود باید فلسفه حجاب برای بانوان به‌خوبی تبیین کنند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان در ادامه تصریح کرد: متأسفانه برخی بانوان حجاب را فریضه‌ای مستحب می‌دانند درحالی‌که امری واجب و الهی است، ازاین‌رو مبلغان در ماه محرم‌الحرام باید در منابر خود، آیات مربوط به حجاب را از قرآن کریم استخراج و برای جامعه هدف تبیین کنند.
حجت‌الاسلام انصاری راد، ترویج و نهادینه‌سازی سبک زندگی اسلامی در جامعه را از دیگر رسالت مبلغان دانست و بیان‌داشت: مبلغان اعزامی باید در منابر و مجالس به تبیین آثار شوم آسیب‌های اجتماعی، مفاسد اخلاقی، اعتیاد، طلاق و عوامل مهم در فروپاشی خانواده‌ها بپردازند.
وی به تلاش دشمنان در ایجاد تفرقه و جدایی بین مردم و نظام اشاره و بیان‌شده: متأسفانه دشمنان از طریق فضای مجازی، برای ایجاد فاصله میان دولت، نظام و مردم استفاده می‌کنند ازاین‌رو روحانیون باید با روشنگری، نقشه‌های شوم دشمن را خنثی کنند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان با اشاره به نقش فضای مجازی در فروپاشی بنیان خانواده افزود: استفاده ناصحیح از فضای مجازی افسارگسیخته، سبب فروپاشی بنیان خانواده شده و نمی‌توان به جنگ با فضای مجازی رفت اما می‌توان با مدیریت صحیح، تهدیدهای آن را به فرصت تبدیل کرد.
حجت‌الاسلام انصاری راد گفت: به استاندار پیشنهاد دادم تا شورای فضای مجازی باهدف تبیین برکات حضور آگاهانه در فضای مجازی و یا آثار مخرب استفاده نادرست از این فضا در استان راه‌اندازی شود.
وی از ماه محرم به‌عنوان بهترین فرصت روشنگری در جامعه کنونی یادکرد و ضمن تشریح وظایف و رسالت‌های مبلغان اعزامی در این ماه، استفاده از ظرفیت منابر برای تبیین دیدگاه‌های رهبری را مهم‌ترین رسالت این قشر تأثیرگذار عنوان کرد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان، ناکارآمدی مدیران و عدم همدلی مناسب را عامل اصلی بروز مشکلات کنونی کشور دانست و گفت: مبلغان در این شرایط حساس باید امید را به جامعه تزریق کنند.
حجت‌الاسلام انصاری راد با تأکید بر بحث و تحلیل پیرامون دیدگاه‌های مقام معظم رهبری در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی افزود: مردم به قشر روحانیت امیدوارند و مبلغان باید فلسفه ایجاد شرایط کنونی کشور را برای مردم تبیین و تشریح کنند.

جامعه امروزی نیازمند تقوای اقتصادی است

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی هرمزگان با تأکید بر اینکه جامعه امروزی نیازمند تقوای اقتصادی است: مسئولان، مردم و بازاریان سه ضلع تقوای اقتصادی هستند.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر میرزایی اظهار داشت: در موضوعات علمی چنین بیان‌شده که تعریف زمانی صحیح است که جامع افراد و مانع اغیار باشد، به عبارتی یک تعریف صحیح باید از جامعیت و مانعیت برخوردار باشد و هرکدام بدون دیگری ناقص بوده و یک آسیب است.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه امر مهم تبلیغ برای صحیح بودن باید جامعیت و مانعیت داشته باشد، افزود: برای تحقق این مهم باید به‌خوبی به جامعیت و مانعیت موضوع مهم تبلیغ واقف بود تا بتوان به آن عمل کرد.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی هرمزگان تصریح کرد: برخی مواقع جامعیت یک موضوع را به‌خوبی دنبال می‌کنیم درحالی‌که توجهی به مانعیت آن نداریم، و چه‌بسا که از همان محل عدم رعایت مانعیت آن ضربه می‌خوریم.

حجت‌الاسلام میرزایی با تأکید بر اینکه جامعیت تبلیغ در دو کلمه خلاصه می‌شود، افزود: نخست اینکه تبلیغ باید مستند و دیگر اینکه مستدل باشد، اینکه مبلغان بر اساس اصول و روش ادبیات فارسی و نگارشی و بر اساس مستندات تاریخی مطالبی را بیان کند، صحیح است ازاین‌رو مبلغان باید سند در گفتار و مبنا داشته باشند که این دو به‌عنوان اصل مسلم تبلیغ است.

وی با تأکید بر اینکه جامعه امروزی نیازمند تقوای اقتصادی است، ابراز داشت: مسئولان، مردم و بازاریان به‌عنوان سه ضلع تقوای اقتصادی باید در کنار هم باشند و مبلغان به‌عنوان نماینده دینی مردم باید در ماه محرم به بیان مشکلات معیشتی مردم بپردازند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی هرمزگان ادامه داد: مبلغان دینی در ماه محرم، مسئولان را به دوری از تجمل‌گرایی و رفاه‌طلبی، مردم را به پرهیز از اسراف و تبذیر و دعوت به صرفه‌جویی و همچنین بازاریان را به دوری از احتکار سفارش کنند.

میرزایی ادامه داد: برخی مواقع به فضای مجازی و نرم‌افزارهای تهیه‌شده اعتماد می‌کنند درحالی‌که این کار درستی نیست، مبلغان به‌طور صد درصد به مطالب منتشرشده در فضای مجازی اعتماد نکنند و تا حصول یقین، تحقیق کنند.

وی ادامه داد: مبلغان صرفاً به نقل و بیان روایات اکتفا نکنند، بلکه نکات لازم متناسب با شأن و شئون شرایط کنونی جامعه را از بطن آیات و روایات استخراج و برای عموم مردم بیان کنند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی هرمزگان با اشاره به مانعیت و آسیب‌های تبلیغ افزود: تکراری حرف زدن، به‌روز صحبت نکردن، بدون در نظر گرفتن شرایط زمانی سخن گفتن را ازجمله این آسیب‌ها برشمرد و گفت: مبلغان در سخنرانی‌های خود باید شرایط حال را در نظر بگیرند و از اسراف و تبذیر بپرهیزند.

میرزایی به توطئه‌های دشمن در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اشاره داشت و بیان کرد: به خیال خام دشمن، نظام مقدس چه لیمن سالگرد خود را نخواهید دید که با جرأت می‌گوییم دشمن این آرزو را به گور خواهد برد.

وی همچنین بر برگزاری مراسم عزاداری اصولی در ماه محرم تأکید مکد داشت و گفت: مراسم در این ایام باید به‌دوراز هرگونه آسیب و خرافات برگزار شود.

مقابله و پیشگیری از معضلات اجتماعی نیازمند برنامه‌های بلندمدت است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان گفت: مقابله و پیشگیری از یک معضل اجتماعی از قبیل طلاق تا مبارزه با مواد مخدر و قاچاق کالا نیاز به همکاری و مشارکت همه‌جانبه و برنامه‌های بلندمدت دارد.

بهروز اکرمی با اشاره به اینکه هرمزگان در مسائل امنیتی جزء استان‌های برتر کشور است، عنوان کرد: امنیت در استان هرمزگان در سطح مناسبی قرار دارد و مردم باید قدر این امنیت را بدانند.

وی به معضلاتی همچون قاچاق کالا و مواد مخدر در استان اشاره کرد و گفت: درزمینهٔ مقابله با این‌گونه معضلات روحانیون می‌توانند نقش مؤثری در جامعه ایفا کنند.

اکرمی خاطرنشان کرد: مقابله و پیشگیری از یک معضل اجتماعی از قبیل طلاق تا مبارزه با مواد مخدر و قاچاق کالا نیاز به همکاری و مشارکت همه‌جانبه و برنامه‌های بلندمدت دارد.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران صادق‌ترین کشور در امر مبارزه با مواد مخدر در جهان است و در این عرصه شهدای بسیاری تقدیم نموده است، اما باوجود مبارزات شدید علیه مواد مخدر، معضل اعتیاد در کشور وجود دارد و برای ریشه‌کنی این معضل مانند تمامی معضلات اجتماعی نیاز به همکاری و مشارکت همه‌جانبه وجود دارد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان به شرایط اقتصادی موجود در کشور اشاره کرد و افزود: عبور از وضعیت کنونی کشور تنها با همبستگی و اتحاد امکان‌پذیر است ونمی‌توان تنها از دولت انتظار داشت که وضعیت را بهبود بخشد بلکه باید تمام قوا و حتی مردم درگذر از این دوره نقش داشته باشند.

وی تأکید کرد: برخی اقدامات از توان دولت و حتی دیگر قوا خارج است و نیاز به یک همبستگی ملی دارد، برای مثال فردی که کالاهای ضروری مردم را در چنین شرایطی احتکار می‌کند، تقصیر این فرد را که تنها به فکر سود و منفعت‌طلبی خود است را نمی‌توان به گردن این‌وآن انداخت.

اکرمی اضافه کرد: روحانیون می‌توانند با ورود به این‌گونه مسائل مردم را نسبت به وظایف شخصی خود در قبال یکدیگر در شرایط دشوار آگاه سازند و تلنگری بر وجدان افراد وارد کنند.

فرصت‌ها را معرفی و تهدیدها را کاهش دهیم

رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان با اشاره به نزدیکی ایام محرم‌الحرام گفت: در کنار تمام فرصت‌ها، تهدیداتی وجود داشته که اگر برنامه‌ریزی نشود آسیب جدی محسوب می‌شود؛ باصداقت در کنار مردم بوده و با آن‌ها صادقانه حرف بزنیم.

 احمد مرادی نیز اظهار داشت: باید از فرصت‌ها نهایت استفاده را کرده و تهدیدها را کاهش دهیم، نمی‌توانیم همه‌چیز را تاریک و سیاه، یا همه‌چیز را سفید ببینیم برای بهتر دیدن وضعیت باید همه‌چیز را توأمان ببینیم.

وی افزود: چرایی وضعیت موجود در کشور را بارها از دولت سؤال کردیم؛ مشکلات اقتصادی کشور ارتباطی به برجم نداشته و درصد بسیار جزئی آن مربوط به برجم است ، بیشترین مشکلات اقتصادی کشور به نوع نگرش و مدیریت داخلی برمی‌گردد.

رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان گفت: در اوایل انقلاب مدیریت کشور به‌گونه‌ای بود که با عشق و علاقه به میان مردم رفته و تلاش برای حل مشکل مردم داشتیم؛ جاده‌های صعب‌العبور با کمترین امکانات ساخته می‌شد اما 40سال از عمر انقلاب می‌گذرد امانگاهی که در سال‌های ابتدایی به مردم و مشکلات آن‌ها بود در حال حاضر وجود ندارد.

مرادی با اشاره به اینکه از عملکرد دولت رضایت ندارم افزود: امروز زمان آن رسیده که واکاوی مجددی در برنامه‌ها و کشورداری بکنیم؛ هیچ مشکلی در عرصه بین‌المللی نداریم چراکه این وعده الهی است که حق همیشه پیروز است و غیرممکن است آسیبی از عرصه بین‌الملل به کشور وارد شود؛ اما در درون خودمان می‌توانیم زمانی که فساد اداری عادی می‌شود ضربه به کشور وارد می‌گردد؛ اعتقادداریم باوجود خانواده شهدا و ایثارگران هرگز آسیبی به کشور وارد نمی‌شود اما از درون خود باید بترسیم.

وی گفت: در حوزه اقتصادی چرا نباید صادقانه با مردم حرف بزنیم و مشکلات و گرفتاری‌ها را اعلام کنیم؛ با همراهی تمامی دستگاه‌ها و سه قوه می‌توان مشکلات را حل کرده به همین خاطر می‌گویم مشکلات کشور قابل‌حل است باید باصداقت با مردم حرف زده و در کنار آن‌ها باشیم.

رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان افزود: در حوزه اشتغال مشکلات زیادی داریم، باید آمارهای واقعی را به مردم گفته، مجلس هم دولت را موظف کرده که سالیانه یک‌میلیون شغل ایجاد نماید، اگر این اتفاق نیافتد وظیفه‌داریم از دولت سؤال کنیم اگر سؤال کنیم می‌گویند در جهت مخالفت دولت حرکت می‌کنید و اگر سکوت کنیم به مردم ظلم شده است.

مرادی در پایان تأکید کرد: توصیه‌ای برای علما و مداحان دارم که باید در کنار حضور مردم در مساجد، موعظه‌ها و سخنان خود را  به سمت موضوعات ورزشی، علمی و دینی برده تا جوانان جذب‌شده و نگاهشان را هدایت کنیم؛ چراکه زیبنده مردم نیست که دچار ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی شوند.

ساعد مدیرکل اطلاعات هرمزگان نیز گفت: از دی‌ماه ۹۶ تاکنون دشمنان در اتاق‌های فکر چندین میلیارد دلار برای ایجاد بحران و تنش اجتماعی در جمهوری اسلامی ایران هزینه کرده‌اند.

وی افزود: دشمنان در این راه شکست‌خورده‌اند و آمار‌های موجود نیز نشان‌دهنده کاهش بحران‌های اجتماعی و امنیتی در جامعه است.

مدیرکل اطلاعات هرمزگان افزود: بیان ناهمگونی‌های اجتماعی و بی‌تعادلی‌ها در حوزه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی نیز مورد تأکید سخنرانان باشد.

رئیس‌کل دادگستری هرمزگان نیز گفت: هرگونه سخنرانی مبلغان باید بر اساس واقعیت موجود و شناخت از محیط پیرامونی باشد.

حجت‌الاسلام اکبری افزود: بر اساس آمار‌های موجود ضرب‌وجرح‌های فردی و آسیب‌های اجتماعی در استان رو به افزایش و احساس خوشبختی و امید رو به کاهش است.

مسئول دفتر بعثه مقام معظم رهبری در مدیریت حج و زیارت هرمزگان نیز گفت: بر اساس روایت‌های قرآنی و فرموده معصومان دوری از فقرا و تجمل‌گرایی از پیامد‌های رواج انحراف و فساد در جامعه است.

حجت‌الاسلام حاجبی افزود: ترویج فرهنگ زیارت به‌ویژه اربعین نقش مهمی در ترویج و نهادینه‌سازی ارزش‌های دینی دارد.

حجت‌الاسلام فروزان نژاد رئیس ستاد اقامه نماز نیز خواستار اقامه نماز ظهر عاشورا در همه مکان‌های عزاداری و توجه به برگزاری نماز صبح در مساجد شد

انتهای پیام.

captcha